Příběh D47: Nejspornější dálnice v Česku s 900 vadami za jediný rok

Praha – Součást páteřní sítě dálnic. Tak byla od samého začátku plánování označována severomoravská autodráha D47. Stavba se místo toho stala nejen nekvalitní „okreskou“, jak ji některá média označují, ale i synonymem pochybných zakázek a podezření z korupce. I kvůli tomu ji provázely dlouhé průtahy a následně opravy téměř okamžitě poté, co byla otevřena. Základní kámen stavby pokládal Miloš Zeman ještě jako premiér hned dvakrát.

O stavbě D47 se začalo mluvit už v roce 1963 a její budoucí podobu projednávali politici od 90. let. Stavbu šedesátikilometrového úseku z Lipníka nad Bečvou do Ostravy svěřila vláda premiéra Miloše Zemana až v roce 2002 izraelské firmě Housing and Construction (H&C). A to bez výběrového řízení. Tehdejší ministr dopravy Jaromír Schling to odůvodnil tím, že jde o pilotní projekt, na nějž nebylo možné vyhlásit tendr. Poprvé se totiž na financování měl podílet veřejný i soukromý sektor. Firma H&C měla dálnici postavit za 125 miliard korun, tedy za 2 miliardy korun za kilometr. Přitom dnes je podle Nejvyššího kontrolního úřadu průměrná cena jednoho kilometru 416 milionů korun a i tak by měla podle NKÚ být o pětinu nižší. 

Miloš Zeman
Zdroj: ČT24/ČTK/Krzywoň Dan

V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s Izraelci zrušila s tím, že je stavba příliš drahá. Protože ke zrušení došlo oficiálně bez důvodu, penále státu vůči firmě přesáhlo 600 milionů korun. Zakázku šetřila i policie pro podezření z korupce, k výslechu si pozvala celou vládu a prověřovala možné zavinění Schlinga. To se ale neprokázalo a policie případ odložila. „Podezření z korupce bylo u D47 velmi silné, ale nakonec jsme nenašli nic, čím bychom ho mohli dokázat,“ uvedl v roce 2004 pro HN detektiv, který se podílel na vyšetřování případu. D47 začalo ze státních peněz stavět Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Kvůli chybějícím územním rozhodnutím ale stavba začala nabírat skluz. Také nákup pozemků pod dálnicí prověřovala policie, a to kvůli spekulacím. Ani u něj se ale neprokázalo spáchání trestného činu.

ŘSD zadalo stavbu konsorciu v čele s ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala Eurovia. Kvalita D47 se stala tématem krátce po dokončení konsorciem v čele s ODS-Dopravní stavby Ostrava. Během několika měsíců došlo na třech místech ke zvlnění povrchu. Podle stavební firmy se do náspu "téměř stoprocentně dostal materiál, který tam nepatřil".

První opravy silnice začaly sedm měsíců po jejím otevření. ŘSD v důsledku toho podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. V roce 2012 pak na zhruba devítikilometrovém úseku D47 ŘSD reklamovalo 901 vad. Případ skončil stejně jako v předchozích pokusech – tedy odložením s tím, že nedošlo ke spáchání trestného činu. V usnesení vyšetřovatel přiznává, že stavební firma fakturovala za něco jiného, než ve skutečnosti dodala, a že dálnice nebyla postavena podle smlouvy. Přesto nedošel k tomu, že by se stal podvod.

Při stavbě D47 byly účtovány vícepráce neoprávněně

První obrat přišel až letos v říjnu, kdy stát vyhrál první arbítráž kvůli problémům kolem zakázky. Podle rozhodčího soudu kromě firmy Eurovia i další dodavatelé, kterými jsou Skanska a Porr, neoprávněně účtovali miliony korun za práci neodpovídající zadání. Stát nárokoval 180 milionů korun, většina je ale podle rozhodců promlčená, a tak mají firmy zaplatit jen 12,5 milionu korun. Přesto jde podle mnohých o přelomový rozsudek - je totiž první, ve kterém zaznělo, že byly částky účtovány neoprávněně. Ani tak ale nejde o konec nových problémů D47. Podle nejnovějšího vývoje totiž přímo pod asfaltovým povrchem vozovky chybí kamenná drť, která má stavbu stabilizovat. Alespoň podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka (SPOZ), který se odvolává na nové sondy. Naopak Eurovia oponuje, že jde o součást předvolebního boje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 50 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...