Před brněnským hlavním nádražím vznikne pěší zóna. Přestavba jinak rušné silnice v klidnější prostor začala ve středu ráno. Město uzavřelo část ulice Nádražní, pro automobilovou dopravu však zůstane uzavřená i po dokončení prací. Některé řidiče ale uzavření části prostoru před nádražím překvapilo, v místě se otáčejí a míří na objízdnou trasu, někteří dokonce najíždějí na tramvajové koleje.
Začala proměna brněnského přednádraží v pěší zónu. Řidiči zmatkují a jezdí po tramvajových kolejích
„Auta se pokoušejí vjet do uzavřené ulice. Jsou tady pracovníci stavební firmy, kteří je otáčejí a navádějí pryč na objízdnou trasu. Pro spoustu řidičů to bylo a pořád je překvapením,“ popsala redaktorka ČT Barbora Telferová.
„Stavbaři už začali s proměnou přednádražního prostoru. Nyní začíná první etapa, ta se týká vzdálenější části od nádraží, kdy stavbaři budou upravovat silnici i povrchy chodníků. Zvednou vozovku s tím, že proti chodníku a nástupišti pro MHD tam bude rozdíl jenom dva centimetry. Zároveň hlavní změnou je, že tato část se stane pěší zónou,“ přiblížil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
„Sraz pod hodinama na nádru“
Vzhledem k tomu, že nádraží v Brně je hlavním uzlem MHD, lidé se tam často setkávají předtím, než někam společně vyrazí. V Brně se běžně říká „sraz pod hodinama“, čímž jsou myšleny hodiny u velkého přechodu pro chodce přes tramvajové koleje.
Právě proto, že se v přednádraží pohybuje spousta lidí, má proměna v pěší zónu přinést hlavně zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců. Auta, která doposud jezdila směrem do ulice Nové Sady, nyní značky navádějí do ulic Koliště, Dornych a poté na Nové Sady.
V části ulice budou auta jezdit dál
Po skončení první etapy úpravy přednádražního prostoru se stavbaři přesunou blíže k nádraží, a to už 15. května. „Tam se budou také upravovat povrchy, nicméně tam zůstane průjezd aut zachován, a to z toho důvodu, aby zůstalo dopravně obsloužené jak nádraží vlakové, tak i nedaleké autobusové,“ uvedl Poňuchálek.
V rámci úprav zmizí ze současných tramvajových zastávek část nevzhledného zábradlí, které nyní odděluje koleje od vozovky i jednotlivé tratě. Vzhledem k tomu, že nově bude přednádraží zčásti pěší zónou, nebude zábradlí podle mluvčího dále nutné. „Bude to průchozí z chodníku přes komunikaci na první peron,“ sdělil.
Na pěší zónu budou moci nově vjet pouze vozidla IZS, MHD, zásobování a také cyklisté. Na druhé straně bude situace jiná, auta tam budou moci projíždět, i proto tam zůstane zábradlí zachováno. „Vznikne tu však nově průchod pro cestující, kteří směřují od posledního peronu na vlakové nádraží,“ popsal Poňuchálek.
Práce by měly být kompletně hotové na konci června letošního roku. „Náklady jsou ve výši necelých šestnácti milionů korun s DPH,“ uzavřel mluvčí brněnského magistrátu.