Nové zásady územního rozvoje, tedy plány například na stavbu nových dálnic a silnic na jihu Moravy, prověří soud. Na něj se v pondělí obrátilo na 40 obcí a sdružení, kterým se plány kraje nelíbí. Opakuje se tak pět let stará situace. Tehdy soud rozvojové plány kraje zrušil.
Obce i sdružení na jihu Moravy se bouří. Žalují kraj kvůli „Hitlerově“ dálnici i silnici do Vídně
Jinačovice u Brna nebo Dolní Dunajovice. Obce od sebe vzdálené 46 kilometrů se nyní spojily. Společně s dalšími více než 40 dalšími obcemi a sdruženími žalují Jihomoravský kraj kvůli Zásadám územního rozvoje. Nelíbí se jim, že kraj nerespektoval připomínky k plánu, podle kterého se má kraj dál rozvíjet.
Zástupcům Jinačovic se tak nelíbí koridor určený pro stavbu silnice R43, tedy dálnice, kterou už kdysi naplánovalo hitlerovské Německo. „Pokud by R43 měla vést ve stopě Hitlerovy dálnice, tak je to kousek od zastavěné části obce,“ řekl starosta Jan Kazda.
Hluk a znečištění kraj v úvahu nebral
Podobně mluví i jeho kolega z Dolních Dunajovic Josef Hasník. Obci se nelíbí plány na trasu dálnice na Vídeň. Objízdná trasa pro řidiče, kteří by se chtěli dálnici vyhnout, by totiž vedla středem obce.
Žalobu za všechny protestující sepsali právníci z kanceláře Frank Bold. „Na území Jihomoravského kraje, zejména v Brně a jeho okolí, jsou desetitisíce lidí dlouhodobě vystaveny nadlimitně znečištěnému ovzduší. Zásady územního rozvoje tento protiprávní stav nejen neřeší, ale podle rozhodnutí zastupitelstva kraje má být do brněnské aglomerace a do města Brna zavlečena další dálková tranzitní doprava,“ uvedli zástupci právní kanceláře.
Nemůžeme se zavděčit všem, říká zástupce kraje
Podle kanceláře Frank Bold je znečištění i hluk na některých místech, kde mají vést dálnice jako ta na Vídeň nebo R43, natolik vysoké, že je nemožné tam postavit další nové dopravní stavby.
Náměstek jihomoravského hejtmana Martin Maleček řekl, že kraj o plánech rozvoje s obcemi dlouho jednal a snažil se zohlednit jejich připomínky. Podle něj se ale nedá zavděčit všem.
Kraj zpracovával zásady územního rozvoje do roku 2016 poté, co předchozí dokument zrušil soud. Podle navrhovatelů ale kraj některé chyby opakoval. V platném dokumentu chybí dořešení tranzitních tahů v brněnské aglomeraci. Jejich vedení má navrhnout studie. Aktualizace zásad podle ní by se mohla teoreticky stihnout do roku 2020.