Praha – Ředitelství silnic a dálnic odmítlo převzít od zhotovitele most Koberný na jihočeské dálnici D3. Most mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem se pro řidiče otevřel loni v létě. Podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) se vyskytly problémy s prosakováním vody, které by v zimě mohly ohrozit bezpečnost provozu. Ministr rovněž avizoval, že kvůli závadám bude muset být zřejmě omezena rychlost na dvou ostravských mostech na dálnici D1, dříve D47.
Stát nepřevzal dálniční stavbu, jedná se o most na D3
„Snad poprvé v historii jsme nepřevzali stavbu,“ řekl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) k závadám na mostě přes rybník Koberný. Podle něj se jedná o výsledek zvýšené kontrolní činnosti ŘSD, což ministr považuje za významný úspěch. Stát prý dříve přebíral nekvalitní stavby a až zpětně po dodavatelích vymáhal náhrady a opravy. Nyní podle Prachaře poprvé přistoupil k tomu, že od zhotovitele odmítl vadnou komunikaci převzít.
Most má problémy s prosakováním vody. „Pokud bychom převzali tuto stavbu, tak v zimním období hrozí akutní nebezpečí namrzání a kluzké vozovky, které mohou mít neblahý dopad na bezpečnost silničního provozu,“ vysvětlil Prachař, podle něhož zatím zhotovitel stavby na reklamaci adekvátně nereagoval.
Kromě sporů o nápravu čeká ŘSD pravděpodobně i soudní stání za to, že zhotovitelé nedodali dokončenou dálnici včas. První předpokládaný termín zněl červen 2011, reálně se ale stavba dostala do provozu až o dva roky později.
Závady v Ostravě už stát zažaloval
Správce silnic odhalil závady i na dalších stavbách – konkrétně na mostech, které slouží jako nájezdy z ostravské Slovenské ulice na někdejší dálnici D47, dnes označovanou jako D1. Mají problémy s ložisky a s posunem přechodu mezi vozovkou a mostní konstrukcí. „Ložiska neplní svoji funkci a identifikovali jsme posun mostních závěr. Hledáme řešení, zda je přijatelné snížení rychlosti, nebo omezení provozu,“ popsal šéf resortu dopravy. Zmíněné objekty jsou součástí už dříve žalovaných vad na dálnici D47.
„Opravy bychom rádi uskutečnili, to ale nelze bez zjištění příčin, na základě kterých se stanoví způsob opravy. Proto bychom se potřebovali na místo dostat, k tomu je však potřeba povolení ŘSD, které se nám bohužel nepodařilo za tři roky získat,“ sdělila mluvčí stavební společnosti Eurovia Iveta Štočková.
Prachař se taky vyjádřil k odstranění sesuvu na dálnici D8 – projekt sanace svahu by měl být zpracován do konce srpna. Do 10. září pak úřad předloží kompletní dokumentaci krajskému úřadu, aby mohl zvážit vyhlášení stavu nebezpečí. To je nutné pro zahájení prací v co nejkratším termínu (čtěte víc).
Do stejného data, tedy 10. září, chce ministr jmenovat nového ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Výběrové řízení na tuto pozici bude vypsáno za týden, uchazeči se budou moci přihlašovat do konce měsíce. Funkcí byla dočasně pověřena prozatímní ředitelka Soňa Křítková poté, co před několika dny rezignoval Jan Kubiš (čtěte víc).