Vlaky tažené historickou ozubnicovou lokomotivou letos na trať mezi Tanvaldem a Kořenovem nevyjedou. Správa železnic jejich provoz koncem minulého roku zakázala až do skončení plánované rekonstrukce trati. Cestující ale o oblíbené nostalgické jízdy nepřijdou. Zubačku provozovatel nahradí jinými historickými soupravami.
Zubačka mezi Tanvaldem a Kořenovem vyjede až po rekonstrukci trati, provizorně ji nahradí jiné vlaky
Ozubnicová trať nedávno oslavila 120 let provozu. Lokomotiva Rakušanka na ní přepravila přes třináct tisíc cestujících. Letos už ale nejspíš nevyjede. „Důvodem je havarijní stav trati Tanvald–Kořenov. Je léta podudržovaná a stav už je tak daleko, že po ní ozubnicové lokomotivy jet nemohou,“ vysvětluje ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.
Na úseku z Tanvaldu do Kořenova tak vlaky nahradí pracovní stroje. „V roce 2025 proběhne zhruba za půl miliardy kompletní rekonstrukce celé této trati. A předpokládáme, že v roce 2026 by byl zase provoz Zubačky umožněn,“ odhaduje náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jan Sviták (SLK).
Na trať spojující Jizerské hory a Krkonoše přijíždí každý rok turisté z Čech i z ciziny. Dobrovolníci zajišťující provoz na trati pro ně chtějí v letošním roce vypravit náhradní vlaky. „První jízda bude teď 20. ledna. Nasazeny budou historické motoráčky z 60. nebo 70. let. Věříme, že to bude zajímavá náhrada za zastavený provoz na ozubnicové trati Tanvald–Kořenov,“ je přesvědčený Prokeš.
Společnost Zubačka provoz aktuálně navíc jedná o tom, aby ozubnicová lokomotiva mohla z kořenovského depa vyjet dříve, než bude hotová rekonstrukce celé trati.