Stavební firmy musí do 18 měsíců opravit zvlněný úsek D1 na Ostravsku. Rozhodl o tom soud

Zvlněný úsek dálnice D1 mezi Bohumínem a Antošovicemi na Ostravsku musí stavaři opravit. Rozhodl o tom Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Na odstranění závad, které se projevily už před devíti lety po otevření, mají firmy 18 měsíců. Stavební práce s sebou přinesou další dopravní komplikace. Provoz na dálnici bude sveden do jednoho pruhu.

Úsek D1 mezi Bohumínem a Antošovicemi stavělo sdružení firem Eurovia, Porr a Skanska. Ředitelství silnic a dálnic se s nimi kvůli vadám spočívajícím především ve zvlněné vozovce, vadách na mostech a zvlněném povrchu na odpočívce Antošovice soudilo od roku 2012.

„Dnes dopoledne vydal soud rozhodčí nález. Podle něj má sdružení zhotovitelů provést odstranění vad. Odstranit mají i jejich příčiny. Dálnice byla stavěna z nějakých materiálů. Mají provést opravu tak, aby se vozovka v budoucnu nezvlnila,“ řekl v pondělí D1 Jiří Hlavatý z ŘSD s tím, že odstraněn by tak měl být nevhodně použitý materiál, který je příčinou zvlnění. Rozhodnutí je podle Hlavatého pravomocné, práce by měly být dokončeny do 18 měsíců.

Provoz bude pouze jedním pruhem

„Co se týče provozu, bude to mít vliv. V celém úseku ho můžeme převést na jednu polovinu, neměl by tak být úplně zastaven,“ řekl Hlavatý. Dodal, že pro ŘSD je rozhodnutí důležité. Hlavně s ohledem na další spory, které se stavebními firmami kvůli zvlněné ostravské dálnici vede. „Na základě tohoto rozhodnutí můžeme očekávat podobný vývoj i u dalších sporů,“ řekl.

ŘSD podle Hlavatého vedlo s firmami 13 sporů. Tři ještě neskončily, v ostatních bylo podle Hlavatého vždy rozhodnuto ve prospěch ŘSD. To bude vymáhat po zhotovitelích dálnice i náhradu škody ve výši investic vynaložených do dosavadních provizorních oprav v řádu desítek milionů korun. Celkem už ŘSD ve sporech vysoudilo 400 milionů.

Další zvlněné úseky

Úsek dálnice, o kterém soud rozhodl, je dlouhý šest kilometrů. Vady se projevily asi na 20 procentech této délky. Další tři zvlněné úseky od Antošovic až po Rudnou v Ostravě jsou dlouhé 13 kilometrů. Vady tam jsou podle Hlavatého mnohem rozsáhlejší.

Kvůli vadám dálnice, především zvlnění vozovky, se ŘSD už léta pře se stavební společností Eurovia. Podle ŘSD byly vady důsledkem použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia to odmítá a uvádí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

V roce 2014 se také objevily trhliny na mostech na přivaděči k D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze. Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby. Spor o most je součástí jiného úseku.