Strojvedoucí se u soudu přiznal, že zavinil srážku vlaků v Němčicích. Zpochybnil ale výši škody

Vinu za způsobení železniční nehody v Němčicích nad Hanou přiznal strojvedoucí Jan Šperlich, který stanul před soudem. Uvedl, že návěst Stůj pravděpodobně projel kvůli mikrospánku. Jednání prostějovského okresního soudu bylo přesto odročeno a bude pokračovat až v lednu. Strojvedoucí zpochybnil výši vyčíslené škody, soudkyně se proto obrátí na pojišťovny nebo znalce.

Nehoda, kvůli které stanul strojvedoucí Jan Šperlich před soudem, se stala loni v létě. Muž vedl lokomotivní vlak – tedy samotnou lokomotivu – která v Němčicích narazila do osobního vlaku přijíždějícího z Olomouce. Tři lidé utrpěli při střetu zranění.

Šperlich přiznal, že je viníkem nehody. „Myslím, že tu nehodu způsobil mikrospánek,“ uvedl, ačkoli připustil, že si z havárie příliš nepamatuje. Po střetu vlaků narazil hlavou do ovládacího pultu a utrpěl otřes mozku. Protože se přiznal, bylo podle soudkyně Ivony Otrubové možné upustit od dokazování. „O tom, že lokomotivu řídil, sporu není, stejně jako to, že došlo k té nehodě. Ze šetření Drážní inspekce je také doložen vznik škody,“ shrnula.

Obžalovaný strojvedoucí se ale ohradil proti výši škody, kterou Drážní inspekce vyčíslila na 24,3 milionu korun. Původně sice uvedla, že činila 10,3 milionu korun, letos v dubnu ale údaj výrazně zvýšila. Podle Šperlicha je ale příliš vysoký. Dodal, že jej dosud nikdo ohledně náhrady škody nekontaktoval.

Soudkyně si proto nyní vyžádá znalecký posudek nebo likvidační zprávu od pojišťoven. Jednání odročila na 10. ledna.

Inspekce upozornila i na nepovolenou rekuperaci a rychlou jízdu

Ačkoli inspektoři označili za hlavní příčinu nehody nezastavení lokomotivního vlaku před návěstí Stůj a nerespektování předchozí návěsti Výstraha, upozornili i na další pochybení. Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, stojí ve zprávě.

Drážní inspekce v závěrečné zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků. Lokomotiva překročila při jízdě na trati mezi železniční stanicí Nezamyslice a Němčice nad Hanou nařízenou třicítku až o 21 kilometrů za hodinu, osobní vlak při vjezdu do železniční stanice Němčice nad Hanou překročil nejvyšší dovolenou rychlost 40 kilometrů za hodinu až o 26 kilometrů za hodinu.