Kontrolní vážení kamionů selhává, tvrdí NKÚ

2 minuty
Události: NKÚ kritizuje nefunkční systém vážení kamionů na dálnicích
Zdroj: ČT24

Systém kontrolního vážení kamionů podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) neplní svou funkci, tisíce přetížených kamionů tak dál ničí silnice v Česku. Podle kontrolorů vysokorychlostní váhy často nefungují a skutečné postihy jsou na úrovni jednotek procent. Ministerstvo dopravy se závěry nesouhlasí. Úřad podle něj částečně vychází z informací, které už dlouho nejsou aktuální. NKÚ se zaměřil na období 2019 až 2024.

„Cílem kontroly bylo zjistit, jestli systém vážení slouží k tomu, proč jsme si ho pořizovali – to znamená, jestli poklesl počet přetížených kamionů. Vzhledem k tomu, že se naměřilo asi půl milionu přestupků, ukazuje se, že ten systém stále funkční není,“ podotkl prezident NKÚ Miloslav Kala pro ČT.

Úřad v této souvislosti upozornil na fakt, že i kvůli přetrvávajícím jízdám přetížených kamionů stát v letech 2019 až 2023 vynaložil na opravy a údržbu dálnic a silnic I. třídy více než 73 miliard korun. V letech 2020 až 2024 zaznamenaly vysokorychlostní váhy na pět set tisíc případů přetížení vozidel. Ředitelství silnic a dálnic však předalo k řešení obcím s rozšířenou působností jen 289 tisíc z nich, tedy asi 58 procent. Zbývajících více než dvě stě tisíc se vůbec neřešilo, tvrdí kontroloři.

Podle zprávy NKÚ sankce za přetížené kamiony padly v kontrolovaném období jen ve zlomku případů a šlo nejvýše o jednotky procent. Jako příklad uvádí vysokorychlostní váhu na dálnici D1. Tato váha za jeden měsíc v roce 2024 zachytila zhruba 9600 deliktů, ale ŘSD předalo k řešení jen 250 z nich. Jde o jedinou vysokorychlostní váhu na D1.

9 minut
Prezident NKÚ Miloslav Kala ke kontrolám vážení vozidel na dálnicích
Zdroj: ČT24

V případě váhy na dálnici D35 předalo ŘSD k řešení 428 případů z téměř 41 tisíc zjištěných případů přetížení v roce 2020. Na dálnici D5 nepředalo k řešení ani jediný případ ze zhruba 51 tisíc odhalených v témže roce. Státní fond dopravní infrastruktury inkasoval za celé čtyři roky z přestupků zaznamenaných všemi sedmi provozovanými váhami pouhých 21 milionů korun, uvedl NKÚ.

Ministerstvo: Není to aktuální stav

Resort dopravy s mnoha tvrzeními nesouhlasí. „Některé závěry vychází ze situací, které již dlouho nejsou aktuální, některé kritizované situace vznikly z nečinnosti dotčených samospráv nebo z délky procesu nutných legislativních změn,“ sdělila mluvčí ministerstva Tereza Straková. „V dalších bodech je již náprava buď zjednána, nebo se na ní i ve spolupráci s obcemi s rozšířenou působností pracuje,“ doplnila.

V kontrolovaném období, tedy od ledna 2019 do konce září 2024, podle údajů ministerstva Státní fond dopravní infrastruktury evidoval a zaúčtoval příjmy z pokut ve výši přes 103 milionů korun. Přínos vysokorychlostních vah navíc podle mluvčí nespočívá jen ve vybírání pokut, jde především o omezení průjezdů přetížených kamionů.

Ministerstvo v pátek uvedlo, že provozovatelé přetížených vozidel loni na pokutách zaplatili zhruba 70 milionů korun. U přetížených kamionů nebo autobusů hrozí pokuta 9 tisíc korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. V případě odmítnutí vážení může být pokuta až sto tisíc korun.

Kontrolní úřad také sdělil, že váhy v praxi často nefungovaly. „Všech sedm vah, které od roku 2020 ŘSD zprovoznilo, neplnilo svou funkci v průměru více než šedesát procent času, po který byly nasazeny do provozu. Důvodem byly nejen technické problémy, ale i to, že ministerstvo dopravy nevytvořilo podmínky pro jejich plnohodnotný provoz,“ napsal NKÚ. Resort dopravy podle něj nevyřešil hlavně spolupráci s obcemi s rozšířenou působností.

„Podmínky pro plnohodnotný provoz výrazně zlepšily legislativní úpravy z let 2022 až 2024, avšak provoz vah s pokutováním všech zachycených přestupků v režimu 24/7 by v praxi znamenal zahlcení dotčených obcí s rozšířenou působností tisíci pokutami denně, na které by potřebovaly přijmout desítky nových úředníků,“ reagovala mluvčí ministerstva. Na postih zahraničních vozidel je navíc třeba změna evropské legislativy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...