Vznik sněmovní komise, který navrhlo hnutí Úsvit, podporují strany napříč politickým spektrem, pro vznik komise hlasovalo 134 ze 135 přítomných poslanců. Komise by měla podle její iniciátorky Olgy Havlové (VV, za Úsvit) odpovědět na otázky, jaká pochybení při stavbě vznikla a kdo je způsobil. Dálnice je postavena na špatném podkladu a vlní se, hrozí sesuv opěrných zdí, mosty mohou při větší zátěži spadnout, vyjmenovala Havlová.
Za zřízení komise se přimlouval i ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Prachař uvedl, že už byly uzavřeny čtyři arbitráže ohledně valorizací. Právo na vrácení peněz státu je prý promlčeno. Další arbitráže pokračují.
Jan Birke hovořil za ČSSD o smutném stavu českých dálnic. Vznik komise prý nezpochybňuje, ale potíže jsou i jinde. „Není to jen zvlněná D47, je tu řada dalších problémů - D1, D3, D8,“ podotkl poslanec. Obává se toho, že z jednání komise by mohly uniknout informace, které by mohly spory ovlivnit.
Opoziční ODS koncem září vyzvala premiéra Sobotku, aby odvolal ministra dopravy Prachaře, jemuž občanští demokraté vyčítají strategické chyby. Opozici vadí mimo nedostatků při stavbě ostravské dálnice také problémy s výstavbou spojení Brna a Vídně, komplikace kolem opravy D1 nebo personální změny v organizacích spadajících pod ministerstvo. Premiér se ale za Prachaře postavil, pravicová opozice by podle něj měla zpytovat svědomí za to, co v dopravě udělala.
Podle bývalého generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka je důležité, aby skončil spor u rozhodčího soudu a mohly postoupit práce vedoucí k tomu, aby silnice mohla být využívána jako dálnice. „Dálnice byla předána ve stavu, který si stát rozhodně neobjednal,“ upozornil Čermák.
Spor ŘSD s Eurovií trvá už od roku 2011
ŘSD tvrdí, že deformace mostu na dálničním přivaděči v Ostravě-Přívoze mohou ohrozit jeho konstrukci. V současnosti sice nehrozí, že by ŘSD muselo na mostech plně zavřít provoz, pokud se ovšem situace nebude řešit, mohou být uzavřeny v zimě, kamiony na mosty nemohou už nyní.
Spor o vady na dálnici označované při stavbě jako D47, po otevření již jako součást D1, vypukl v roce 2011. Tehdy se takřka nové dálnici zvlnil povrch a ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Silničáři tvrdí, že zhotovitel – tj. firma Dopravní stavby Ostrava, kterou však později odkoupila Eurovia – nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia sice rovněž tvrdí, že vady souvisejí s použitým materiálem, reklamace však odmítá s tím, že jeho využití ŘSD požadovalo.