Začalo betonování nového olomouckého mostu. Po dokončení se zbourá další

Stavební firma zahájila náročné betonování nového mostu v Komenského ulici v Olomouci. Během pátku tam nákladní auta dopraví až 1400 metrů krychlových betonu. Jeho proud není možné ani na chvíli zastavit, protože konstrukce mostu musí tvořit jeden celek. Stavba je součástí protipovodňových opatření v centru města za 750 milionů korun.

K mostu v Komenského ulici v pátek ráno začaly z obou stran přijíždět první nákladní vozy s betonem. „Betonování bude probíhat od středu mostu směrem ke krajům. Akce se nemůže přerušit, beton musí být dokonale propojený a v konstrukci nesmí vzniknout žádná spára,“ řekl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Dostat na stavbu během jednoho dne takové množství materiálu vyžaduje nejen pečlivé načasování, ale také logistické řešení, záložní plány a zkušenosti zhotovitele.
Jakub Vlk
společnost Silnice Group

Povodí Moravy naplánovalo betonáž mostu na pátek kvůli příznivé předpovědi počasí. „Beton budou míchat dvě betonárny. V záloze je připravena třetí. Beton musí být prováděný stejnou recepturou,“ řekl Jakub Vlk ze společnosti Silnice Group, která má stavbu na starosti. 

Dvousměnný pracovní režim

Stavbaři mají připravené i záložní stroje pro případ, že by došlo k technickým problémům. Dělníci se na betonování nosné konstrukce mostu v Komenského ulici budou střídat ve dvou směnách.

V bednění bude beton zpracován pomocí ponorných vibrátorů tak, aby betonová konstrukce měla požadovanou kvalitu. Po dokončení akce bude beton tvrdnout a zrát. Stavbaři pak přeloží inženýrské sítě a pustí se do úprav v okolí mostu.

Padne i vedlejší most, po kterém jezdí tramvaje

Demolice starého a stavba nového mostu v Komenského ulici způsobila značné problémy v dopravě, úsek musejí řidiči složitě objíždět. Potíže však budou pokračovat i po dokončení mostu, což by mělo být do konce tohoto roku.  

Následovat totiž bude bourání vedlejšího mostu na Masarykově třídě, a to způsobí ještě větší komplikace v dopravě, protože po mostě jezdí i tramvaje na trase mezi hlavním nádražím a centrem města. Most by se však mohl rozebírat a stavět postupně, a tramvaje by tak jezdily alespoň po jedné koleji. 

Současné práce jsou součástí protipovodňových opatření, jejichž stavba byla zahájena loni na jaře a má trvat čtyři roky. Finanční náklady činí 750 milionů korun. Kromě vybudování dvou mostů v Komenského ulici a na Masarykově třídě je součástí projektu i stavba hrází a protipovodňových zdí, rozšíření koryta řeky Moravy i nábřeží.

Cílem akce je zvýšit kapacitu řeky na úroveň 650 metrů kubických za sekundu, která odpovídá 380leté povodni. Protipovodňový systém by měl podle vedení města ochránit zhruba dvacet tisíc obyvatel Olomouce a majetek za tři miliardy korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 19 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 27 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 4 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 19 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 20 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...