Domažlickým se nelíbí plán na rozšíření tratě do Německa přes jejich zahrady

3 minuty
UDÁLOSTI: Rychlejší a bezpečnější vlakové spojení mezi Prahou a Mnichovem
Zdroj: ČT24

Vázne příprava modernizace tratě, jež z hlediska vlaků, které po ní jezdí, patří k nejdůležitějším v Česku, ale fyzicky vypadá spíše jako napůl zapomenutá lokálka. Na železnici z Plzně do Domažlic a dále do Bavorska by v blízké budoucnosti měla přibýt druhá kolej a nad ní troleje, ale Správa železnic již dlouho čeká na rozhodnutí o umístění stavby. Plzeňský kraj po měsících posuzování konstatoval, že má málo lidí a věc předal do Českých Budějovic. Proti modernizaci tratě navíc protestují lidé z Domažlic.

Z Prahy jezdí v současnosti expresní vlaky do Německa dvěma směry – na sever do Berlína a na jihozápad do Mnichova. Zatímco trať směrem na Berlín má moderní parametry přinejmenším v tom, že je dvoukolejná a elektrizovaná, mnichovské vlaky jezdí z Plzně až do hloubi Bavorska po neelektrizované jednokolejce. A přes mnoho memorand a slibů se změna poměrů přibližuje jen velmi kulhavě.

Správa železnic stavbu rozdělila do více úseků. Zatímco pro ten ze Stodu do Domažlic se na konci minulého roku pochlubila kladným posouzením vlivu na životní prostředí (EIA), mezi Plzní a Stodem chce začít stavět napřesrok. Jak ale nedávno upozornil web iDnes.cz, stále čeká na územní rozhodnutí.

Plzeňský kraj měl rozhodnout nejpozději do loňského léta, vše ale prozatím skončilo tím, že věc předal do sousedního Jihočeského kraje – s argumentem, že nemá k jejímu vyřízení dost lidí. Mluvčí Plzeňského kraje Eva Mertlová konstatovala, že přípravu územních řízení mají na starosti jen tři úředníci a nedaří se sehnat další.

Nespokojenost s protihlukovými stěnami

Není to jediná překážka na cestě k modernizaci tratě z Plzně do Domažlic. S dosavadními plány jsou nespokojeni i někteří obyvatelé Domažlic, kteří dokonce začali připravovat petici. Ve městě totiž trať prochází mezi zástavbou a její plánované zdvoukolejnění bude znamenat, že někteří lidé přijdou o části zahrad i o výhled.

„Všechno porazí. (…) To bychom i oželeli, ale chtějí nám tady postavit dva a půl metru vysokou zeď,“ poukázala majitelka jednoho z domů u trati Anna Havlovicová.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda ovšem odmítl, že by měla panorama s centrem historického města nahradit nevzhledná šedivá zeď. „Počítáme s velmi citlivou volbou materiálu protihlukových stěn, a také předpokládáme, že budou pokryty stálezelenými popínavými rostlinami,“ ujistil.

Pro správu je zatím priorita zmodernizovat trať z Plzně do Rokycan, kde je velmi intenzivní provoz. Kromě expresních vlaků Praha–Mnichov, které jezdí každým směrem v dvouhodinových intervalech, jezdí v pracovní dny obvykle každou hodinu každým směrem také osobní vlaky Plzeň–Domažlice. Znamená to, že je trať zatížena více než některé dvoukolejné tratě.

Vzpomínky na nehodu

Cestování je ale pomalé a navíc není zabezpečení na nejvyšší možné úrovni. To se ukázalo před rokem a půl, kdy se u obce Milavče čelně střetl expres z Mnichova s osobním vlakem z Plzně. Vyšetřování ukázalo, že expres projel návěst Stůj.

I kvůli vzpomínkám na nedávnou tragédii, při níž zahynuli tři lidé – dva strojvedoucí a jedna cestující v osobním vlaku – má modernizace podporu starostů obcí u trati. „Jak zdvoukolejnění, tak zabezpečovací zařízení přispěje k plynulosti a bezpečnosti provozu,“ poznamenal domažlický starosta Radek Wiesner (ANO).

Zdvoukolejnění tratě z Domažlic dále na hranice nemá pro Správu železnic takovou prioritu. Čeká, jak se její německý protějšek postaví k modernizaci navazujícího úseku do města Schwandorf.

Podle náměstka ministra dopravy Václava Bernarda (STAN) je zatím vše ve fázi prověřování s tím, že Deutsche Bahn nepočítá s kompletním zdvoukolejněním, ale jen možným „vložením tří dvoukolejných úseků mezi Furth im Waldem a Schwandorfem za účelem zvýšení kapacity tratě“. Dokud nezačnou i Němci připravovat proměnu, chystá se česká strana ponechat příhraniční úsek jednokolejný.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Po bouřích jsou bez proudu stovky domácností

Po silných bouřkách zůstává bez proudu zhruba už jen pět set domácností hlavně v Rychnově nad Kněžnou a v Ústí nad Orlicí. České televizi to sdělila mluvčí ČEZ Soňa Holingerová. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upozornil, že ve čtvrtek padaly na Moravě a ve Slezsku až sedmicentimetrové kroupy.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

D10 je po nehodě opět průjezdná

Dálnici D10 na 23,5 kilometru ve směru na Turnov u Předměřic nad Jizerou odpoledne uzavřela dopravní nehoda, kolem 21. hodiny se provoz podařilo obnovit. Podle prvotních informací o nehodě měli policisté nahlášeno osm aut, pozdější odhadovaný počet byl sedm a při dokumentování nehody bylo číslo upřesněno na pět. Zranění utrpělo pět lidí, z toho dva těžké, u dalších tří lidí jsou zranění středně těžká.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

ETCS při projetí návěstidla v Letovicích fungovalo, uvedla inspekce

V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Není ale jisté, který a jakým způsobem. Vladimír Říha z Centra techniky a diagnostiky Správy železnic České televizi řekl, že strojvedoucí zřejmě zvolil funkci potlačení ETCS.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Umění ve městě na jihu Čech se znovu napojilo na přírodu i historii

V Českých Budějovicích začal sochařský festival Umění ve městě. Umělecká díla vystavuje ve veřejném prostoru, a to i v dalších městech na jihu Čech.
před 17 hhodinami

Východu Moravy hrozí v sobotu silné bouře s kroupami a přívalovými dešti

V sobotu odpoledne a večer hrozí silné bouřky na východě Moravy podél hranic se Slovenskem. Provázet je může přívalový déšť, menší kroupy a vítr o rychlosti až 70 kilometrů v hodině. Výstrahu vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
před 19 hhodinami

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
včera v 06:22

Moravu a Slezsko zasáhly silné bouřky

Bouřky a krupobití zasáhly odpoledne a večer východ Česka. Pásmo velmi silných bouřek postupovalo od jižní přes střední Moravu až k severu. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) během večera varoval například před výrazným bouřkovým systémem na Zlínsku nebo před velkými kroupami na Vsetínsku a Ostravsku. Podle zpravodajů ČT byly bouřky nejsilnější okolo osmé hodiny. Hasiči mezi 18:00 a 22:00 řešili přes dvě stě událostí spojených s počasím.
5. 6. 2025Aktualizováno5. 6. 2025

Vlak projel návěstidlem na trati zabezpečené ETCS v Letovicích, včas zastavil

V Letovicích na Blanensku vpodvečer projel vlak návěstidlem na trati s jednotným evropským zabezpečovačem ETCS. Včas zastavil a nikomu se nic nestalo, řekl generální inspektor z Drážní inspekce Jan Kučera. Podle něj ale jde o alarmující situaci, musel pochybit člověk.
5. 6. 2025Aktualizováno5. 6. 2025
Načítání...