Jihomoravský kraj chce vést D43 přes Brno-Bystrc. Doporučila to nová studie

Dálnici z Brna směrem na sever chce Jihomoravský kraj vést přes Brno-Bystrc. Vyplývá to z územní studie, kterou si kraj nechal zpracovat. Rozsáhlý dokument vyhodnotil jako vhodné tři varianty, všechny ale počítají s trasou vedoucí středem této městské části. Místní obyvatelé ovšem proti této trase protestují už několik let.

Jihomoravský kraj si za 24 milionů korun nechal zpracovat asi největší dokument v historii územního plánování v Česku. Týká se koridorů chystaných dopravních staveb na Brněnsku. „Studie je unikátní v rozptylových a hlukových mapách, jdeme na úroveň každého domu, a to je to, co z ní dělá v uvozovkách to ohromné dílo,“ řekl vedoucí projektového týmu Jakub Kynčl.

Podle této studie by měla vést silnice 43 z Kuřimi jižně do dvacetitisícové městské části Brno-Bystrc. Tedy v trase, kudy měla vést už takzvaná „Hitlerova dálnice“. „Územní studie doporučila z těch původně 15 řešených variant variantu D.3 a S.1. Která z variant to nakonec bude, není zatím rozhodnuto,“ řekl náměstek hejtmana Martin Maleček (Starostové pro Jižní Moravu).

Varianta D.3 znamená stavbu dálnice. Tedy mírnější oblouky zatáček a méně křižovatek. Varianty S, to je čtyřpruhá silnice první třídy. V porovnání s dálnicí má ostřejší zatáčky i víc křižovatek, a tedy těsnější propojení s místní sítí silnic.

Místní se bojí většího hluku a emisí

Místní obyvatelé však proti stavbě protestují. „Považuji za neuvěřitelné, že se to neplánuje jako obchvat města, ale jde to přímo městem přes Bystrc, kde žije tolik obyvatel,“ řekla zastupitelka městské části Brno-Bystrc Monika Šimková (Zelená pro Bystrc). Podle ní naplánovaná trasa poškodí rekreační zónu s Brněnskou přehradou a zvýší hlukovou a emisní zátěž.

„Studie odmítla vyvedení tranzitní dopravy z celého Brna, a tedy preferuje, aby veškerá tranzitní doprava včetně kamionové musela jet přes dopravně přetížené Brno. Už nyní je ve městě řada míst, kde jsou dlouhodobě překračované zákonné limity hlučnosti a znečištění ovzduší,“ kritizuje zástupce místních obyvatel Petr Firbas.

Město Brno proto žádá, aby kraj podobu silnice číslo 43 vyřešil ještě před projednáváním aktualizace zásad územního rozvoje. Chce, aby byla silnice kompletně zakrytá při průchodu Kníničkami a Bystrcí a aby v Bosonohách byla maximálně vzdálená od zástavby. Dále chce ukotvit v zásadách obchvat Maloměřic a Obřan s napojením na velký městský okruh v úseku Rokytova.

Boskovickou brázdu a nulovou variantu studie zamítla

Trase přes Bystrc původně konkurovala jiná takzvanou Boskovickou brázdou. Kraj ji nechal prověřit, ale odborníci zamítli. „Převážná část řidičů, kteří míří do Brna ze severu jsou z Tišnovska,  Kuřimi a Blanenska. Pro ně by byl širší obchvat Brna takovou zajížďkou, že by tudy nejezdili,“ řekl Vlastislav Novák z projektové kanceláře Ossendorf. 

Varianty D43
Zdroj: ČT24

Odborníci řešili i nulovou variantu, tedy že se nepostaví žádná silnice. Podle nich je to nejhorší řešení. Tvrdí, že stavba na většině Brna sníží hluk i znečištění z dopravy. Kraj chce mít koridory silnic napevno ve svém územním plánu do roku a půl. Jihomoravský kraj do roku 2016 zásady územního rozvoje neměl, protože předešlé zrušil v roce 2012 Nejvyšší správní soud. Proto kraj musel zpracovat zásady nové.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 16 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 46 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...