Správa železnic zakázala jízdu ozubnicových lokomotiv na jediné vhodné trati. Kraj se zlobí, kazí mu to plány

Správa železnic zakázala jízdu ozubnicových lokomotiv na jediné ozubnicové trati v Česku, která vede z Tanvaldu do Kořenova. Upozornil na to spolek Zubačka, který pořádá historické jízdy na trati. Za nepřijatelné označil takové rozhodnutí i Liberecký kraj, který tyto jízdy objednává. Železničáři zdůvodnili zákaz tím, že jízda ozubnicových lokomotiv příliš namáhá koleje, zákaz chce zrušit až po budoucí celkové rekonstrukci trati. Podle kraje by ale měla Správa železnic opravit koleje již dříve, jsou-li v tak špatném stavu.

Podle spolku Zubačka zakázala Správa železnic mezi Tanvaldem a Kořenovem provoz lokomotiv řady 715 (historické označení T426.0). Jsou to jediné dieselové ozubnicové lokomotivy, které jezdily v Česku a na Slovensku a dochovaly se dvě – obě jsou nyní v Tanvaldu a spolek je používá k historickým jízdám.

Železničáři zdůvodnili zákaz provozu ozubnicových lokomotiv na ozubnicové trati tím, že příliš namáhají koleje, které jsou po letech provozu ve špatném stavu. „Vlivem příčných účinků hnacích vozidel dochází k extrémnímu namáhání uzlu upevnění, zejména v obloucích o velmi malém poloměru, a tím dochází ke vzniku hrubých závad v parametru rozchodu koleje. Vlivem koroze zde dále dochází trvale k zeslabení kolejnicového průřezu kolejnic,“ stojí v odůvodnění, které Zubačka zveřejnila.

Mluvčí Správy železnic Nela Friebová doplnila, že formálně státní organizace jen pozastavila pro lokomotivy řady 715 platnost výjimky, kterou ji k provozu na trati uděluje, i když „nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati“. „Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme,“ ujistila. 

Ke kroku se správa podle ní rozhodla, protože diagnostika v loňském i letošním roce ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje.

Zákaz by měl platit do celkové rekonstrukce trati, která je naplánována na rok 2025. Friebová ujistila, že by se termín již neměl měnit. Již je vydané stavební povolení, Správa železnic připravuje soutěž na zhotovitele a podala žádost o dotaci. Podle Libereckého kraje, který historické jízdy na kořenovské dráze objednává, by ale měla správa již předtím koleje opravit tak, aby bylo možné po nich s historickými lokomotivami dál jezdit.

„Dlouhodobě Správa železnic ví o problému na trati, rekonstrukce už byla naplánovaná zhruba tři roky zpátky a měla začít. Jsme nespokojeni s tím, že se čekalo až do stadia, kdy došlo k omezení provozu pro Správu železnic nejsnazším možným způsobem – to je zákazem Zubačky,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (SLK). Správu železnic zároveň obvinil, že podobně přistupuje i k jiným tratím v regionu a „všechny opravy a rekonstrukce na tratích se v kraji řeší až pět minut po dvanácté“.

Kraj má podle Svitáka v rozpočtu vyčleněno sedm milionů korun, které měly v příštím roce jít na nostalgické jízdy. Už letos v létě nechal kraj historické vlaky zařadit do jízdních řádů a pro příští rok počítal s dalším rozšířením.

„V roce 2023 jsme na Zubačce uspořádali osm jízd s motorovou ozubnicovou lokomotivou. Zvláštními vlaky se svezlo 16 150 cestujících. Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově pak navštívilo dalších sedm a půl tisíce návštěvníků. Obdobně to bylo v loňském roce. V roce 2021 bylo nostalgických jízd jen šest a počet přepravených osob byl 11 951,“ vypočítal Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje. Letoška už se zákaz spojů nedotkne, provoz skončil o posledním říjnovém víkendu, ohrožena je příští sezona.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je v provozu od roku 1902. Vznikla jako ozubnicová, od 80. let se ale ozubnice v běžném provozu nepoužívá, moderní lokomotivy a motorové vozy zvládnou překonat stoupání i bez její pomoci. Stoupání na trati dosahuje až 58 promile. Podle spolku Zubačka se uskutečnila poslední velká rekonstrukce v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou. Ozubnice Abtova systému je na třech jejích úsecích. V Kořenově na trať navazuje původně pruská železnice z Jelení Hory. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Soud uložil Březinovi čtrnáctiletý trest v lihové kauze

V lihové kauze celníků uložil ve středu zlínský krajský soud Radku Březinovi souhrnný trest čtrnáct let vězení a propadnutí celého majetku. Podstatnou část trestu vězení si odpykal už dříve v hlavní větvi lihové kauzy, v níž soudy organizátorovi obchodů s nezdaněným lihem v minulosti uložily trest třinácti let. Z něj si před nedávným podmíněným propuštěním odpykal dvanáct let a sedm měsíců.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Část peněz ze sbírky na pomoc obyvatelům Stebna po bouři propadla kraji

Před čtyřmi lety se obcí Stebno na Lounsku přehnala ničivá bouře, která místním způsobila škody za desítky milionů korun. Na pomoc zasaženým zřídila obec veřejnou sbírku, vybralo se 21 milionů. Peníze z ní ale nedokázala utratit, část tak propadla Ústeckému kraji. Některým místním by přitom peníze pomohly – své domy totiž stále dávají dohromady.
před 7 hhodinami

Vltava má málo vody, uzavírá se plavební komora Kořensko

Sucho postupující Českem je vidět už na nádrži Orlík, kde výrazně klesá hladina několik dní v řadě – od pondělí o půl metru. Uzavírá se tak plavební komora Kořensko u Týna nad Vltavou. Vodohospodáři už totiž nemůžou garantovat bezpečnou hloubku pro všechny lodě.
před 7 hhodinami

Soud zamítl žalobu společnosti EDF, která napadla tendr na dostavbu Dukovan

Krajský soud v Brně zamítl žalobu francouzské společnosti EDF proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o tendru na stavbu nových bloků v Jaderné elektrárně Dukovany. ÚOHS zamítl námitky společnosti EDF na postup ve veřejné soutěži. Strany mohou rozsudek napadnout kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Před čtyřmi lety jižní Moravu zasáhlo ničivé tornádo

Přírodní katastrofa na jihu Moravy před čtyřmi lety vzala životy šesti lidem a zničila zhruba 1600 budov. Většina je již opravená, ale dělníci stále pracují například na hodonínském domovu pro seniory. Stavba je nyní bezpečnější. Přibude také fotovoltaická elektrárna, takže provoz bude úspornější. V dalších zasažených obcích vrcholí opravy, například Moravská Nová Ves dokončuje knihovnu.
24. 6. 2025

Řidič kamionu na Olomoucku rozdal zdarma náklad, pak v afektu zničil samoobsluhu

Olomoučtí policisté v sobotu v podvečer zadrželi sedmačtyřicetiletého muže, který zřejmě v opilosti zdemoloval prodejnu smíšeného zboží v Pňovicích. Kromě zboží a vybavení samoobsluhy poničil také tři venku zaparkovaná auta. Zastavila ho až přivolaná policejní hlídka. Škoda dosahuje více než půl milionu korun.
24. 6. 2025

Reportéři ČT: Na liberecké radnici se prý rozrostl „ucelený systém korupce“

Vyostřená zastupitelstva a hádky o to, kdo co vlastně zavinil a kdo by za to měl nést zodpovědnost. Tak to v poslední době občas vypadá na liberecké radnici. Policie pokračuje ve vyšetřování případu, v rámci kterého politici údajně ovlivňovali rozhodování ve prospěch některých firem. Loni musel ve funkci skončit náměstek primátora za ODS. Nedávno policie obvinila dalšího náměstka primátora zvoleného za ANO. A také musel skončit. Pro Reportéry ČT točil Petr Vodseďálek.
24. 6. 2025
Načítání...