Demolice mostu v Komenského ulici

Dělníci bourají most v Komenského ulici v Olomouci. Zakously se do něj bagry

Pomocí bagru s hydraulickými nůžkami začali dělníci postupně bourat starý most v Komenského ulici v Olomouci. Demolice je součástí na jaře zahájené stavby rozsáhlých protipovodňových opatření v této oblasti města. Horní část mostu by měla být odstraněna do poloviny srpna, řekl mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

 

Automobilová doprava je už několik týdnů odkloněna na vedlejší ulice a nedaleko mostu v Komenského ulici byla otevřena provizorní lávka pro pěší.

Stavba protipovodňových opatření u centra Olomouce má stát zhruba 750 milionů korun. Součástí je vybudování dvou nových mostů v Komenského ulici a na Masarykově třídě. Výstavba protipovodňových opatření potrvá čtyři roky a zahrnuje například stavbu hrází a protipovodňových zdí či rozšíření koryta řeky Moravy i nábřeží.

V korytě Moravy byla před demontáží mostu v Komenského ulici snížena hladina vody, pak tam dělníci vytvořili plošinu pro demoliční bagr. „Má instalovány speciální hydraulické nůžky, kterými bude most postupně po částech okusovat a zužovat jeho příčný profil. Je to činěno tímto způsobem kvůli tomu, aby nedošlo ke stržení celého mostu,“ uvedl Chmelař.

/*json*/{"map":{"lat":49.59727011865748,"lng":17.26474189999999,"zoom":17,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.597617815490004,"lng":17.267633321318044,"type":"1","description":"Most v Komenského ulici přes řeku Moravu"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Do půlky srpna bude hotovo

Kusy mostu bagr v korytě řeky rozdrtí a poté bude suť naložena na nákladní automobil. „Demontáž horní části mostu bude trvat přibližně do poloviny srpna,“ sdělil Chmelař. Dodal, že demolice mostu je kvůli značnému hluku prováděna pouze od 7:00 do 17:00. 

„Kvůli prašnosti zde máme cisternovou automobilovou stříkačku, která bude prach kropit tak, aby se nešířil po okolí.“

Petr Chmelař

mluvčí Povodí Moravy

Starý most v Komenského ulici byl na konci května uzavřen pro osobní dopravu a od začátku července přes něj nesmí jezdit ani MHD či záchranáři.

Provizorní lávka měří přes 60 metrů a široká je více než sedm metrů. Lávku, která je založena na mostních pilířích, tvoří příhradová ocelová nosná konstrukce typu Bailey Bridge. Tuto speciální konstrukci vyvinuli za druhé světové války Britové a dosud se ve světě používá jako provizorní přemostění například právě při uzavírkách mostů.

Několik let postupně budovaná protipovodňová opatření po dokončení ochrání Olomouc před více než třísetletou povodní, zatímco nyní koryto řeky Moravy pojme padesátiletý příval vody. Celková investice je odhadována na 1,75 miliardy korun. V roce 2013 byla dokončena stavba protipovodňových opatření, díky nimž jsou před záplavami z Moravy lépe chráněni obyvatelé čtvrtí Nové Sady a Nový Svět. Nyní začala příprava protipovodňových opatření v severní části Olomouce.

Video Protipovodňová opatření na Olomoucku
video

Protipovodňová opatření na Olomoucku