Začalo betonování nového olomouckého mostu. Po dokončení se zbourá další

Stavební firma zahájila náročné betonování nového mostu v Komenského ulici v Olomouci. Během pátku tam nákladní auta dopraví až 1400 metrů krychlových betonu. Jeho proud není možné ani na chvíli zastavit, protože konstrukce mostu musí tvořit jeden celek. Stavba je součástí protipovodňových opatření v centru města za 750 milionů korun.

K mostu v Komenského ulici v pátek ráno začaly z obou stran přijíždět první nákladní vozy s betonem. „Betonování bude probíhat od středu mostu směrem ke krajům. Akce se nemůže přerušit, beton musí být dokonale propojený a v konstrukci nesmí vzniknout žádná spára,“ řekl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Dostat na stavbu během jednoho dne takové množství materiálu vyžaduje nejen pečlivé načasování, ale také logistické řešení, záložní plány a zkušenosti zhotovitele.
Jakub Vlk
společnost Silnice Group

Povodí Moravy naplánovalo betonáž mostu na pátek kvůli příznivé předpovědi počasí. „Beton budou míchat dvě betonárny. V záloze je připravena třetí. Beton musí být prováděný stejnou recepturou,“ řekl Jakub Vlk ze společnosti Silnice Group, která má stavbu na starosti. 

Dvousměnný pracovní režim

Stavbaři mají připravené i záložní stroje pro případ, že by došlo k technickým problémům. Dělníci se na betonování nosné konstrukce mostu v Komenského ulici budou střídat ve dvou směnách.

V bednění bude beton zpracován pomocí ponorných vibrátorů tak, aby betonová konstrukce měla požadovanou kvalitu. Po dokončení akce bude beton tvrdnout a zrát. Stavbaři pak přeloží inženýrské sítě a pustí se do úprav v okolí mostu.

Padne i vedlejší most, po kterém jezdí tramvaje

Demolice starého a stavba nového mostu v Komenského ulici způsobila značné problémy v dopravě, úsek musejí řidiči složitě objíždět. Potíže však budou pokračovat i po dokončení mostu, což by mělo být do konce tohoto roku.  

Následovat totiž bude bourání vedlejšího mostu na Masarykově třídě, a to způsobí ještě větší komplikace v dopravě, protože po mostě jezdí i tramvaje na trase mezi hlavním nádražím a centrem města. Most by se však mohl rozebírat a stavět postupně, a tramvaje by tak jezdily alespoň po jedné koleji. 

Současné práce jsou součástí protipovodňových opatření, jejichž stavba byla zahájena loni na jaře a má trvat čtyři roky. Finanční náklady činí 750 milionů korun. Kromě vybudování dvou mostů v Komenského ulici a na Masarykově třídě je součástí projektu i stavba hrází a protipovodňových zdí, rozšíření koryta řeky Moravy i nábřeží.

Cílem akce je zvýšit kapacitu řeky na úroveň 650 metrů kubických za sekundu, která odpovídá 380leté povodni. Protipovodňový systém by měl podle vedení města ochránit zhruba dvacet tisíc obyvatel Olomouce a majetek za tři miliardy korun.