Ministerstvo dopravy zamítlo námitku o podjatosti pražského magistrátu v souvislosti se stavbou metra D. Námitku podala Pankrácká společnost, která se také odvolala proti vydanému nepravomocnému stavebnímu povolení. Na rozhodnutí v tomto případě město čeká. Pokud odvolání resort zamítne, městu a dopravnímu podniku nebude nic bránit v zahájení stavby.
Ministerstvo dopravy zamítlo námitku o podjatosti magistrátu u stavby metra D. Ještě chybí stavební povolení
Spolek Pankrácká společnost proti stavbě metra vystupuje dlouhodobě, nesouhlasí mimo jiné s vybudováním stanice Olbrachtova. Metro D v první fázi spojí Pankrác s Novými Dvory a poté povede až do Písnice. „Pokud by ministerstvo rozhodlo, že je magistrát podjatý, všechno by se vrátilo na začátek. To by zpozdilo výstavbu metra o rok až rok a půl,“ přiblížil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Případnou podjatost magistrátu řešil úřad několikrát a celý proces se táhl skoro rok a půl. Odbor drážní a vodní dopravy ministerstva námitku o podjatosti v září 2020 zamítl. Následovalo několik odvolání spolku a následných rozhodnutí rozkladové komise ministerstva dopravy. Nakonec nyní resort potvrdil své rozhodnutí, že magistrát podjatý není.
Chybí ještě pravomocné stavební povolení
V současné době musí ministerstvo rozhodnout ještě o osudu stavebního povolení, které bylo vydáno letos v červenci a zatím je nepravomocné. Spolek se proti povolení odvolal krátce po jeho vydání. „Na rozhodnutí v tomto případě ještě čekáme,“ uvedl Scheinherr.
V minulosti vznikly dopravnímu podniku komplikace také s uzavřením smlouvy se stavitelem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale letos v červnu rozhodl, že podnik může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra. Do té doby mu v tom bránilo předběžné opatření vydané loni v červenci. Letos v červnu všechna řízení spojená s touto zakázkou skončila a s nimi i platnost zákazu.
Skončil geologický průzkum
Geologický průzkum v lokalitách budoucí trasy metra na lince D byl aktuálně dokončen. Stavaři teď budou mít na starosti úklid, údržbu, čerpání vod a monitoring tunelů. „Tato činnost bude prováděna až do doby zahájení výstavby metra D v úseku Pankrác–Olbrachtova,“ řekl hlavní stavbyvedoucí Radek Kozubík.
V první fázi má vzniknout metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak má do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan.
Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je Dopravní podnik hl. města Prahy.