Železniční neštěstí ve Studénce opět řeší soud. Žalobce nesouhlasí se zproštěním viny obžalovaných

Odvolací senát Krajského soudu v Ostravě se od pondělí už podruhé zabývá případem železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku ze srpna 2008. Vlak jedoucí z Krakova do Prahy tehdy narazil do konstrukce silničního mostu, která se zřítila na trať. V souvislosti s neštěstím zemřelo osm lidí. Případ se ke krajskému soudu dostal poté, co se loni na podzim odvolal státní zástupce. Okresní soud v Novém Jičíně tehdy už podruhé deset obžalovaných viny zprostil.

Zproštění obžaloby  soudce novojičínského okresního soudu Jaromír Pšenica loni na podzim zdůvodnil tím, že se podle něj přesně neví, proč most spadl, a neprokázalo se, že skutek spáchali právě obžalovaní. „Stále se točíme kolem toho samého. Nevíme, proč ten most spadl. Když toto nevíme, nemůžeme pak odvíjet odpovědnost obžalovaných,“ řekl loni Pšenica.

Státní zástupce zopakoval, že se zproštěním obžalovaných nesouhlasí. „Okresní soud doplnil dokazování na základě požadavku krajského soudu. Státní zástupce má ale za to, že neobjektivně hodnotil závěry znalců,“ řekl žalobce. Podle něj by odvolací senát měl rozhodnutí okresního soudu znovu zrušit a nařídit nové projednání.

Soud může trvat týdny

Zatím není jasné, jak dlouho soudní proces potrvá. Může to být několik dnů až týdnů. Rozhodující je, jestli obžalovaní budou souhlasit se čtením již provedených výslechů a důkazů. Pokud by soud měl znovu předvolávat všechny svědky, potrvá proces měsíce. „Za nás budeme souhlasit se čtením listin. Myslím, že do dvou týdnů by mohlo být rozhodnuto,“ řekl Radek Ondruš, který zastupuje jednu z dodavatelských firem Bögl a Krýsl.

„Pokud jde o provedené dokazování, bylo obsáhlé. Bylo předloženo velké množství znaleckých posudků. Nepanuje ale shoda ve znaleckých posudcích, znalci považují za příčinu odlišné skutečnosti,“ konstatoval člen odvolacího senátu.

Neštěstí se stalo 8. srpna 2008. Na trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli dva muži a čtyři ženy, dva zranění zemřeli později. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí, z toho deset těžce, někteří mají následky.

  • Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do konstrukce silničního mostu, která se zřítila na trať. Strojvedoucí stačil použít rychlobrzdu a soupravu zpomalil ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.
  • Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí, mezi nimi i strojvedoucí. Ten utrpěl jen lehká zranění, stačil se skrýt ve strojovně lokomotivy.
  • Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho bylo asi 120 milionů za zničený vlak. Další škody vznikly kraji, firmě ODS – Dopravní stavby Ostrava, Správě železniční dopravní cesty, ČD Cargo a Traťové strojírenské společnosti. Doprava byla obnovena po jedné koleji o půlnoci 10. srpna, po poškozeném úseku ale jezdily jen mezinárodní vlaky. Provoz na všech pěti kolejích byl obnoven 17. srpna, až do října byla ale v úseku omezená rychlost.
  • V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než dvacet let. Více obětí si vyžádala jen srážka osobního vlaku s nákladním u obce Krouna na Chrudimsku, kdy v červnu 1995 zahynulo devatenáct lidí. 
  • Studénka se stala místem tragické železniční nehody i v červenci 2015, kdy se na přejezdu srazil vlak Pendolino s kamionem. Zemřeli tři lidé. Polský řidič kamionu vjel na přejezd v době, kdy už svítila výstražná světla. V roce 2016 mu soud uložil trest osm a půl roku vězení.