Mezi Libercem a Jabloncem už měly jezdit tramvaje. Nakonec se to asi nestihne ani v září

Rekonstrukce tramvajové trati z Liberce do Jablonce nad Nisou dál nabírá zpoždění. Podle původních plánů měly práce na trati skončit v červnu, teď to vypadá, že ani v září ještě tramvaje do sousedního města jezdit nebudou. Je to významné zdržení, ale komplikací při takto rozsáhlé a dlouhé rekonstrukci je vždycky hodně, fakticky se tam staví mezi Vratislavicemi a Jabloncem úplně nová trať, uvedl na sociální síti X liberecký hejtman Martin Půta (SLK).

Příprava náročného projektu zabrala tři volební období, zkomplikovaly ji odkupy pozemků, rostoucí náklady na stavební materiály, ale také zpoždění nezbytných přeložek sítí. „Do konce srpna tam zahájí ČEZ nějaké poslední přeložky elektřiny a kabelů, na které se čeká,“ doplnil Půta.

Tramvaje z Liberce směrem na Jablonec tak stále budou jezdit jen na konečnou ve Vratislavicích nad Nisou, dál budou cestující přepravovat náhradní autobusy. Dopravu na trase zajišťují od července 2021, kdy práce začaly.

„Tramvajová trať se stavěla v 50. letech minulého století, rekonstrukce, co se dělala v 70. letech, nebyla rekonstrukce, to byla jenom výměna kolejí, troleje a předělaly se dvě výhybny. My musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto jsou tam různé přeložky,“ sdělil už dříve provozně technický ředitel dopravního podniku (DPMLJ) Ludvík Lavička. 

Podle něj není možné dělat jen pouhé opravy, protože o trať samotnou se už zajímala Drážní inspekce. „Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů a k tomu je dalších dvacet objektů, které zajišťuje ČEZ Distribuce,“ doplnil Lavička.

Nejdelší meziměstská trať v Česku

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955, se svými dvanácti kilometry je nejdelší meziměstskou tratí v Česku, ročně přepraví téměř milion cestujících.

Obnova trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru Liberce. Za přispění Evropské unie se od té doby do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. V Jablonci je v plánu v příštích letech ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál, který má být v Kamenné ulici. Náklady odhaduje DPMLJ na 280 milionů.

Trať z Liberce přes Vratislavice do Jablonce byla v Česku posledním úsekem, kde ještě jezdily tramvaje s metrovým rozchodem. Předloni prošel modernizací úsek v Liberci od zastávky U Lomu na konečnou ve Vratislavicích, tramvaje tam teď jezdí po kolejích s drážním rozchodem 1435 milimetrů stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd.

Loni v květnu pak začala rekonstrukce zbylého, zhruba pět kilometrů dlouhého úseku trati z Vratislavic do Jablonce, kde se pracuje současně na čtyřech úsecích. Dohromady přijde stavba na 900 milionů korun bez DPH.