Práce na ochraně proti povodním v centru Olomouce pokračují. Nový most už dostává jasnější obrysy

V centru Olomouce pokračuje jedna z nejnáročnějších stavebních akcí za poslední desítky let. V Komenského ulici roste nový most v rámci probíhající realizace protipovodňových úprav. Stavbaři dokončili pilíře spodní stavby a nyní budují podpěrnou konstrukci mostovky. V místě budoucí náplavky na pravém břehu řeky Moravy objevili základy středověkých domů.

Technicky náročná etapa II. B zahrnuje rozsáhlé úpravy koryta řeky Moravy v délce skoro dvou kilometrů na území centra města. Stavba za 730 milionů korun, která začala loni na jaře, navazuje na už dokončené protipovodňové úpravy s označením I. a II. A. 

Cílem právě probíhajících prací v centru Olomouce je zvýšit kapacitu řeky na úroveň 650 metrů kubických za sekundu, která odpovídá 380leté povodni. Protipovodňový systém by měl podle vedení města ochránit před velkou vodou zhruba dvacet tisíc obyvatel Olomouce a majetek za tři miliardy korun. 

Nález archeologů stavbu nezpozdil

V současné době probíhá stavba nového mostu v Komenského ulici, v okolí Envelopy stavbaři dokončují ochranné a opěrné zídky a na několika místech probíhá také stavba vodovodu a kanalizace. Během stavebních prací v místě budoucí náplavky o šířce jedenácti metrů objevili archeologové základy historických domů a opevnění města, stavbu to ale nezpozdilo. 

„Dělníci dokončili pilíře spodní stavby mostu a nyní budují podpěrnou konstrukci mostovky. Stavba probíhá už více než rok a stále pracujeme přesně podle harmonogramu,“ řekl mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Základy historických domů, které dělníci objevili při budování protipovodňových opatření v Olomouci
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK
Považuji za malý zázrak, že navzdory všem překvapením, která nám stavba přichystala, jedeme i rok po zahájení prací přesně podle harmonogramu. V následujících měsících uděláme všechno pro to, abychom v tomto duchu pokračovali.
Jakub Vlk
stavbyvedoucí

Problémy v dopravě budou pokračovat i po dokončení mostu

Kvůli stavbě je zatím stále výrazně omezena doprava v centru Olomouce. Řidiči nemohou projíždět Komenského ulicí a omezení jsou také v okolních ulicích kolem řeky Moravy. Jízda centrem bude však komplikovaná i po dokončení mostu U Bristolu, což by mělo být do konce letošního roku. 

Po dokončení mostu se dělníci přesunou na druhý most na Masarykově třídě, který se má také zbourat. To výrazně zkomplikuje nejen automobilovou dopravu, ale i MHD. Po tomto mostě totiž jezdí tramvaje na hlavní trase do historického jádra města.

Už v minulosti se uvažovalo, že most na Masarykově třídě by mohli dělníci rozebírat a stavět postupně, po půlkách, aby byla tramvajová doprava zachována. O tom, jaký bude postup stavbařů, zatím nebylo rozhodnuto. Jisté však je, že problémy v dopravě budou v Olomouci až do celkového dokončení stavby v roce 2022.

I přes dílčí zdržení se státnímu podniku Povodí Moravy nejenže daří plnit harmonogram prací, ale dobu trvání stavby se dokonce podařilo zkrátit z původních 53 měsíců na čtyři roky. „Udělali jsme maximum pro to, aby stavba zatížila centrum města co nejméně a po co nejkratší dobu,“ doplnil mluvčí Povodí Moravy Chmelař. 

Povodně – v Olomouci nic vzácného

Město čelí povodním pravidelně, v průběhu 20. století byla Olomouc zasažena záplavami jedenáctkrát. Koryto řeky Moravy se průběžně upravovalo tak, aby dokázalo pojmout stále více vody, kapacita řeky však byla vždy překonána. 

Nejničivější povodeň v historii postihla Olomouc v roce 1997, kdy se ocitla pod vodou třetina města a v celém okrese zahynulo pět lidí. Právě tato událost byla hlavním impulzem k diskusi o protipovodňové ochraně Olomouce a realizaci aktuální investice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 9 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 10 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 11 hhodinami
Načítání...