Výrobci aut si slibují od nového roku větší zájem o elektromobily nebo vozidla na vodík. Pomoci tomu mají nové dotace, jimiž chce stát podpořit firmy při jejich nákupu. U vozů na čistě elektrický pohon bude sleva ve výši dvou set tisíc korun, u těch na vodík pak tři sta tisíc.
Krok k podpoře elektromobilů. Stát bude od nového roku přispívat firmám na koupi ekologických vozů
Pražská prodejna aut, v níž štáb ČT natáčel, má v nabídce dvanáct značek. Mezi nimi i elektromobily. Pro jejich koupi se ovšem zákazníci rozhodují méně, než by si přáli. Jednou z největších překážek, kterou lidé u elektromobilů vidí, je vysoká pořizovací cena. S její možnou redukcí by mohly napomoci státní dotace pro firemní zákazníky.
Právě ti v současné době kupují tři čtvrtiny ze všech elektroaut prodaných v tuzemsku. „Přestože se dá diskutovat o formě, s jakou byla dotace vyhlášená, dá se určitě říct, že je to něco, na co trh čekal,“ uvedl obchodní ředitel a člen představenstva skupiny Louda Auto Martin Feller. Podotkl, že státní podpora byla poměrně dlouho očekávaná.
Zároveň potvrdil, že společnost už má několik jednotlivých poptávek právě k elektromobilům.
Směřování výzvy k firmám má na jednu stranu své opodstatnění, hodnotí ředitel Toyota Central Europe – Czech Martin Peleška. „Ale tak, jak jsem měl možnost ji nahlédnout, popravdě řečeno – budeme si ji muset pořádně prostudovat, stejně tak ti, na které je cílena,“ upozorňuje.
O dotace budou moct podniky zažádat v prvních měsících příštího roku prostřednictvím úvěru. Podpora je poskytována prostřednictvím Národní rozvojové banky a leasingových společností. „To znamená – nejedná se o klasické dotace, ale žadatel si bere úvěr na pořízení elektrického auta, kde je mu odpuštěna jistina,“ upřesnil vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Marian Piecha z Ministerstva průmyslu a obchodu.
Firmy budou moct využít státní podporu na vozy, které stojí maximálně jeden a půl milionu korun.
Česko navíc zůstávalo jednou z mála zemí na starém kontinentu, která nákup elektromobilů finančně nepodporovala. Navíc stále patří ke státům s nejnižším počtem elektromobilů. Z druhé nejhorší příčky se teď Česko posunulo o jedno výše, hůře jsou na tom Chorvatsko a Slovensko.
Podle části odborníků je k diskuzi jisté opatření pro privátní osoby. „Například v kombinaci s pobídkou na fotovoltaickou elektrárnu, kdy tímto způsobem bude moci efektivněji využít generovanou elektřinu,“ vyjmenoval ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Připojil, že by se lidé měli v tomto ohledu podívat i směrem do nákladní dopravy.