901 závad ostravské dálnice D47. O odpovědnosti má rozhodnout vláda

6 minut
Zvlněná ostravská dálnice: Opravy ještě nezačaly
Zdroj: ČT24

Sněmovna žádá vládu, aby stanovila konkrétní odpovědnost organizací, firem a osob za škody, které vznikly státu při stavbě dálnice D47. Týká se to škod způsobených mimo jiné nekvalitním výkonem dozoru a pozdním uplatněním nároků, kvůli kterému jsou tyto nároky promlčeny.

Poslanci to schválili v pátečním usnesení, které přijali po debatě nad zprávou sněmovní vyšetřovací komise k pochybením při výstavbě dálnice D47.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) to ale pokládá za absurdní. Namísto toho, aby vláda určovala, kdo je viníkem škod, které vznikly při výstavbě D47, to podle něj mají rozhodnout soudy.

Vláda má podle poslanců zajistit, aby firmy a osoby odpovědné za škody a pozdní uplatnění nároků nemohly v budoucnu působit jako dozor investora na stavbách zadávaných státem. Sněmovna také chce, aby se veškeré doklady u významných dopravních staveb archivovaly po celou dobu životnosti těchto staveb.

Vady na dálnici D47
Zdroj: ČT24

Vyšetřovací komise ve zprávě uvedla, že právě promlčení některých nároků Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vůči zhotovitelům staveb považuje za závažný problém. ŘSD by proto podle ní mělo objasnit, jak se to mohlo stát.

Stát prohrál některé spory ne proto, že by neměl pravdu, ale z důvodů promlčení.
Zbyněk Stanjura
místopředseda komise a bývalý ministr dopravy

Návrh usnesení předložil Ludvík Hovorka (KDU-ČSL). Podle něj musel někdo z ŘSD, kdo vykonával stavební dozor, vědět, jaké jsou termíny promlčení nároků za škody. „Stavba D47 je neuvěřitelný šlendrián, který se podařilo v ČR realizovat,“ uvedl. 

„My se v současné době soudíme o to, kdo za co může a bude na soudech, aby o tom rozhodly. Jestli vyšetřovací komise po čtyřech letech došla k tomu, že má vláda určit, kdo je viníkem, tak mi to přijde absurdní,“ uvedl v tiskovém prohlášení ministr Ťok. Trvá na tom, že ministerstvo kontroluje ŘSD dostatečně. „Trvám také na tom, že ŘSD musí kontrolovat dodavatele, aby k podobné situaci již nikdy nemohlo dojít,“ dodal.

Podle zjištění komise přebíral stát všechny objekty na kontrolovaných poškozených úsecích s konstatováním, že jsou v pořádku a bez zjevných závad. Od převzetí tak nabíhaly záruční lhůty bez ohledu na možnost jejich využití, upozornila komise. U většiny kontrolovaných objektů proto záruční lhůta uplynula marně.

Komise také uvedla, že při přípravě a stavbě dálnice D47 si ministerstvo dopravy s ŘSD nedostatečně rozdělily své role. Je to podle komise jeden z hlavních problémů souvisejících s touto dálnicí.

Firma Eurovia CS, která dálnici stavěla, ve svém stanovisku pro vyšetřovací komisi uvedla, že ŘSD mělo celou dobu podrobné informace o průběhu výstavby, materiálech a postupech. Při převzetí stavby ŘSD podle firmy na žalované vady a nedostatky neupozornilo. Z výslechu předsedy představenstva společnosti Eurovia CS podle komise vyplynulo, že veškerý použitý materiál stanovilo a schválilo ŘSD. Pokud jde o poškození mostů, pak podle jeho názoru ŘSD nedodrželo pravidla údržby.

Firma Eurovia CS, která dálnici stavěla, ve svém stanovisku pro vyšetřovací komisi uvedla, že ŘSD mělo celou dobu podrobné informace o průběhu výstavby, materiálech a postupech. Při převzetí stavby ŘSD podle firmy na žalované vady a nedostatky neupozornilo. 

Sněmovna vyšetřovací komisi zřídila v roce 2014 a zvolila její členy v říjnu 2014. Jejího předsedu Jana Birke (ČSSD) zvolila v dubnu 2016 a komise se poprvé sešla 3. května 2016. Z komise odešli dva poslanci nominovaní za ANO, poté ji opustila iniciátorka vzniku komise Olga Havlová z Úsvitu. Zatímco klub ANO dva nové poslance doplnil, klub Úsvitu pak své zastoupení v komisi neměl. 

Stát vede se stavitelem arbitráže

Komise během své činnosti vyslechla sedm svědků. Měla odpovědět na otázky, jaká pochybení při stavbě vznikla a kdo je zavinil. Vady vznikly na devítikilometrovém úseku u Ostravy. ŘSD kvůli tomu vede s Eurovií několik arbitráží. Až miliardové škody podle ředitelství způsobilo zvlnění povrchu na části D47 krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Podle ŘSD nedodržela Eurovia domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního materiálu. Eurovia to odmítá a tvrdí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.

„Byl jsem šéfem velké stavební firmy a jestliže někdo řekne, že firma, která postaví dálnici, která se po třech letech zvlní tak, že se po ní nedá jezdit, nic nezavinila a za všechno může stát a investor, vnímám to jako absurditu,“ tvrdí Ťok. Podle něj že si Eurovia neohlídala, že jí její subdodavatel dodal jiný materiál, než na který jim dal certifikát.

V roce 2014 se také objevily trhliny na mostech na přivaděči k D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze. Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby.

Spor ŘSD s Eurovií trvá už od roku 2011

Spor o vady na dálnici označované při stavbě jako D47, po otevření již jako součást D1, vypukl v roce 2011. Tehdy se takřka nové dálnici zvlnil povrch a ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Silničáři tvrdí, že zhotovitel – tj. firma Dopravní stavby Ostrava, kterou však později odkoupila Eurovia – nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu.

Eurovia sice rovněž uvedla, že vady souvisejí s použitým materiálem, reklamace však odmítá s tím, že jeho využití ŘSD požadovalo.

První opravy silnice začaly sedm měsíců po jejím otevření. ŘSD v důsledku toho podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. V roce 2012 pak na zhruba devítikilometrovém úseku D47 ŘSD reklamovalo 901 vad. Případ skončil stejně jako v předchozích pokusech – tedy odložením s tím, že nedošlo ke spáchání trestného činu. V usnesení vyšetřovatel přiznává, že stavební firma fakturovala za něco jiného, než ve skutečnosti dodala, a že dálnice nebyla postavena podle smlouvy. Přesto nedošel k tomu, že by se stal podvod.

Problémy měly i jiné dálnice

D47 není jediná, kerá má potíže s údajně nekvalitní výstavbou. Napříkald v roce 2010 se začaly objevovat první potíže se zvlněnou D11. Silnice vedla bažinatým územím, v němž stavební průzkum neodhalil spodní vodu. Kdyby se dálnice postavila o kousek vedle, problém by údajně nebyl.

Opravu zvlněného úseku dálnice D11 u Hradce Králové nakonec hradila stavební firma Skanska, která ji budovala, a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rovným dílem. Rekonstrukce stála asi 100 milionů korun.

Potíže se objevily i na mostu Koberný na jihočeské dálnici D3. Most mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem se pro řidiče otevřel v roce 2013. Podle tehdejšího ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) se vyskytly problémy s prosakováním vody, které by v zimě mohly ohrozit bezpečnost provozu.  

„Snad poprvé v historii jsme nepřevzali stavbu,“ řekl již dříve Prachař k závadám. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
před 5 hhodinami

Praha bude kvůli žloutence očkovat sociální pracovníky i více dezinfikovat MHD

Případů žloutenky typu A dál přibývá. Hygienici od začátku roku evidují 392 případů. Loni touhle dobou to byly jen desítky. Podle Státního zdravotního ústavu jde ale jen o špičku ledovce, devadesát procent lidí je bezpříznakových. Nejvíc případů je v Moravskoslezském a Středočeském kraji a v Praze. Právě v hlavním městě hygienici připravují očkování vybraných skupin. Dopravní podnik opět, jako za covidu, důkladněji dezinfikuje vozy.
před 10 hhodinami

Ve Šternberku na Olomoucku se tvoří mnohakilometrové kolony kvůli opravě silnice

Ve Šternberku na Olomoucku se kvůli opravě silnice první třídy tvoří několikakilometrové kolony, řidiči nabírají i více než hodinové zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic trasu nechává opravit kvůli poškozenému asfaltu. Nepříjemnosti tak řeší i některé místní firmy a stovky jejich zaměstnanců. Městu zatím chybí obchvat, který by se měl začít stavět za rok.
před 19 hhodinami

Dohra po požáru. Za nelegální zahrádku v Mostě padla pokuta 20 tisíc, píše MfD

Za nepovolenou restaurační zahrádku v Mostě, kde si lednový požár vyžádal sedm obětí, padla pokuta dvacet tisíc korun. Sankce za černou stavbu přitom mohla být až milion, přestupek je ale po šestnácti letech, kdy přístřešek u restaurace stál, promlčený, napsala středeční Mladá fronta DNES (MfD). Stavební úřad v prohlášení uvedl, že pokuta je za užívání stavby bez kolaudačního rozhodnutí.
včeraAktualizovánovčera v 12:45

Soud odmítl dvě dohody o vině a trestu v kauze Dozimetr

Obvodní soud pro Prahu 9 neschválil dohody o vině a trestu uzavřené mezi státním zástupcem a podnikateli Pavlem Dovhomiljou a Zakaríou Nemrahem viněnými v kauze Dozimetr. U prvního z mužů považoval trestní senát vedený soudcem Jakubem Krieblem navrhovaný peněžitý trest ve výši milion korun za příliš mírný, dohodu s druhým zamítl z formálních důvodů. Navrhovaný třímilionový trest u Nemraha je podle něj přiměřený. Oba podnikatelé se k trestné činnosti v kauze přiznali.
včeraAktualizovánovčera v 12:34

Podmínka za zapálení supermarketu platí, mladík musí uhradit obří škodu

Krajský soud v Plzni pravomocně potvrdil podmínku Máriu Baigerovi, který jako osmnáctiletý v listopadu 2022 nechtěně zapálil supermarket v Chodově na Sokolovsku. Podmínka činí třicet měsíců s odkladem na tři roky. Mladík musí také podle svých možností zaplatit škodu. Ta byla na budově a zaparkovaných autech vyčíslena na více než padesát milionů korun, potvrdil pro ČT mluvčí Krajského soudu v Plzni Jakub Štverák.
včera v 12:08

Pražské letiště obnovilo přílety a odlety

Letiště Václava Havla v Praze krátce po 10. hodině obnovilo provoz, který muselo na zhruba pět hodin pozastavit kvůli mlze. Mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková řekla, že omezení kvůli snížené viditelnosti ovlivnilo k desáté hodině celkem 24 příletů, šest letů bylo zrušeno a všechny ranní spoje byly zpožděny.
včeraAktualizovánovčera v 11:07

Tričko, které upozorní řidiče na mikrospánek, vyvíjejí na univerzitě v Liberci

Blížící se mikrospánek nebo únavu řidiče za volantem pozná tričko, které vyvíjejí vědci na katedře oděvnictví Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci. Senzory změří zpomalující se dech a spustí alarm. Podle dopravních expertů stojí mikrospánek nebo nepozornost v důsledku únavy až za pětinou dopravních nehod.
včera v 05:30
Načítání...