Z Liberce do Vratislavic nad Nisou budou od soboty 6. listopadu znovu jezdit tramvaje. Práce na úpravách trati, které začaly v polovině července, se podařilo proti plánu téměř o dva týdny zkrátit. Původně měl být provoz obnoven až od 19. listopadu. Informoval o tom náměstek primátora Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj), který je členem dozorčí rady dopravního podniku. Z Vratislavic do Jablonce nad Nisou budou ale dál jezdit autobusy.
Tramvaje z Liberce do Vratislavic se rozjedou už v sobotu, do Jablonce pokračují autobusy
Trať z Liberce do Jablonce byla posledním úsekem v zemi, kde ještě jezdily tramvaje po kolejích s metrovým rozchodem. Úsek z Liberce do Vratislavic už prošel modernizací, která přišla bez DPH na zhruba 95 milionů korun. Nově má trať drážní rozchod 1435 milimetrů. „O víkendu tam už proběhla testovací jízda – úspěšně a bez komplikací,“ uvedl Šolc.
Dál bude podle něj pokračovat příprava modernizace navazujícího úseku do Jablonce nad Nisou, která by měla skončit v dubnu 2023 a přijde podle odhadů bez DPH na dalších 591 milionů korun.
Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Ročně přepraví téměř milion lidí. Naposledy se kompletně rekonstruovala v 70. letech. Modernizace trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění Evropské unie se do obnovy trati investovalo už zhruba 700 milionů korun. V Jablonci je v plánu ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál, který má vyrůst v Kamenné ulici.
V Liberci jezdí tramvaje s drážním rozchodem 1435 milimetrů od roku 1998, kdy prošla rekonstrukcí trasa vedoucí napříč krajským městem z Lidových sadů do Horního Hanychova. Od Viaduktu do Lidových sadů jsou tři kolejnice, což umožňuje i speciální jízdy historických tramvají s metrovým rozchodem. Změna rozchodu na Jablonec tak už jen provoz sjednotí. Jednou z výhod změny bude i to, že při opravách trati bude možné používat drážní vozidla.