Okresní soud v Novém Jičíně opět osvobodil všech deset obžalovaných ze zavinění železniční tragédie ve Studénce v roce 2008. Mezinárodní rychlík tehdy narazil do mostu, který se krátce předtím zřítil na železniční trať. Nehodu nepřežilo osm lidí. Okresní soud se neštěstím zabýval podruhé, původní osvobozující verdikt zrušil krajský soud.
Neví se, proč most spadl. Po 11 letech od tragédie ve Studénce soud osvobodil všechny obžalované
Podle soudce Jaromíra Pšenici se ani tentokrát nepodařilo prokázat, že skutek spáchali obžalovaní. Stále se přesně neví, proč most před jedenácti lety spadl. Hodinu a půl četl skutkovou větu obžaloby, tedy vylíčení činu. Rozhodnutí pak zdůvodnil během pár minut.
Státní zástupce se však na místě odvolal. Případ se tak opět přesouvá do Ostravy ke krajskému soudu, který se neštěstím zabýval už loni. Zprošťující verdikt novojičínského soudu z roku 2017 tehdy zrušil a případ mu vrátil. Podle něj se neprokázalo, že za havárii mohla právě desítka obžalovaných.
Obžaloba navrhovala nepodmíněné tresty, stejně jako před dvěma lety
Státní zástupce Aleš Kopal opět požadoval pro obžalované nepodmíněné tresty od tří do šesti let. Odkázal na svůj závěrečný návrh ze září 2017. Tehdy navrhoval všechny uznat vinnými z obecného ohrožení a udělit jim i tresty zákazu činnosti.
„Co se týče výše trestu, je v návrhu obžaloby zohledněna i délka trvání hlavního líčení,“ uvedl v závěrečné řeči Kopal. Podle něj vinu obžalovaných potvrzují znalecké posudky.
Obhájci obžalovaných naopak tvrdili ve svém závěrečném návrhu, že se pochybení jejich klientů nepotvrdila a chtěli zproštění obžaloby. Na středeční jednání přišlo jenom pět obžalovaných. Všichni při svém závěrečném slovu vinu odmítli, někteří však nad tragédií vyjádřili lítost.
Kdo je skutečným viníkem nehody?
Podle zástupce stavební společnosti Bögl a Krýsl Radka Ondruše se nepodařilo zjistit, proč most spadl. Zároveň řekl, že před soudem stojí pouze okrajoví a bezvýznamní pachatelé „Skuteční hlavní viníci celé nehody se vyhnou potrestání,“ doplnil. Podle něj má jít o pracovníky, kteří na stavbě měli na starost bezpečnost a ochranu, projektanty a odpovědné úředníky Moravskoslezského kraje.
Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli dva muži a čtyři ženy, dva zranění zemřeli později. Dalších 95 lidí se zranilo a někteří mají vážné následky.
Vedení společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu na starosti, vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Šest milionů korun poškozeným vyplatily i České dráhy. Rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila i firma Bögl & Krýsl.