Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce letos otevřít 74,1 kilometru nových dálnic a 25,2 kilometru silnic první třídy. Hotová bude dálnice D1 a výrazně se rozšíří severní propojení Čech a Moravy po dálnici D35. Dalších 64,4 km dálnic a 45,4 km silnic první třídy se začne stavět, oznámilo ŘSD. Dál platí plán, že základní dálniční síť by měla být hotová v roce 2033, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V loňském roce stát zprovoznil 110 kilometrů nových úseků dálnic.
MAPA: Letos se má otevřít 74 kilometrů nových dálnic
ŘSD bude letos hospodařit s rekordním rozpočtem přes osmdesát miliard korun, připomněl Kupka. Aktuálně je rozestavěných 178 kilometrů dálnic a víc než šedesát kilometrů nových silnic první třídy, řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Na dálnicích chce ŘSD podle něj do konce prvního pololetí zprovoznit třicet vysokorychlostních vah, které ochrání dálnice před přetíženými kamiony.
Na jaře bude podle ŘSD hotové rozšíření dálnice D1 na obchvatu Brna ze čtyř na šest pruhů, konkrétně část Brno centrum - Brno jih. Poslední chybějící úsek D1 mezi Přerovem a Říkovicemi se otevře dříve, než se plánovalo, dokončení víc než deseti kilometrů dálnice se přesune z března 2026 na konec letošního roku. Dodatek smlouvy se stavební firmou Strabag plánuje ŘSD uzavřít v letošním prvním čtvrtletí.
Na dálnici D35 chce letos ŘSD zprovoznit čtyři úseky, zejména v Pardubickém kraji. Úsek Vysoké Mýto - Džbánov, který bude zároveň tvořit obchvat Vysokého Mýta, bude měřit téměř šest kilometrů. Otevře se také téměř dvanáct kilometrů D35 v trase Janov–Opatovec a úsek u Olomouce. Auta letos poprvé projedou také po 10,5 kilometru dálnice D35 mezi Hořicemi a Sadovou, tedy v části z Hradce Králové na Jičín.
Dokončena letos bude dálnice D6 ve Středočeském kraji. Dva úseky u Hořoviček a Hořesedel dlouhé téměř patnáct kilometrů by se měly zprovoznit v září. Stavět se začnou úseky D6 v Karlovarském kraji, a to Knínice–Bošov a Žalmanov–Knínice. Hotová bude v letošním roce také křižovatka Kosmonosy na dálnici D10 u Mladé Boleslavi a úsek dálnice D55 Olomouc–Kokory.
Kupka také oznámil, že přibližně v polovině roku by řidiči mohli poprvé jet rychlostí 150 kilometrů v hodině po dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Rychlost budou v úseku upravovat proměnné dopravní značky, které v případě zhoršené viditelnosti rychlostní limit sníží. Dodavatele značení stát v současné době hledá, uvedl Mátl.
Obchvat Nové Paky i Pardubic
„V nejbližší době začne stavba obchvatu Litomyšle, což je poslední nerozestavěný úsek dálnice D35 v úseku Litomyšl–Janov. Významný úsek na dálnici D11 mezi Jaroměří a Trutnovem by měl být zahájen ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí roku 2025,“ řekl Mátl a dodal, že dálnice D11 tak bude rozestavěná v celé délce.
Na silnicích první třídy chce ŘSD letos zprovoznit obchvat Nové Paky, severovýchodní obchvat Pardubic či obchvat Lišova a Štěpánovic u Českých Budějovic. V létě začne stavba obchvatu, který nahradí silnici I/12 Běchovice–Úvaly. Zprovozněný bude zároveň s úsekem Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Stavět se začnou také obchvaty Plas a Přeštic v Plzeňském kraji a ještě v prvním čtvrtletí začne stavba 6,5 kilometru dlouhého obchvatu Náchoda na tahu I/33.
Kolovratník: Vláda pokračuje v nastaveném tempu
„Mohu kladně ohodnotit to, že současná vláda pokračuje v nastaveném tempu, které zdědila na začátku volebního období,“ poznamenal v pořadu 90' ČT24 místopředseda hospodářského výboru sněmovny Martin Kolovratník (ANO). Z éry vlády Andreje Babiše (ANO) bylo otevřeno 105 kilometrů dálnic. Poslanec ale podotkl, že kabinet podle něj nevyužívá na maximum možnosti, které mu dává novela liniového zákona. Zmínil například umísťování staveb, které by podle něj mohlo být rychlejší.
„Nikdy jsem nezapomněl poděkovat svým předchůdcům. Podstatné je, že na tom mají nejvýznamnější zásluhu lidé, kteří se na resortu dopravy a na Ředitelství silnic a dálnic zasazují o to, aby se ty stavby podařilo prosadit,“ reagoval Kupka. Celá řada obchvatů či dálničních úseků se podle Kupky začala řešit i před více než dvaceti lety. Důležité podle něj je, že se Česko každým rokem blíží k dokončení základní dálniční sítě.
Kolovratník rovněž uvedl, že je skeptický k dostavbě určitých úseků dálnice D35 formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru). „Jeden z těch dvou úseků, které se soutěží, Opatovec – Staré Město, už měl před rokem veškerá povolení a dneska už se mohl stavět, teď kvůli PPP nabíráme zpoždění,“ upozornil.
„Děláme všechno pro to, abychom to do roku 2029 stihli,“ prohlásil Kupka. „A pokud se roku 2029 podaří, rozhodně nevznikne žádná škoda. To tempo je správné,“ doplnil. Prostředky, které stát ušetří díky PPP, může podle ministra použít k urychlení výstavby jiných úseků.