Po zimní přestávce začínají silničáři v Česku s opravami poškozených úseků silnic a dálnic. Hejtmani však stále nevědí, kolik peněz stát přidělí na krajské projekty. Státní fond dopravní infrastruktury rozděluje mezi regiony dvě miliardy korun, ale Asociace krajů požaduje dvojnásobek. S financováním podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) počítá novela silničního zákona, která však po deseti měsících ve sněmovně ještě neprošla úvodním čtením.
Opravy silnic startují, jejich financování je ale nejisté
Část koaličních politiků připouští, že se novela nestihne na půdě Poslanecké sněmovny prosadit. Původně se však nepočítalo ani s dvěma miliardami, které byly ze Státního fondu dopravní infrastruktury uvolněny, jelikož novela nebyla stále schválena, dodal Kupka.
Asociace krajů požaduje dvojnásobek. „Kraje ty dvě miliardy chtějí, počítají s nimi v rozpočtech. Potřebujeme vědět, jestli minimálně v červnových zastupitelstvech s těmito penězi můžeme počítat, případně budeme zastavovat investice,“ sdělil předseda Asociace krajů a zlínský hejtman Radim Holiš (ANO).
Nejistota financí komplikuje i plánování oprav
Řidiči v tuzemsku jezdí po necelých šestapadesáti tisících kilometrech silnic a dálnic. Z nich tvoří silnice druhé a třetí třídy bezmála 49 tisíc kilometrů. Právě na jejich opravy kraje od státu každý rok inkasují peníze.
Oproti loňsku se však má suma snížit. Ve středních Čechách asi o 340 milionů korun, v Jihočeském kraji o 213 milionů, Plzeňsko a Vysočina mají získat přibližně o 180 milionů méně. I přesto ale plánuje většina krajů za opravy utratit více než loni. Středočeský kraj chce investovat přes čtyři miliardy, Pardubický kraj kolem tří miliard a Jihočeský kraj přes dvě miliardy. Všichni hejtmani tak po výpadku státních peněz hledají cesty, z čeho projekty ufinancují.
Středočeský kraj chce letos opravit alespoň pět set kilometrů silnic. Nového povrchu se má dočkat například silnice druhé třídy u Brandýsa nad Labem. Právě komunikace ve středních Čechách jsou kvůli dojíždění do hlavního města jedny z nejvíce vytížených.
„My musíme tu díru dofinancovat z rozpočtu Středočeského kraje, ale ty peníze budou chybět třeba na školy, na zdravotnictví, na sociální služby,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková (STAN).
Finanční nejistota krajů navíc komplikuje i samotné plánování oprav, které mají v letošním roce začít. „U nás na radě jsme poprvé v životě schvalovali to, že vybíráme dodavatele na stavbu silnice, kterou nemáme ještě finančně krytou,“ přiblížil jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).
Naopak jinde už mají peníze na opravy připravené. V Pardubickém kraji opravují silničáři třeba výtluky na silnici u Přerova – kompletní rekonstrukce bude stát 64 milionů korun.
Kraje jsou v roli žebráků, míní pardubický hejtman
Novela, která má rozdělení financí krajů řešit, se nachází ve sněmovně deset měsíců, aniž by zákonodárci dokončili její úvodní čtení. K přijetí novely poslance vyzval i prezident. Ten kraje podpořil i v otázce financování oprav silnic.
Podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického (3PK+SOCDEM) je debata stejně jako v předchozích letech nedůstojná. „Kraje jsou v roli žebráků. Prosí, žadoní o to, aby byl vyslyšen jejich oprávněný požadavek,“ dodal. Podle Holiše bude financování silnic řešit zřejmě až nová vláda, která vyjde z podzimních sněmovních voleb.
Ministr dopravy Kupka i tak ale věří, že koalice změnu prosadit stihne a situaci chce s hejtmany řešit. Na úpravě se přitom loni v březnu tehdejší Asociace krajů po dlouhých debatách shodla. Teď se někteří hejtmani obávají, že se bude muset jednat zase od začátku.