Domažlickým se nelíbí plán na rozšíření tratě do Německa přes jejich zahrady

UDÁLOSTI: Rychlejší a bezpečnější vlakové spojení mezi Prahou a Mnichovem (zdroj: ČT24)

Vázne příprava modernizace tratě, jež z hlediska vlaků, které po ní jezdí, patří k nejdůležitějším v Česku, ale fyzicky vypadá spíše jako napůl zapomenutá lokálka. Na železnici z Plzně do Domažlic a dále do Bavorska by v blízké budoucnosti měla přibýt druhá kolej a nad ní troleje, ale Správa železnic již dlouho čeká na rozhodnutí o umístění stavby. Plzeňský kraj po měsících posuzování konstatoval, že má málo lidí a věc předal do Českých Budějovic. Proti modernizaci tratě navíc protestují lidé z Domažlic.

Z Prahy jezdí v současnosti expresní vlaky do Německa dvěma směry – na sever do Berlína a na jihozápad do Mnichova. Zatímco trať směrem na Berlín má moderní parametry přinejmenším v tom, že je dvoukolejná a elektrizovaná, mnichovské vlaky jezdí z Plzně až do hloubi Bavorska po neelektrizované jednokolejce. A přes mnoho memorand a slibů se změna poměrů přibližuje jen velmi kulhavě.

Správa železnic stavbu rozdělila do více úseků. Zatímco pro ten ze Stodu do Domažlic se na konci minulého roku pochlubila kladným posouzením vlivu na životní prostředí (EIA), mezi Plzní a Stodem chce začít stavět napřesrok. Jak ale nedávno upozornil web iDnes.cz, stále čeká na územní rozhodnutí.

Plzeňský kraj měl rozhodnout nejpozději do loňského léta, vše ale prozatím skončilo tím, že věc předal do sousedního Jihočeského kraje – s argumentem, že nemá k jejímu vyřízení dost lidí. Mluvčí Plzeňského kraje Eva Mertlová konstatovala, že přípravu územních řízení mají na starosti jen tři úředníci a nedaří se sehnat další.

Nespokojenost s protihlukovými stěnami

Není to jediná překážka na cestě k modernizaci tratě z Plzně do Domažlic. S dosavadními plány jsou nespokojeni i někteří obyvatelé Domažlic, kteří dokonce začali připravovat petici. Ve městě totiž trať prochází mezi zástavbou a její plánované zdvoukolejnění bude znamenat, že někteří lidé přijdou o části zahrad i o výhled.

„Všechno porazí. (…) To bychom i oželeli, ale chtějí nám tady postavit dva a půl metru vysokou zeď,“ poukázala majitelka jednoho z domů u trati Anna Havlovicová.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda ovšem odmítl, že by měla panorama s centrem historického města nahradit nevzhledná šedivá zeď. „Počítáme s velmi citlivou volbou materiálu protihlukových stěn, a také předpokládáme, že budou pokryty stálezelenými popínavými rostlinami,“ ujistil.

Pro správu je zatím priorita zmodernizovat trať z Plzně do Rokycan, kde je velmi intenzivní provoz. Kromě expresních vlaků Praha–Mnichov, které jezdí každým směrem v dvouhodinových intervalech, jezdí v pracovní dny obvykle každou hodinu každým směrem také osobní vlaky Plzeň–Domažlice. Znamená to, že je trať zatížena více než některé dvoukolejné tratě.

Vzpomínky na nehodu

Cestování je ale pomalé a navíc není zabezpečení na nejvyšší možné úrovni. To se ukázalo před rokem a půl, kdy se u obce Milavče čelně střetl expres z Mnichova s osobním vlakem z Plzně. Vyšetřování ukázalo, že expres projel návěst Stůj.

I kvůli vzpomínkám na nedávnou tragédii, při níž zahynuli tři lidé – dva strojvedoucí a jedna cestující v osobním vlaku – má modernizace podporu starostů obcí u trati. „Jak zdvoukolejnění, tak zabezpečovací zařízení přispěje k plynulosti a bezpečnosti provozu,“ poznamenal domažlický starosta Radek Wiesner (ANO).

Zdvoukolejnění tratě z Domažlic dále na hranice nemá pro Správu železnic takovou prioritu. Čeká, jak se její německý protějšek postaví k modernizaci navazujícího úseku do města Schwandorf.

Podle náměstka ministra dopravy Václava Bernarda (STAN) je zatím vše ve fázi prověřování s tím, že Deutsche Bahn nepočítá s kompletním zdvoukolejněním, ale jen možným „vložením tří dvoukolejných úseků mezi Furth im Waldem a Schwandorfem za účelem zvýšení kapacity tratě“. Dokud nezačnou i Němci připravovat proměnu, chystá se česká strana ponechat příhraniční úsek jednokolejný.