Silničáři pokračují s provizorní rekonstrukcí zvlněné dálnice D1 v Ostravě. Na několika úsecích už dělníci položili novou asfaltobetonovou vrstvu, s celkovou rekonstrukcí vozovky ale musejí zatím čekat kvůli probíhajícím soudním sporům. V rámci reklamace dálnice už Ředitelství silnic a dálnic dostalo zpět od zhotovitele 368 milionů korun včetně úroků. Ostravská část dálnice potřebuje opravu za zhruba čtyři a půl miliardy korun.
Problémy s dálnicí D1 v Ostravě se táhnou už jedenáct let. Zatím se dočká jen provizorní opravy
Vady na dálnici D1 v Ostravě se objevily už před jedenácti lety, zhruba půlrok po jejím otevření. Ředitelství silnic a dálnici nekvalitně odvedenou práci reklamovalo u zhotovitele, kterým je společnost Eurovia. Ta měla při stavbě použít nekvalitní materiály. Soudy už ŘSD přiznaly několik stovek milionů korun. Stále však probíhá pět soudních řízení a dokud nebude znám viník, celková oprava ostravské dálnice se uskutečnit nemůže.
Podle vedení Moravskoslezského kraje bude nutné opravit dálnici úplně. Zároveň ale upozorňuje na to, že i kdyby Ředitelství silnic a dálnic mohlo začít s rekonstrukcí hned, nebylo by to vhodné. Kompletní oprava ostravské dálnice by si vyžádala úplné uzavření celého úseku, což by údajně způsobilo dopravní kolaps v regionu. Nejdříve je prý nutné dokončit opravy silnice D48 mezi Novým Jičínem a Frýdkem-Místkem.
Jedinou možností je v tuto chvíli provizorní oprava, která teď probíhá na několika úsecích ostravské dálnice D1. Díky novému povrchu budou moct řidiči jezdit po dálnici rychleji, místo současných šedesáti kilometrů za hodinu až sto desítkou. Finišují práce nedaleko Mariánských hor ve směru na Brno, po novém povrchu se řidiči projedou za týden.
Po skončení prací ve směru na Brno se dělníci přesunou na úsek, který vede dále do Polska. To by měly být poslední z plánovaných provizorních úprav, které mají být hotové do konce letních prázdnin. Takto opravená vozovka na ostravské dálnici by mohla vydržet dalších pět let. Cena za provizorní opravy se může dostat až na padesát milionů korun.
Hrby vysoké desítky centimetrů, firma to nekomentuje
Dělníci musejí vozovku na dálnici srovnat, v opačném případě by byla při vyšší rychlosti pro řidiče nebezpečná. „Původní obrubník je dneska nad úrovní vozovky. Museli jsme až do výšky nějakých třiceti centimetrů odfrézovat povrch vozovky a položit ho úplně znovu,“ řekl ředitel úseku kontroly a kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý.
Společnost Eurovia odmítá problémy komentovat. Mluvčí Iveta Štočková reagovala jenom prostřednictvím SMS zprávy s tím, že dokud neskončí arbitrážní šetření, nebude se společnost k dané problematice vyjadřovat. Situace je přitom vážná, podle policie dokonce tak, že kdyby se dálnice neopravila, hrozilo by její úplné uzavření.