Ve čtvrtek uběhlo 125 let od doby, kdy do libereckých ulic poprvé vyjely elektřinou poháněné tramvaje. Město se na konci 19. století stalo teprve třetím českým městem s tramvajovou dopravou. V roce 1897 jezdily elektrické tramvaje jen v Praze a Teplicích. První linka v Liberci spojovala železniční nádraží a Lidové sady u zoologické zahrady, místní radní tehdy zvolili metrový rozchod kolejí, který se pro město stal na dlouho typický. Poslední úzkorozchodný úsek zmizel v roce 2021.
Před 125 lety začaly v Liberci jezdit tramvaje. Dříve typické úzkokolejce už ale odzvonilo
Historie tramvajové dopravy v Liberci se začala psát už v roce 1895, kdy byla založena Společnost liberecké pouliční dráhy, která obdržela předběžnou koncesi pro stavbu tratě úzkorozchodné pouliční dráhy od nádraží do Lidových sadů.
Samotná stavba trati začala 17. května 1897 a už o tři měsíce později vyjela první tramvaj. O tři roky později začaly tramvaje jezdit i v sousedním Jablonci nad Nisou, propojení se ale systémy obou měst dočkaly teprve v roce 1955.
Právě dvanáctikilometrový meziměstský úsek, který je nejdelší svého druhu v Česku, byl poslední částí liberecko-jablonecké tramvajové sítě, kde se jezdilo na metrovém rozchodu.
Práce na přestavbě kolejí na standardní rozchod 1435 milimetrů tam začaly loni v červenci a v listopadu byla hotová první část z Liberce do Vratislavic nad Nisou. Zbylá část do Jablonce má být hotová příští rok, zatím tam cestující vozí autobusy.
Přechod z úzkorozchodného systému na standardní zabere čtvrt století
Přestavba celé podještědské tramvajové sítě z úzkorozchodného systému na standardní „drážní“ rozchod tak zabere celé čtvrtstoletí. Jako první prošla rekonstrukcí trasa vedoucí napříč krajským městem z Lidových sadů do Horního Hanychova. Od Viaduktu do Lidových sadů jsou pak tři kolejnice, což umožňuje i speciální jízdy historických tramvají s metrovým rozchodem. Nynější změna u tratě na Jablonec pak provoz konečně sjednotí.
Úzkorozchodná tramvajová trať tak už v žádném městě v Česku neexistuje. Metrový rozchod kolejí však mají dodnes v hlavním městě Slovenska Bratislavě.