Správa železnic zakázala jízdu ozubnicových lokomotiv na jediné vhodné trati. Kraj se zlobí, kazí mu to plány

Správa železnic zakázala jízdu ozubnicových lokomotiv na jediné ozubnicové trati v Česku, která vede z Tanvaldu do Kořenova. Upozornil na to spolek Zubačka, který pořádá historické jízdy na trati. Za nepřijatelné označil takové rozhodnutí i Liberecký kraj, který tyto jízdy objednává. Železničáři zdůvodnili zákaz tím, že jízda ozubnicových lokomotiv příliš namáhá koleje, zákaz chce zrušit až po budoucí celkové rekonstrukci trati. Podle kraje by ale měla Správa železnic opravit koleje již dříve, jsou-li v tak špatném stavu.

Podle spolku Zubačka zakázala Správa železnic mezi Tanvaldem a Kořenovem provoz lokomotiv řady 715 (historické označení T426.0). Jsou to jediné dieselové ozubnicové lokomotivy, které jezdily v Česku a na Slovensku a dochovaly se dvě – obě jsou nyní v Tanvaldu a spolek je používá k historickým jízdám.

Železničáři zdůvodnili zákaz provozu ozubnicových lokomotiv na ozubnicové trati tím, že příliš namáhají koleje, které jsou po letech provozu ve špatném stavu. „Vlivem příčných účinků hnacích vozidel dochází k extrémnímu namáhání uzlu upevnění, zejména v obloucích o velmi malém poloměru, a tím dochází ke vzniku hrubých závad v parametru rozchodu koleje. Vlivem koroze zde dále dochází trvale k zeslabení kolejnicového průřezu kolejnic,“ stojí v odůvodnění, které Zubačka zveřejnila.

Mluvčí Správy železnic Nela Friebová doplnila, že formálně státní organizace jen pozastavila pro lokomotivy řady 715 platnost výjimky, kterou ji k provozu na trati uděluje, i když „nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati“. „Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme,“ ujistila. 

Ke kroku se správa podle ní rozhodla, protože diagnostika v loňském i letošním roce ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje.

Zákaz by měl platit do celkové rekonstrukce trati, která je naplánována na rok 2025. Friebová ujistila, že by se termín již neměl měnit. Již je vydané stavební povolení, Správa železnic připravuje soutěž na zhotovitele a podala žádost o dotaci. Podle Libereckého kraje, který historické jízdy na kořenovské dráze objednává, by ale měla správa již předtím koleje opravit tak, aby bylo možné po nich s historickými lokomotivami dál jezdit.

„Dlouhodobě Správa železnic ví o problému na trati, rekonstrukce už byla naplánovaná zhruba tři roky zpátky a měla začít. Jsme nespokojeni s tím, že se čekalo až do stadia, kdy došlo k omezení provozu pro Správu železnic nejsnazším možným způsobem – to je zákazem Zubačky,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (SLK). Správu železnic zároveň obvinil, že podobně přistupuje i k jiným tratím v regionu a „všechny opravy a rekonstrukce na tratích se v kraji řeší až pět minut po dvanácté“.

Kraj má podle Svitáka v rozpočtu vyčleněno sedm milionů korun, které měly v příštím roce jít na nostalgické jízdy. Už letos v létě nechal kraj historické vlaky zařadit do jízdních řádů a pro příští rok počítal s dalším rozšířením.

„V roce 2023 jsme na Zubačce uspořádali osm jízd s motorovou ozubnicovou lokomotivou. Zvláštními vlaky se svezlo 16 150 cestujících. Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově pak navštívilo dalších sedm a půl tisíce návštěvníků. Obdobně to bylo v loňském roce. V roce 2021 bylo nostalgických jízd jen šest a počet přepravených osob byl 11 951,“ vypočítal Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje. Letoška už se zákaz spojů nedotkne, provoz skončil o posledním říjnovém víkendu, ohrožena je příští sezona.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je v provozu od roku 1902. Vznikla jako ozubnicová, od 80. let se ale ozubnice v běžném provozu nepoužívá, moderní lokomotivy a motorové vozy zvládnou překonat stoupání i bez její pomoci. Stoupání na trati dosahuje až 58 promile. Podle spolku Zubačka se uskutečnila poslední velká rekonstrukce v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou. Ozubnice Abtova systému je na třech jejích úsecích. V Kořenově na trať navazuje původně pruská železnice z Jelení Hory. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Česko kvůli slintavce zakázalo dovoz krmiv a steliv ze Slovenska a Maďarska

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy slintavky a kulhavky. Opatření platí pro převoz sena, slámy a zelené píce určených pro hospodářská zvířata.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Dopravu na Pražském okruhu u Slivence omezí rekonstrukce

Řidiče na Pražském okruhu čekají komplikace. U Lochkovského tunelu silničáři rozmisťují provizorní dopravní značení, a připravují se tak na opravu úseku mezi Slivencem a severním portálem tunelu, která začne v pondělí. Do plného provozu by se měl tříkilometrový úsek vrátit v červenci.
28. 3. 2025

Letošním Zlatým Ámosem se stal Lukáš Knaute z Pardubicka

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal Lukáš Knaute ze Základní školy v Sezemicích na Pardubicku. Získal i ocenění Dětský Ámos, které uděluje dětská porota. Ceny organizátoři udělili v Kongresovém sále hotelu Olšanka, kde se finálového kola zúčastnilo šest soutěžících. Jednalo se o 32. ročník soutěže.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Americká firma Aludyne propouští všechny zaměstnance závodu v Ostravě

Americký výrobce autodílů Aludyne propouští všech 331 zaměstnanců závodu v Ostravě. V pátek to uvedl server Novinky.cz. Důvodem je podle americké skupiny úbytek klientů. Provoz firmy Aludyne Czech, která vyráběla hliníkové součástky pro automobilový průmysl, skončí k poslednímu březnu.
28. 3. 2025

Hejtman vyhlásil v okolí Hustopečí stav nebezpečí

V okolí Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku začal v pátek v poledne platit stav nebezpečí. Vyhlásil ho olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) kvůli šíření toxického benzenu po únorové havárii cisteren. Opatření umožní rychlejší sanaci zamořené půdy a vody. Nařízení platí do 27. dubna, vyplývá z rozhodnutí na úřední desce. Benzen podle rybářů zamořil celé jezero u nehody, hromadný úhyn ryb zatím nebyl zaznamenán.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Zrychlení vlakového spojení z Liberce do Prahy bude stát přes osmdesát miliard

Nové železniční spojení mezi Libercem a Prahou bude stát podle posledních odhadů přes osmdesát miliard korun, uvedl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Jízda z Liberce do Prahy nyní vlakem trvá 160 minut, po modernizaci by to mělo být 68 minut. Se stavbou by se mohlo začít v roce 2028.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Jindřichohradecké místní dráhy jdou do konkurzu

Českobudějovický soud vyhlásil potřetí konkurz na zadlužený podnik Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), který je v úpadku od podzimu 2022 a dluží skoro 350 milionů korun. Důvodem je podle soudu to, že věřitel Jan Kysela stáhl reorganizační plán. Většina věřitelů na schůzi 7. února byla totiž proti reorganizaci.
28. 3. 2025

Na pražské Cibulce vznikne dětský hospic

Nevyléčitelně nemocným dětem a jejich blízkým má pomáhat chystaný hospic na pražské Cibulce. Nadace rodiny Vlčkových otevřela jeho první část určenou i veřejnosti. Momentálně se na Cibulce pracuje v hlavním areálu. Vybudovat chtějí i nový pavilon. Hotovo by mělo být v roce 2026 a pečovat by měli o zhruba 350 dětí ročně. Půl roku funguje první dětský hospic v Brně. Podobných zařízení by ale podle odborníků mělo být v Česku zhruba deset. V zemi žije až patnáct tisíc rodin s vážně nemocným dítětem.
28. 3. 2025
Načítání...