Průjezd amerického vojenského konvoje ze Staré Boleslavi na Břeclav umocnil dopravní komplikace na dálnici D1 a spolu se stavebními zúženími způsobil zpoždění a dlouhé kolony. Premiér Andrej Babiš (ANO) situaci popsal jako krizovou. Část konvoje dálnici opustila a vojáci čekali do večera, až se uklidní provoz. Po 20:00 část konvoje znovu vyrazila na dálnici, celý konvoj ale ve čtvrtek odjet nestihne.
Část amerického konvoje se večer znovu rozjela. Přes den vojáci před zúžením zablokovali D1
Konvoje amerických vojáků, kteří jedou na cvičení do Rumunska a Maďarska, se po D1 během čtvrtka přesouvaly ze Staré Boleslavi na Břeclav. Kvůli dopravním omezením na trase se přesun sice plánoval hlavně na večerní a noční hodiny, komplikace ale přesto způsobil.
Už z Německa totiž vozy vyrazily se zpožděním, vojáci museli ve Staré Boleslavi absolvovat přestávku na odpočinek, a první ze čtrnácti skupin tak vyjela z Boleslavi teprve ve středu v 19:00. Další následovaly se zhruba hodinovými rozestupy, a poslední skupiny se proto dostaly do denního provozu.
„Tam vzniklo to, že neprojížděli v nastaveném optimálním harmonogramu. Doufám, že to je ojedinělý případ. Budeme se snažit ještě tohle vyprecizovat a eliminovat, aby k tomuhle nedocházelo,“ uvedl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).
Dvacetikilometrová kolona
Ve čtvrtek kolem 10:00 tak byly kolony na čtyřech místech, mezi kilometry 84 a 85, 98 a 100, 112 a 115 a 140 a 141. „Příčinou je vždy dojezd kolon americké armády do omezení kvůli modernizaci,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. ŘSD proto podle něj zrušilo údržbu a nehavarijní opravy, v pohotovosti jsou odtahové služby a byla posílena směna na informační lince.
Ráno se mohli řidiči na 90. kilometru u Humpolce zdržet až hodinu a půl, kolona aut zde dosahovala až dvaceti kilometrů. Stálo se také u Zruče nad Sázavou na 56. kilometru, se zpožděním do šedesáti minut.
Provoz zbrzdil i porouchaný kamion na 88. kilometru a havarijní opravy vozovky u Jihlavy, kvůli kterým byl provoz sveden do jednoho pruhu. A v opačném směru ráno vázla kvůli stavebnímu zúžení doprava mezi 106. a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova.
Babiš: Musí opustit dálnici
Na situaci proto před polednem reagoval i premiér Andrej Babiš v rozhovoru pro Blesk s tím, že o potížích mluvil s náčelníkem generálního štábu a s ministry dopravy a obrany. „Je to krizová situace, kterou řešíme. Musí opustit dálnici a počkají si do noci.“
Tři konvoje proto před polednem zastavily. Dvě skupiny byly staženy do Bernartic na Benešovsku, kde počkají do večera. Po 20:00 se na cestu vydala jedna část konvoje z Bernartic a jedna z Podivína. „Další vyjedou podle podmínek na cestách,“ doplnila mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková. V ideálním případě by se podle ní měly zbývající části konvoje rozjet do 23:00, už teď je tak jasné, že všechny během čtvrtka opustit území Česka nestihnou.
Největší a nejpomalejší jsou v americkém vojenském konvoji dvě těžká nákladní auta HMTT s návěsy a samozřejmě obrněný kolový transportér Stryker. „Strykery mají všechny stejnou šířku, která přesahuje 2,7 metru. Tudíž zabírají v podstatě celou šíři jízdního pruhu,“ uvedl vojenský expert z časopisu ATM Dušan Rovenský.
I když jsou tyto transportéry přizpůsobeny pro přesuny po vlastní ose na silnicích a dálnicích, v koloně nemůžou jet příliš rychle, maximálně rychlostí 60 km/hod. Komplikací pro okolní řidiče je také to, že nelze předjíždět jednotlivá vozidla: pouze celý konvoj. „Civilní vozidla se nemohou zařazovat do konvoje,“ dodává Dušan Rovenský.
Nehoda konvoje na D2
Armáda neměla podle mluvčí generálního štábu Magdaleny Dvořákové hlášeny na D1 žádné nehody amerických vojenských vozidel. Na D2 se ovšem v zúžení na 34. kilometru ve směru na Bratislavu srazilo nákladní auto s vozem z konvoje.
Nehoda se stala po 7:00, nikdo při ní nebyl zraněn, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek. Armádní vozidlo Stryker bylo poškozeno jen lehce a už před devátou mohlo pokračovat v cestě.
Ve zprvu neprůjezdném úseku ovšem musí řidiči nadále počítat se zdržením; kvůli stavebním pracím mezi 34. a 38. kilometrem je zde doprava vedená jedním jízdním pruhem a nárazově se tvoří kolony.