Před 125 lety začaly v Liberci jezdit tramvaje. Dříve typické úzkokolejce už ale odzvonilo

Ve čtvrtek uběhlo 125 let od doby, kdy do libereckých ulic poprvé vyjely elektřinou poháněné tramvaje. Město se na konci 19. století stalo teprve třetím českým městem s tramvajovou dopravou. V roce 1897 jezdily elektrické tramvaje jen v Praze a Teplicích. První linka v Liberci spojovala železniční nádraží a Lidové sady u zoologické zahrady, místní radní tehdy zvolili metrový rozchod kolejí, který se pro město stal na dlouho typický. Poslední úzkorozchodný úsek zmizel v roce 2021.

Historie tramvajové dopravy v Liberci se začala psát už v roce 1895, kdy byla založena Společnost liberecké pouliční dráhy, která obdržela předběžnou koncesi pro stavbu tratě úzkorozchodné pouliční dráhy od nádraží do Lidových sadů.

Samotná stavba trati začala 17. května 1897 a už o tři měsíce později vyjela první tramvaj. O tři roky později začaly tramvaje jezdit i v sousedním Jablonci nad Nisou, propojení se ale systémy obou měst dočkaly teprve v roce 1955.

Právě dvanáctikilometrový meziměstský úsek, který je nejdelší svého druhu v Česku, byl poslední částí liberecko-jablonecké tramvajové sítě, kde se jezdilo na metrovém rozchodu.

Práce na přestavbě kolejí na standardní rozchod 1435 milimetrů tam začaly loni v červenci a v listopadu byla hotová první část z Liberce do Vratislavic nad Nisou. Zbylá část do Jablonce má být hotová příští rok, zatím tam cestující vozí autobusy.

Přechod z úzkorozchodného systému na standardní zabere čtvrt století

Přestavba celé podještědské tramvajové sítě z úzkorozchodného systému na standardní „drážní“ rozchod tak zabere celé čtvrtstoletí. Jako první prošla rekonstrukcí trasa vedoucí napříč krajským městem z Lidových sadů do Horního Hanychova. Od Viaduktu do Lidových sadů jsou pak tři kolejnice, což umožňuje i speciální jízdy historických tramvají s metrovým rozchodem. Nynější změna u tratě na Jablonec pak provoz konečně sjednotí.

Úzkorozchodná tramvajová trať tak už v žádném městě v Česku neexistuje. Metrový rozchod kolejí však mají dodnes v hlavním městě Slovenska Bratislavě. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 8 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 9 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...