Jihočeský krajský úřad vydal územní rozhodnutí k novostavbě trati z Plzně do Stoda. To měl přitom původně vydávat Plzeňský kraj, jenže ten neměl dost úředníků. Ministerstvo dopravy tak schvalování kvůli dvouletému průtahu přesunulo do sousedního kraje. Trať za devět miliard korun chtěla Správa železnic (SŽ) začít stavět už loni, teď to má být až rok 2025.
Nová trať z Plzně do Stoda už má územní rozhodnutí, vydal ho Jihočeský kraj
Vytížená trať z Plzně přes Domažlice až do německého Mnichova už dávno neodpovídá evropským standardům. Úplně chybí trakční vedení a druhá kolej. Všechny vlaky včetně mezinárodních spojů stále jezdí po jednokolejné trati, kvůli tomu se na ni další vlaky už nevejdou.
V tom má pomoci nová dvoukolejná trať mezi Plzní a Stodem, která má měřit devatenáct kilometrů. Vlaky po ní budou moci jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.
Na modernější trať si však region bude muset ještě pár let počkat. „V závěru roku 2025 se na staveništi předpokládají přípravné práce, v roce 2026 by se už mělo naplno stavět,“ přiblížil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Rozhodl Krajský úřad v Českých Budějovicích
Územní rozhodnutí pro stavbu měl vydat Plzeňský kraj. Dva roky se ale nic nedělo. Nakonec tak, zatím nepravomocně, musel rozhodnout kraj Jihočeský, ke kterému ministerstvo dopravy agendu přesunulo.
„My jsme na odboru dopravy neměli dostatek personálních kapacit, přestože jsme opakovaně vypisovali několik výběrových řízení,“ vysvětlil situaci hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták (Piráti).
„Aby mohla být tato důležitá trať nadále připravovaná k rekonstrukci, tak jsme toho využili. Ten přesun v rámci legislativy možný je,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Nová zastávka
Nová trať bude znamenat změnu i pro některé obce. Zatímco ve Zbůchu nebo Chotěšově se zastávky jen o něco posunou, v Líních vznikne zcela nová, vlak tudy nikdy nejezdil. „Železnice by měla pokračovat přes silnici dál k Uhercím,“ řekl starosta Líní Michal Gotthart (nestr.).
Otázkou ale podle starosty je, jak moc budou místní vlaky využívat, a kolikrát denně tam budou stavět. „Pokud tam bude jezdit pár vlaků denně, tak nám to nemůže nahradit autobusovou dopravu,“ konstatoval.
Jen úsekem do Stoda ale přiblížení západočeské železnice standardům 21. století nekončí. Dál do Domažlic se s umístěním koleje hýbat nebude. Přidá se jen druhá kolej a trakční vedení.