Elektromobily a auta na hybridní pohon budou stát v pražských parkovacích zónách zdarma do konce letošního roku. Původně chtělo město tuto výhodu zrušit od 1. ledna, kvůli nedokončené změně pravidel to ale odložilo. Řidiči budou moci do konce letoška rovněž využívat přenosná povolení k parkování, která plánuje vedení města rovněž zrušit. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Vedení metropole plánuje změnu pravidel provozování zón, k návrhu nyní jednotlivé radnice zasílají své připomínky.
Elektroauta budou v Praze zdarma parkovat v zónách do konce roku
Přestože město zruší plošné parkování elektromobilů zdarma, chce jim do budoucna proti autům se spalovacími motory zachovat některé výhody. Elektroauta by parkovala zdarma na vyhrazených místech u nabíječek. Právě do rozvoje jejich sítě město v minulých letech investovalo 220 milionů korun. Do roku 2026 by jich mělo být zhruba osm set ve sloupech veřejného osvětlení a další by měly stát samostatně.
Levněji by tato auta měla parkovat i v zónách návštěvnického stání. „Elektromobily nebo automobily, které tolik neznečišťují životní prostředí, ať už jsou třeba i vodíkové, by měly mít nějaké zvýhodnění,“ míní opoziční zastupitel a člen dopravního výboru Adam Scheinherr (Praha sobě).
„Tento krok je však podmíněn mimo jiné přijetím nového ceníku parkovacích oprávnění, což je možné provést pouze ve shodě se všemi dotčenými městskými částmi,“ stojí v dokumentu.
Aktuálně rezidenti za roční parkovací kartu platí 1200 korun. Podle materiálu by nový ceník měl začít platit od letošního 1. října. Na překlenutí tohoto období je navrženo prodloužení doby, po kterou mohou elektroauta parkovat v zónách placeného stání podle dosavadních pravidel do konce roku 2024.
Permanentky do fialových zón
Stejně jako v případě elektromobilů se pravidla zatím nezmění pro vydávání přenosných parkovacích oprávnění. Ta chce vedení města zrušit zejména kvůli tomu, že je někteří lidé zneužívají, spekulují s nimi a využívají je pro vlastní zisk na úkor radnic a magistrátu.
Návrh změn provozu zón počítá kromě toho s tím, že budou zavedeny permanentky do fialových zón pro celé město. Za jeden poplatek by pak řidič mohl zaparkovat v jakékoliv fialové zóně v Praze. Město předpokládá, že by to bylo odstupňované – třeba elektromobily by měly oprávnění levnější.
Vznikne také možnost parkování pro návštěvy rezidentů. Sjednotit by se měly návštěvnické tarify, neboť každá městská část to má nyní jinak, což se týká například parkování o víkendech.
Zóny byly v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily v centru a širším centru a rovněž také do vzdálenějších částí metropole – včetně Prahy 13, 16 či 22. Na parkovném vybere magistrát ročně okolo půl miliardy korun.
Obavy z rostoucího počtu elektromobilů
Prodej elektromobilů loni v Česku vzrostl o 71 procent na 6640 vozidel, z celkového počtu prodaných aut tvořily vozy na elektřinu tři procenta. Praha očekává, že se jejich počet v metropoli do roku 2030 zvýší na 180 tisíc.
„S ohledem na jejich očekávaný nárůst už není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění. Toho veřejného prostoru ve městech je prostě málo a nelze jej takto rozdávat zdarma pro uskladnění soukromého majetku,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
S ním nesouhlasí ředitel Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš. „V případě, že se podíváme na současných 0,59 procenta aut, která jsou bateriová a parkují v těchto zónách, tak je to natolik malé číslo, že tato výhoda mohla být ještě minimálně dva roky zachována,“ tvrdí.