Ústavní soud odmítl stížnost proti zásadám územního rozvoje Jihomoravského kraje. Vydané byly v roce 2016. Stěžovalo si sedm obcí, fyzické osoby i spolky. Odpůrci územně plánovacího dokumentu tak již nemají možnost, jak jeho platnost zvrátit. Kraj chystá aktualizaci, kterou mají zastupitelé schvalovat v září.
Územnímu plánu Jihomoravského kraje už nestojí nic v cestě. Ústavní soud odmítl stížnost
Jedním z hlavních úkolů nových zásad Územního rozvoje Jihomoravského kraje je stanovit trasu silnice či dálnice 43, která má podle únorového rozhodnutí zastupitelů vést přes Brno ve stopě takzvané Hitlerovy dálnice.
Stěžovatelé v prosinci 2017 neuspěli u Krajského soudu v Brně a loni v květnu u Nejvyššího správního soudu. Ústavnímu soudu předložili stížnost, vadí jim mimo jiné nepřezkoumatelnost předchozích rozsudků.
ÚS: Obecné soudy rozhodovaly nestranně
„Ústavní soud shledává, že obecné soudy rozhodovaly nestranně, zohlednily veškeré okolnosti souzené věci, náležitě provedly dokazování a dospěly k jednoznačným skutkovým závěrům, z nichž učinily přezkoumatelné právní závěry, přičemž v dané věci zejména krajský soud tak učinil s potřebnou důkladností s nebývalým rozsahem řádného odůvodnění svého rozsudku,“ uvedl v rozhodnutí předseda senátu Jan Filip.
Hejtman Bohumil Šimek (ANO) i náměstek pro územní plánování Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu) jsou s rozhodnutím spokojení. Podle nich se definitivně ukázalo, že krajský územní plán je v pořádku.
Kraj připravil aktualizace
Kraji se podařilo plánovací dokument vydat s velkým zpožděním proti ostatním krajům, protože předchozí soud zrušil. Aby jej stihl vydat do voleb v roce 2016, umístil některé dopravní tahy pouze do územních rezerv, které jsou součástí nyní připravované aktualizace. Na ní kraj pracuje od konce roku 2016 a chystá vydání před podzimními volbami.
Na základě studie, kterou odpůrci zpochybňují, se rozhodl, že silnice či dálnice 43 povede přes západ Brna přes městské části Bosonohy, kde vznikne velká křižovatka s dálnicí D1, a dále na sever mezi Kohoutovicemi a Žebětíněm, přes Bystrc kolem hráze Brněnské přehrady, přes Kníničky a dále na sever. Naopak se nepočítá s jinou stavbou, kterou byla takzvaná jihozápadní tangenta, která měla okolo Ostopovic spojit dálnice D1 a D52.
Veřejné projednání návrhu aktualizace se mělo uskutečnit 13. května. Nyní kraj podle mluvčí Moniky Brindzákové chystá kvůli aktuálním opatřením v souvislosti s covidem-19 červnový termín.