Praha změní systém parkovacích zón, návštěvníci mohu zastavit ve všech částech

Pražský magistrát upraví systém parkovacích zón. Zruší například přenosná parkovací oprávnění nebo parkování zdarma pro elektromobily. Naopak zavede celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, za parkování bude nově možné platit měsíčně a vznikne možnost povolení pro zásobování. Rozsah zón se zatím měnit nebude, stejně tak bude město ještě řešit cenu parkovného, řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti). Zóny začaly fungovat v 90. letech a platí zejména v centru a širším centru města. Rezidenti za roční parkovací kartu platí 1200 korun.

Návrh změn nyní dostaly k připomínkování jednotlivé radnice. „Vnímám městské části jako partnera výzev, se kterými se musíme potýkat. Od začátku říkám, že bych rád zvýšil jejich pravomoci, kdy už nyní určují, zda a jaké zóny budou zavedeny. Teď se chceme soustředit na vyladění systému jako takového, pak budeme řešit cenu,“ řekl Hřib.

Nově bude zaveden návštěvnický celoměstský paušál, který si bude moci pořídit kdokoliv do všech smíšených zón v metropoli. Povolení bude cenově odstupňováno podle typu auta, kdy řidiči elektromobilů či aut na vodík zaplatí méně než řidiči aut na benzin a naftu. Pro vozy, které mají povolení euro 5 a nižší, se pak návštěvnické karty vydávat nebudou. Cílem je zlepšit životní prostředí.

Novinkou bude možnost takzvané subskripce, kdy řidič nebude muset zaplatit roční parkovné, ale bude jej moci platit měsíčně. Pokud za daný měsíc včas nezaplatí, oprávnění bude neplatné. Tuto možnost budou mít návštěvníci i rezidenti.

Zrušeny budou parkovací hodiny, tedy přenosná parkovací povolení. Zejména v Praze 1 se stávala podle Hřiba předmětem spekulací. Na konci letošního roku pak přestane platit parkování zdarma pro elektromobily. Podle Hřiba to bylo od začátku dočasné opatření. Elektromobily budou mít vyhrazená místa pouze u nabíječek.

4 minuty
Náměstek Hřib hovořil o změnách v parkování v Praze
Zdroj: ČT24

Pro rezidenty se nyní pravidla nemění. Nadále tak třeba platí, že za první auto zaplatí méně než za další. Změny nejsou plánovány ani pro držitele průkazů ZTP či pečovatele.

Nově bude zavedeno povolení pro zásobování. Bude mít dvě verze, a sice pro zásobovaného a pro zásobujícího. Zvolit si budou moci povolení na patnáct minut nebo na půl hodiny. „Cílem je, aby dodávky neparkovaly na chodníku,“ řekl Hřib. Řidič zásobování klikne v magistrátní aplikaci a spustí hodiny. Po uplynutí času bude muset odjet. Také v tomto případě budou řidiči ekologicky šetrnějších aut platit méně.

Ceny parkování

Jak se změní ceny za parkování, zatím není jasné. Podle Hřiba nyní město dotuje roční kupony MHD z 85 procent. U parkování to je více než 90 procent. „To je dlouhodobě neudržitelné,“ řekl. Cena se ale bude skládat ze dvou částí, a sice magistrátní a městské části. Výnosy si pak radnice a město rozdělí v poměru, který tvoří zmíněné složky ceny. Radniční složka ale nebude moci být vyšší než magistrátní.

Zóny se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně kolem půl miliardy korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Dopravu na Pražském okruhu u Slivence omezí rekonstrukce

Řidiče na Pražském okruhu čekají komplikace. U Lochkovského tunelu silničáři rozmisťují provizorní dopravní značení, a připravují se tak na opravu úseku mezi Slivencem a severním portálem tunelu, která začne v pondělí. Do plného provozu by se měl tříkilometrový úsek vrátit v červenci.
28. 3. 2025

Nejstarší vanilku v Evropě našli vědci na Pražském hradě

Pražský hrad byl v době Rudolfa II. centrem evropské kultury, obchodu i umění. Dokládá to i nový objev přímo ve Vladislavském sále. Archeologové tam našli vůbec nejstarší důkaz o použití vanilky v Evropě.
28. 3. 2025

Zrychlení vlakového spojení z Liberce do Prahy bude stát přes osmdesát miliard

Nové železniční spojení mezi Libercem a Prahou bude stát podle posledních odhadů přes osmdesát miliard korun, uvedl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Jízda z Liberce do Prahy nyní vlakem trvá 160 minut, po modernizaci by to mělo být 68 minut. Se stavbou by se mohlo začít v roce 2028.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Na pražské Cibulce vznikne dětský hospic

Nevyléčitelně nemocným dětem a jejich blízkým má pomáhat chystaný hospic na pražské Cibulce. Nadace rodiny Vlčkových otevřela jeho první část určenou i veřejnosti. Momentálně se na Cibulce pracuje v hlavním areálu. Vybudovat chtějí i nový pavilon. Hotovo by mělo být v roce 2026 a pečovat by měli o zhruba 350 dětí ročně. Půl roku funguje první dětský hospic v Brně. Podobných zařízení by ale podle odborníků mělo být v Česku zhruba deset. V zemi žije až patnáct tisíc rodin s vážně nemocným dítětem.
28. 3. 2025

Aplikace Záchranka nabízí nově i pomoc s duševními obtížemi. Zatím jen v Praze

Aplikace Záchranka nabídne nově pomoc i v případě akutních duševních obtíží. A to zatím lidem, kteří se pohybují na území Prahy. Telefonátů na záchranku kvůli psychickým potížím totiž v hlavním městě každý rok přibývá. Vývoj nového modulu v aplikaci vyšel podle náměstkyně pražského primátora Alexandry Udženije (ODS) na asi 400 tisíc, magistrát bude na jeho provoz dál přispívat. Zájem o novou funkci už projevil i Jihomoravský kraj.
27. 3. 2025

Praha zkoumá, jak rozhodnutí antimonopolního úřadu zdrží projekt metra D

Praha zkoumá, jak moc pozdrží výstavbu metra D rozhodnutí antimonopolního úřadu, který zrušil výběr vítěze tendru na další etapu. Na ní se mělo pracovat už rok a půl. Zatím se ale buduje jen první úsek, ve kterém stavbaři prorazili devadesát procent tunelů. Celá trasa měla být hotová v roce 2031.
26. 3. 2025

Antimonopolní úřad definitivně zrušil výběr dodavatele druhé etapy metra D

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D. Pražský dopravní podnik (DPP) musí znovu posoudit nabídky a opět vybrat dodavatele, uvedl ÚOHS.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
25. 3. 2025
Načítání...