Loučení s metrovým rozchodem přilákalo do tramvají v Liberci a Jablonci tisíce lidí

Loučení s metrovým rozchodem na trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou do tramvají přilákalo asi pět tisíc lidí. Zájem byl hlavně o ty historické. Dopravní podnik na mimořádné jízdy nasadil i běžné soupravy. Vozy vjížděly na trasu v patnáctiminutových intervalech a většinou byly plně obsazené. Do konce roku 2022 je v plánu přestavět trať na rozchod 1435 milimetrů.

Kvůli rekonstrukci tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem skončil v sobotu tramvajový provoz, od neděle zajišťují pravidelné spojení autobusy. „Vzhledem k obrovskému zájmu veřejnosti o poslední jízdy tady v Liberci na 'metrovce' jsme si uvolnili na dnešek trasu do Jablonce. Na trase je už tramvajová doprava nahrazena autobusy s označením X11 a my máme prostor povozit zájemce na historických vodidlech i standardními vozy, které na trati jezdily,“ řekla v neděli mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Zhruba třináctikilometrová trať je v zemi posledním úsekem s rozchodem 1000 milimetrů. Přímo v Liberci a v dalších městech v zemi už mají tratě drážní rozchod 1435 milimetrů.

„ČKD začalo v 90. letech v uvozovkách vyhrožovat všem provozovatelům tramvajové dopravy, že bude dělat jen tramvaje na podvozku 1435 milimetrů, a některá města a dopravní podniky se toho zalekly a začaly buď přerozchodovávat, nebo likvidovat tramvajový provoz,“ řekla Poršová.

V Liberci se tehdy v rámci rekonstrukce trati z Lidových sadů do Horního Hanychova změnil rozchod kolejí na drážní. Z vozovny v centru do Lidových sadů je ale ještě třetí kolejnice, která umožňuje provoz historických tramvají s metrovým rozchodem. Po rekonstrukci bude mít i trať do Jablonce drážní rozchod 1435 milimetrů. „Hlavním důvodem je sjednocení a také zlevnění provozu. Provoz do Jablonce na metrovém rozchodu vždy znamenal určité komplikace a omezení, hlavní důvodem je tedy ekonomika,“ dodala mluvčí.

Milion cestujících

Tramvaje mezi Libercem a Jabloncem ročně přepraví téměř milion cestujících. Naposledy se trať kompletně rekonstruovala v 70. letech. Modernizace začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se už do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. Dokončení kompletní rekonstrukce až do Jablonce by teď mělo stát podle odhadů miliardu korun, z velké části by ji měly zaplatit evropské fondy.

V pondělí začnou práce na prvním bezmála čtyřkilometrovém úseku trati od zastávky U Lomu po Vratislavice, výhybna. Dodavatelem je Eurovia CS, dopravní podnik za stavbu zaplatí bez DPH 95,5 milionu korun. Práce mají být hotové do 19. listopadu. Obnoven pak bude provoz tramvají do Vratislavic, do Jablonce budou ještě celý příští rok jezdit autobusy. Zbylou část trati rozdělil dopravní podnik na čtyři úseky, hotové mají být do konce roku 2022.