V tendru na opravy úseku D11 mezi 44. a 52. kilometrem na Nymbursku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) poprvé dalo přednost rychlosti stavby před její cenou. Povrchy dálnice v obou směrech má sdružení firem Strabag a Eurovia opravit za 29 dní, což je o dvacet méně, než při vyhlášení výběrového řízení ŘSD předpokládalo. Opravy D11 ve směru na Hradec Králové dokončili stavbaři v sobotu, v pondělí začali s opravami ve směru na Prahu. Opravovaný úsek by měl být plně průjezdný 28. května.
Stavbaři opravují D11 ve směru na Prahu. V tendru dalo ŘSD poprvé přednost rychlosti
Rychlejší práci umožňuje zejména využití velkého množství strojů a dělníků v jeden moment. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla firmy využívají stroje i pracovní sílu z celého Česka na jedné stavbě. „Na dálnici je něco jako kontinuální výrobní linka, kroky nejdou po sobě, ale zároveň,“ popsal. Za Strabag v pondělí na stavbě pracují čtyři frézy a dva finišéry, za Eurovii 25 strojů, dvacet nákladních aut a šedesát dělníků.
Upřednostnění rychlosti před cenou má ŘSD v plánu využívat i při dalších dálničních opravách. Podobný režim ale nelze podle Rýdla využít všude, nýbrž pouze u staveb do určitého rozsahu. „Ověříme si to a budeme to dělat na více místech,“ doplnil. Bude to podle něj možné především při výměnách povrchů, složitější rekonstrukce zahrnující například opravy mostů tímto způsobem opravovat nebude.
Cena stavby je podle Rýdla zhruba o patnáct procent vyšší, než kdyby se nekladl důraz na rychlost. Před pěti lety by se podobný úsek opravoval zhruba pět měsíců.
Stavbaři vyměňují dvě vrstvy dvacetiletého povrchu, opravují svodidla, dopravní značení a krajnice. Rychlý postup stavby předpokládá rovněž včasné zajištění obaloven, které dodávají firmám stavební materiál. Strabag využívá materiál z obalovny Hájky, Běchovic a Pardubic. „V jeden moment se sem valí zhruba 4500 tun asfaltových směsí najednou,“ sdělil technický ředitel oblasti za Strabag Petr Ballek.
Květen je podle Rýdla pro podobné opravy dálnic ideální, počasí už by nemělo ohrozit pokládání asfaltových vrstev, zároveň ještě není hlavní motoristická sezona. Dělníci pracují zhruba od 6:00 do 22:00 hodin.
Opravuje se druhý nejstarší úsek D11, podle Rýdla jeho další životnost ovlivní také budoucí dopravní zatížení. D11 má 115 kilometrů a vede z Prahy do Hradce Králové a dále na Jaroměř, v plánu je její prodloužení na celkovou délku 156 kilometrů až na hranici s Polskem. Poslední dva dosud zprovozněné úseky do Jaroměře byly otevřeny loni v prosinci.