Dětství a dospívání na severní Moravě inspirovalo filmaře Adama Martince k jeho celovečernímu debutu Mord. Snímek, který zrežíroval podle vlastního scénáře, je jedním ze dvou českých zástupců v hlavní soutěži letošního festivalu v Karlových Varech. Režisér příběh odehrávající se na pozadí zabijačky natočil v rodném Krnově a obsadil do něj neherce, včetně vlastního otce.
Skuteční sousedé a fingovaná zabijačka. Film Mord je o samotě, říká režisér
Mord je Martincův celovečerní režijní debut. Doma má ale už Českého lva i Cenu české filmové kritiky za studentský krátkometrážní snímek Anatomie českého odpoledne. Vznikl před čtyřmi lety a opíral se o skutečnou tragédii, při níž utonuli dva chlapci.
I Mord má být studií české nátury. „Pro mě osobně je to film o tom, jak nebezpečná je samota, jak ji různí lidé prožívají, jak spolu mluvíme, ale ne správnými slovy, jak se málo posloucháme, jak málo oceníme lidi, kteří nám stojí za zády a podporují nás, možná proto, že koukáme jenom dopředu,“ říká Adam Martinec.
Na zabijačce kdesi na Osoblažsku se schází celá rodina. Zavedená tradice na staré usedlosti, kde bydlí čerstvý vdovec Karel, je jedinou příležitostí v roce, kdy se daří sejít se všem dohromady. Jenže tentokrát je všechno jinak. Martinec do hlavní role Karla obsadil svého otce. „Dostával jsem pokyny: ‚Nehraj, nejsi na divadle, řekni to normálně‘,“ uvedl k rodinné spolupráci Karel Martinec. „Takový hrozný ve skutečnosti nejsem,“ dodal k možné podobnosti s filmovou postavou.
I v dalších rolích se vedle herců Aleše Bílíka či Alberta Čuby objeví neherci z řad režisérových krnovských sousedů. „Inspirovalo mě moje dětství. Zážitky, které si mlhavě pamatuju ze zabijaček, ale i historky táty a jeho kamarádů nebo mých sourozenců,“ dodává ke spojitosti s moravským prostředím filmař.
Zabijačka, při které nezemřelo žádné zvíře
Skutečná na rozdíl od postav ale nemohla být ústřední událost příběhu – zabijačka. „Všichni různí konzultanti v průběhu vývoje filmu nás upozorňovali, že vůbec to, že se film odehrává na zabijačce, může určitým způsobem ovlivnit festivalové diváky i pak ty v kinech, ale zároveň jsme věděli, že chceme vyprávět autentický příběh,“ popsal úskalí takového prostředí producent Matěj Paclík.
„Naším největším spojencem byl paradoxně představitel řezníka Antonín Budínský, který nám obstaral z masny určité kusy masa, které jsme pak použili. Dodrželi jsme všechny postupy toho, jak to vnímá západní filmařský svět, tedy že nechceme ubližovat ani způsobovat stres žádnému živému zvířeti,“ ujišťuje producent.
Podle karlovarského festivalu Mord niterným vykreslením postav i břitkým humorem evokuje vrcholná díla československé nové vlny. „Jako student režie na FAMU se kontaktu s novou vlnou nemůžete vyhnout a zároveň je to opravdu nejmagičtější okamžik české kinematografie, takže jestli jsme se toho jen trochu dotkli, jsem rád,“ podotýká ke srovnání Adam Martinec.
V hlavní soutěži karlovarského festivalu má Mord premiéru, do kin pak snímek natočený v koprodukci České televize zamíří 8. srpna.