Elektroauta budou v Praze zdarma parkovat v zónách do konce roku

2 minuty
Reforma parkování v Praze
Zdroj: ČT24

Elektromobily a auta na hybridní pohon budou stát v pražských parkovacích zónách zdarma do konce letošního roku. Původně chtělo město tuto výhodu zrušit od 1. ledna, kvůli nedokončené změně pravidel to ale odložilo. Řidiči budou moci do konce letoška rovněž využívat přenosná povolení k parkování, která plánuje vedení města rovněž zrušit. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Vedení metropole plánuje změnu pravidel provozování zón, k návrhu nyní jednotlivé radnice zasílají své připomínky.

Přestože město zruší plošné parkování elektromobilů zdarma, chce jim do budoucna proti autům se spalovacími motory zachovat některé výhody. Elektroauta by parkovala zdarma na vyhrazených místech u nabíječek. Právě do rozvoje jejich sítě město v minulých letech investovalo 220 milionů korun. Do roku 2026 by jich mělo být zhruba osm set ve sloupech veřejného osvětlení a další by měly stát samostatně.

Levněji by tato auta měla parkovat i v zónách návštěvnického stání. „Elektromobily nebo automobily, které tolik neznečišťují životní prostředí, ať už jsou třeba i vodíkové, by měly mít nějaké zvýhodnění,“ míní opoziční zastupitel a člen dopravního výboru Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Tento krok je však podmíněn mimo jiné přijetím nového ceníku parkovacích oprávnění, což je možné provést pouze ve shodě se všemi dotčenými městskými částmi,“ stojí v dokumentu.

Aktuálně rezidenti za roční parkovací kartu platí 1200 korun. Podle materiálu by nový ceník měl začít platit od letošního 1. října. Na překlenutí tohoto období je navrženo prodloužení doby, po kterou mohou elektroauta parkovat v zónách placeného stání podle dosavadních pravidel do konce roku 2024.

Permanentky do fialových zón

Stejně jako v případě elektromobilů se pravidla zatím nezmění pro vydávání přenosných parkovacích oprávnění. Ta chce vedení města zrušit zejména kvůli tomu, že je někteří lidé zneužívají, spekulují s nimi a využívají je pro vlastní zisk na úkor radnic a magistrátu.

Návrh změn provozu zón počítá kromě toho s tím, že budou zavedeny permanentky do fialových zón pro celé město. Za jeden poplatek by pak řidič mohl zaparkovat v jakékoliv fialové zóně v Praze. Město předpokládá, že by to bylo odstupňované – třeba elektromobily by měly oprávnění levnější.

Vznikne také možnost parkování pro návštěvy rezidentů. Sjednotit by se měly návštěvnické tarify, neboť každá městská část to má nyní jinak, což se týká například parkování o víkendech.

Zóny byly v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily v centru a širším centru a rovněž také do vzdálenějších částí metropole – včetně Prahy 13, 16 či 22. Na parkovném vybere magistrát ročně okolo půl miliardy korun.

Obavy z rostoucího počtu elektromobilů

Prodej elektromobilů loni v Česku vzrostl o 71 procent na 6640 vozidel, z celkového počtu prodaných aut tvořily vozy na elektřinu tři procenta. Praha očekává, že se jejich počet v metropoli do roku 2030 zvýší na 180 tisíc.

„S ohledem na jejich očekávaný nárůst už není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění. Toho veřejného prostoru ve městech je prostě málo a nelze jej takto rozdávat zdarma pro uskladnění soukromého majetku,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

S ním nesouhlasí ředitel Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš. „V případě, že se podíváme na současných 0,59 procenta aut, která jsou bateriová a parkují v těchto zónách, tak je to natolik malé číslo, že tato výhoda mohla být ještě minimálně dva roky zachována,“ tvrdí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

V Praze o prodlouženém víkendu opět nepojede metro na lince C

Kvůli výměně pražců nepojede od soboty do pondělí v Praze metro na lince C mezi stanicemi Hlavní nádraží a Pražského povstání. Výluky na lince C jsou v posledních letech poměrně časté, a to kvůli výměně pražců, modernizaci zabezpečovacího zařízení a rekonstrukci stanice Florenc.
12. 11. 2025

Policie stíhá v kauze Motol první firmu, Pragoperun FNM, píší Seznam Zprávy

Policie rozšířila stíhání v kauze motolské nemocnice o první firmu. Obvinění z korupce a z praní špinavých peněz čelí Pragoperun FNM, která nemocnici prala prádlo, napsal v pondělí server Seznam Zprávy. Kriminalisté v případu úplatků od nemocničních dodavatelů i nadále stíhají osmnáct lidí včetně někdejšího ředitele nemocnice Miloslava Ludvíka a jeho bývalého náměstka Pavla Budinského.
10. 11. 2025

Hlubuček podle bývalého ředitele DPP nebyl členem zločinecké skupiny

Bývalý ekonomický ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Matej Augustín viněný v kauze Dozimetr v pondělí u soudu prohlásil, že spolu s dalšími aktéry případu působil v organizované zločinecké skupině, jejímž cílem bylo z firmy nelegálně vyvádět peníze. Obžalovaného někdejšího náměstka pražského primátora Petra Hlubučka (dříve STAN) však za člena této skupiny nepovažoval. Augustín začal spolupracovat s policií a státní zástupce ještě před zahájením hlavního líčení jeho obžalobu v případu rozsáhlé korupce v DPP stáhl.
10. 11. 2025

Hřib a Gregor se v Duelu ČT24 přeli o dopravě či politické kultuře

Podle nově zvoleného poslance za Motoristy Matěje Gregora jsou dopravní kolony často způsobené necitlivými zásahy politiků, „kteří nějakým způsobem nestrategicky naplánují nejrůznější odstávky“. Podle předsedy Pirátů a náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba vychází některé problémy v dopravě z pražského historického centra, které omezuje kapacitu silnic. Vyzývá proto k častějšímu využívání městské hromadné dopravy, do které se podle něj velmi investuje. V Duelu ČT24 moderovaném Janou Peroutkovou spolu diskutovali třeba také o elektromobilitě nebo tuzemské politické kultuře.
9. 11. 2025

Elektrokola a koloběžky v metru čeká zákaz

Praha od nového roku zakáže přepravu elektrických kol a koloběžek v metru. Obává se možného požáru třeba v tunelu, kde se oheň špatně likviduje a evakuace cestujících je složitá. Poučila se z podobných událostí v cizině – ve vagonu metra elektrokolo vzplálo například v Torontu, v Londýně zase podobný incident zavinila elektrokoloběžka. Nedovolenou přepravu těchto dopravních prostředků budou v Praze kontrolovat revizoři. Cestujícím za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

O víkendu nepojede metro mezi Hlavním nádražím a Vltavskou na lince C

Kvůli opravě stropní desky ve vestibulu stanice Florenc bude o víkendu omezený provoz pražského metra na lince C mezi stanicemi Pražského povstání a Nádraží Holešovice. Mezi Hlavním nádražím a Vltavskou metro v sobotu a v neděli nepojede vůbec, na dvou navazujících úsecích bude fungovat kyvadlový provoz. Během výluky dělníci nainstalují ve vestibulu stanice posledních deset ze 131 nosníků do stropní konstrukce, která se opravuje od roku 2022.
8. 11. 2025

Filmová Mezipatra přinesou queer témata do Prahy i Brna

V Praze a následně v Brně se opět uskuteční queer filmový festival Mezipatra. Letošním ročníkem, který startuje 6. listopadu, prostupují témata bezpečí a soudržnosti.
6. 11. 2025
Načítání...