Dálnice v Ostravě: Další omezení rychlosti na mostech i zvlněných úsecích

Ostrava - Most dálničního přivaděče v Ostravě-Přívoze neobstál v zátěžových zkouškách. Je na tom podobně špatně jako druhý most, na kterém bylo vůbec riskantní testy provádět. Na vině není podle Ředitelství silnic a dálnic jen špatný materiál, ale i technologická chyba při stavbě. Správce dálnice se dohodl s policií na dalším snížení rychlosti na obou mostech na 30 kilometrů v hodině a povolení jízdy pouze v jednom pruhu. Není vyloučeno ani uzavření mostů. Další opatření se týkají zvlněných částí dálnice D1 u Ostravy.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl uvedl, že měření a testování mostů prokázalo dva problémy. „Největším problémem je násyp na obou stranách mostů. Je tam nevhodný materiál, který bobtná, takže náspy ty mostové konstrukce mezi sebou drtí,“ uvedl Rýdl. Důsledkem jsou posunutá ložiska, trhliny, zdeformované nosníky. „Dalším problémem je, že mosty jsou nevhodně postavené. Při jejich výstavbě došlo k zásadní technologické chybě, jejímž výsledkem je destrukční činnost,“ řekl.

Mosty budou nadále pod kontrolou a v případě zhoršení stavu, které může nastat například vlivem nízkých teplot, budou uzavřené úplně. Kvůli havarijnímu stavu je doprava na mostech omezena už od září, kdy začal platit zákaz vjezdu pro vozidla vážící více než 3,6 tuny a rychlost osobních aut byla snížena na padesátku.

Zátěžové zkoušky
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Ředitelství silnic dálnic se s policií dohodlo také na bezpečnostních opatřeních na zvlněném úseku dálnice D1 u Ostravy. „V celém problematickém patnáctikilometrovém úseku bude snížena rychlost na 110 kilometrů v hodině, v těch nejnebezpečnějších místech na 60 kilometrů v hodině,“ potvrdil Rýdl.

Ředitelství silnic a dálnic řeší problémy a spory kolem ostravské části dálnice D1 - dříve D47, která se brzy po zprovoznění začala vlnit, od roku 2011. Kontrolní vrty tehdy prokázaly použití nevhodného materiálu. Dálnici včetně mostů postavila společnost Eurovia, která neuznává většinu reklamací, takže spory budou řešit soudy. Eurovia především argumentuje tím, že použila takový materiál, jaký si zadavatel vyžádal. Mělo jít například o ocelářskou strusku. Ředitelství silnic a dálnic ale tvrdí, že firma použila i zcela nevhodný odpad.