V neděli pojedou naposledy z Liberce do Jablonce tramvaje po úzkém rozchodu. Trať čeká rekonstrukce

V sobotu vyjedou naposledy pravidelné tramvajové spoje z Liberce do Jablonce nad Nisou. Neděle už bude patřit historickým tramvajím, které se rozloučí s úzkým, metrovým rozchodem kolejí. S rekonstrukcí spojnice do Jablonce končí v Česku poslední úsek úzkorozchodné trati.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce dlouhá zhruba třináct kilometrů je v Česku posledním úsekem s metrovým rozchodem. Po rekonstrukci budou kolejnice ve vzdálenosti drážního rozchodu 1435 milimetrů a historické tramvaje už po nich jezdit nebudou. „Zájem o poslední jízdy je obrovský, a to nejen z Česka, ale i ze zahraničí,“ řekl Tomáš Krebs z libereckého dopravního podniku.

Boveraclub, který se už 30 let věnuje záchraně historických tramvají, nasadí v neděli na mimořádné jízdy sedm historických i současných vozů. Vyjíždět budou každých 15 minut. Z terminálu MHD v Liberci vyjede první v 11:15, v opačném směru z jabloneckých Tyršových sadů pak ve 12:00. Večer jízdy uzavře společná jízda všech tramvají v koloně, která z Jablonce vyrazí v 19:00 a do Liberce dojede ve 20:00.

Po dobu rekonstrukce pojedou mezi městy autobusy

Po dobu rekonstrukce trati zajistí dopravní podnik spojení mezi Libercem a Jabloncem autobusy. „Ve valné většině to budou kloubové autobusy tak, aby byly schopny nabídnout přepravní kapacitu přibližně takovou, jakou mají tramvaje. Do autobusů jsme přemontovali a ještě přemontováváme prodejní automaty, aby cestující měli možnost si koupit jízdenku,“ řekl místopředseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Martin Pabiška.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Ročně přepraví téměř milion lidí. Naposledy se kompletně rekonstruovala v 70. letech. Modernizace trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se už do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. Většina z opravené části tramvajové tratě je díky investici dvoukolejná – provoz je tak rychlejší a bezpečnější. V budoucnu se počítá s prodloužením trati v Jablonci nad Nisou až na plánovaný dopravní terminál v Kamenné ulici. Postavit bude ale třeba ještě zhruba 800 metrů kolejí. Obojí by se mělo stavět za přispění evropských dotací v novém programovacím období.

Zakázku zdražily rostoucí ceny ve stavebnictví

Od pondělí 19. července začnou práce na bezmála sedmikilometrovém úseku kolejí od liberecké zastávky U Lomu po výhybnu ve Vratislavicích nad Nisou. Úsek už prošel před lety modernizací, teď se bude zvětšovat rozchod kolejí a k tomu musí dodavatel upravit trolejové vedení a okolní terén. Náklady projektanti odhadli na 87 milionů korun bez DPH, nakonec bude ale dražší – 95,5 milionu korun bez daně. Zakázku získala společnost Eurovia CS. Hlavním důvodem zdražení zakázky jsou rostoucí ceny ve stavebnictví a také růst cen oceli v posledních měsících.

Práce mají být hotové do 19. listopadu. Obnoven pak bude provoz tramvají do Vratislavic, do Jablonce budou ještě celý příští rok jezdit autobusy. Zbylou část trati rozdělil dopravní podnik na čtyři úseky, hotové mají být do konce roku 2022.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Při bombardování Hodonína zasáhly jednoho z bratrů střepiny, druhý přišel o nohu

Za druhé světové války shodily americké letouny 20. listopadu 1944 na hodonínské nádraží více než čtyři sta padesát bomb. Nedaleko, v nových bytových domech s mladými rodinami bydleli také Zámečníkovi. Před bombardováním se matka s dětmi neschovala do sklepa z obavy, že uniká plyn, ale utíkala ulicí dál od nádraží. Střepiny jí zranily ruku, staršího chlapce zasáhly do hlavy, mladší přišel o nohu.
11:41Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Převrácení lodi ve Štěchovicích policie prověřuje jako usmrcení z nedbalosti

Policisté se zabývají případem převrácené lodi ve Štěchovicích pro podezření z usmrcení z nedbalosti. Prověřují také, zda nebyla porušena bezpečnost práce, sdělila policejní mluvčí Barbora Schneeweissová. Při pondělní nehodě utonul dělník dodavatelské firmy, která pro Povodí Vltavy značila plavební cestu. Mluvčí povodí Hugo Roldán v úterý řekl, že šlo o pracovníky firmy Zakládání staveb.
11:22Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Praha získala 320 milionů na rekonstrukci Pragerových kostek

Pražský magistrát získal od ministerstva životního prostředí dotaci zhruba 320 milionů korun na rekonstrukci sídla městského Institutu plánování a rozvoje (IPR) v areálu Emauz, uvedl na síti X primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rekonstrukce takzvaných Pragerových kostek je připravena, ale v posledních letech kvůli vysokým nákladům město řeší její financování.
před 18 hhodinami

Rekonstrukce viaduktu výrazně prodlužuje cestu z Vimperka do Německa

Kvůli rekonstrukci železničního viaduktu u Kubovy Huti je cesta na hraniční přechod Strážný uzavřená. Pro řidiče, kteří musejí dělat dlouhé objížďky, to znamená komplikace a výrazné zdržení. Problémy mají řidiči kamionů, kteří míří do Německa, ale i školáci nebo popeláři.
před 18 hhodinami

Ministerstvo zruší problémový dětský domov v Chrastavě

Ministerstvo školství rozhodlo o zrušení dětského domova v Chrastavě na Liberecku, kde policie v minulosti řešila případy napadení nebo zneužívání. Uzavře se na konci prosince. Město by chtělo budovu proměnit v domov pro seniory. Zájem ale projevila také armáda.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Ve Štěchovicích se převrátila loď se sedmi dělníky, jeden muž utonul

Ve Štěchovicích v okrese Praha-západ se v pondělí ráno převrátila loď se sedmi dělníky opravujícími most přes Vltavu. Proud ji odhodil na remorkér. Šesti se podařilo dostat na břeh, jeden muž ve Vltavě utonul, řekla policejní mluvčí Michaela Richterová.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Dělníci začali s druhou polovinou prací na Pražském okruhu ve Slivenci

Na Pražském okruhu v úseku od ústí Lochkovského tunelu ke sjezdu na Slivenec po zimní přestávce začala druhá polovina výměny povrchu vozovky. První část výměny firma uskutečnila loni, teď se práce týkají především směru na Brno a potrvají do července. Namísto asfaltu bude nový povrch cementobetonový, což zajistí vyšší životnost. Doprava je vedena ve dvou pruzích v každém směru.
před 21 hhodinami

OKD ukončí těžbu s rezervou osm miliard. Pokryje likvidaci dolu i odstupné

Těžební společnost OKD ukončí těžbu uhlí v Dole ČSM s rezervou více než osm miliard korun na účtech. Peníze pokryjí likvidaci dolu, sanaci, odstupné pro zaměstnance i budoucí podnikání OKD. Po setkání s firmou to uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Prostřednictvím společnosti Prisko vlastní OKD stát. Podle premiéra bude přechod na nové období bezproblémový. Vytěžení posledních porubů provede OKD v prvním čtvrtletí 2026.
před 21 hhodinami
Načítání...