Zatímco polská dálnice S3, na kterou má v Krkonoších navázat tuzemská D11, bude až k Baltskému moři dokončená už v polovině roku 2024, napojení na české straně se řidiči dočkají zřejmě až o dva roky později. A to pouze v úseku od hranice do Trutnova, celkové dokončení se plánuje na rok 2028. Zástupci investorů z obou republik o tom ve středu informovali na setkání v polském pohraničí.
Dokončení D11 očekávají silničáři v roce 2028. V Polsku je navazující tah vedoucí až k Baltu téměř hotový
V Polsku se pracuje na posledních 66 z celkových 487 kilometrů. Dálnici už Poláci přivedli až k hranici, všude ale zatím asfalt neleží. „Ve výstavbě jsou poslední dva úseky. V oblasti Svinoústí a právě v tomto regionu. Předpokládá se, že celá trasa bude v provozu v roce 2024,“ uvedla ředitelka Generálního ředitelství silnic a dálnic ve Wrocławi Lidia Markowska.
Na české straně chybí 41 kilometrů. Jako první by se měl začít stavět úsek od Trutnova k hranici, a to v roce 2023 s termínem dokončení o tři roky později. Vykoupeno je zhruba 65 procent pozemků. Mezi Trutnovem a Jaroměří je to složitější. Dokončení se předpokládá až v roce 2028.
Podle Mátla práce v Česku zdržuje výkup pozemků
„Je vydáno územní rozhodnutí, ale bohužel bylo podáno odvolání od jednoho občana. Polská legislativa je z hlediska přípravy liniových staveb výrazně jednodušší. Dokáží v rámci stavebních povolení rovnou získávat i pozemky,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Obce na obou stranách hranice se obávají, že pokud nebude mít polská dálnice na české straně pokračování, nákladní auta budou jezdit po silnicích, které na to nejsou stavěné.
„Doteď tam máme systém výjimek. Pravděpodobně v tom systému výjimek budeme chtít pokračovat. To znamená, nepustíme sem kamionovou dopravu, tak jak si možná představuje polská strana,“ okomentoval hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS). Některé české obce také požadují výstavbu chodníků.