Začala proměna brněnského přednádraží v pěší zónu. Řidiči zmatkují a jezdí po tramvajových kolejích

8 minut
Brněnské přednádraží projde rekonstrukcí
Zdroj: ČT24

Před brněnským hlavním nádražím vznikne pěší zóna. Přestavba jinak rušné silnice v klidnější prostor začala ve středu ráno. Město uzavřelo část ulice Nádražní, pro automobilovou dopravu však zůstane uzavřená i po dokončení prací. Některé řidiče ale uzavření části prostoru před nádražím překvapilo, v místě se otáčejí a míří na objízdnou trasu, někteří dokonce najíždějí na tramvajové koleje.

„Auta se pokoušejí vjet do uzavřené ulice. Jsou tady pracovníci stavební firmy, kteří je otáčejí a navádějí pryč na objízdnou trasu. Pro spoustu řidičů to bylo a pořád je překvapením,“ popsala redaktorka ČT Barbora Telferová. 

„Stavbaři už začali s proměnou přednádražního prostoru. Nyní začíná první etapa, ta se týká vzdálenější části od nádraží, kdy stavbaři budou upravovat silnici i povrchy chodníků. Zvednou vozovku s tím, že proti chodníku a nástupišti pro MHD tam bude rozdíl jenom dva centimetry. Zároveň hlavní změnou je, že tato část se stane pěší zónou,“ přiblížil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

„Sraz pod hodinama na nádru“

Vzhledem k tomu, že nádraží v Brně je hlavním uzlem MHD, lidé se tam často setkávají předtím, než někam společně vyrazí. V Brně se běžně říká „sraz pod hodinama“, čímž jsou myšleny hodiny u velkého přechodu pro chodce přes tramvajové koleje.

Právě proto, že se v přednádraží pohybuje spousta lidí, má proměna v pěší zónu přinést hlavně zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců. Auta, která doposud jezdila směrem do ulice Nové Sady, nyní značky navádějí do ulic Koliště, Dornych a poté na Nové Sady.

Objízdná trasa kvůli pracím na brněnském přednádraží
Zdroj: ČT24

V části ulice budou auta jezdit dál

Po skončení první etapy úpravy přednádražního prostoru se stavbaři přesunou blíže k nádraží, a to už 15. května. „Tam se budou také upravovat povrchy, nicméně tam zůstane průjezd aut zachován, a to z toho důvodu, aby zůstalo dopravně obsloužené jak nádraží vlakové, tak i nedaleké autobusové,“ uvedl Poňuchálek. 

V rámci úprav zmizí ze současných tramvajových zastávek část nevzhledného zábradlí, které nyní odděluje koleje od vozovky i jednotlivé tratě. Vzhledem k tomu, že nově bude přednádraží zčásti pěší zónou, nebude zábradlí podle mluvčího dále nutné. „Bude to průchozí z chodníku přes komunikaci na první peron,“ sdělil. 

Na pěší zónu budou moci nově vjet pouze vozidla IZS, MHD, zásobování a také cyklisté. Na druhé straně bude situace jiná, auta tam budou moci projíždět, i proto tam zůstane zábradlí zachováno. „Vznikne tu však nově průchod pro cestující, kteří směřují od posledního peronu na vlakové nádraží,“ popsal Poňuchálek. 

Práce by měly být kompletně hotové na konci června letošního roku. „Náklady jsou ve výši necelých šestnácti milionů korun s DPH,“ uzavřel mluvčí brněnského magistrátu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
včera v 10:00

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
včera v 07:04

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
21. 6. 2025

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
21. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...