Ve Varech budou soutěžit filmy Parkanové a Martince, premiéry čekají i Mádla a Havelku

Přes třicet titulů promítne letošní festival v Karlových Varech v hlavním programu. Do hlavní soutěže se dostali dva zástupci české kinematografie: Světýlka režisérky Beaty Parkanové a celovečerní debut Mord režírovaný Adamem Martincem. V porotě zasedne oscarový herec Geoffrey Rush, který na festivalu obdržel před dvěma lety cenu za přínos. Vary uvedou také premiéry nových filmů Jiřího Mádla a Jiřího Havelky.

Beata Parkanová uvedla v hlavní soutěži už před dvěma lety drama Slovo vztahující se k srpnu 1968, oceněna byla za nejlepší režii. Její nejnovější filmový počin Světýlka sleduje optikou šestileté holčičky rozpad rodiny.

Druhý z letošních českých zástupců v nejsledovanější sekci Adam Martinec na sebe před čtyřmi lety upozornil krátkometrážní Anatomií českého odpoledne, která se opírala o skutečnou tragédii, při níž utonuli dva chlapci. I soutěžní Mord má být studií české nátury, a to v prostředí vesnické zabijačky. Podle festivalu Martincův celovečerní debut evokuje tvorbu československé nové vlny. 

Do soutěžní sekce Proxima, vyhrazené filmařům čekajícím na objevení i renomovaným autorům hledajícím nové směry, se dostal další snímek s tématem rodiny. Intimní portrét lidské soudržnosti Od marca do mája natočil v české produkci Martin Pavol Repka.

Zvláštní uvedení novinek Mádla, Havelky i dokumentu o Tata Bojs

Zástupce má tuzemská kinematografie rovněž v nesoutěžní sekci Zvláštní uvedení. Své nejnovější hrané filmy poprvé promítnou Jiří Mádl a Jiří Havelka. Mádl uvede Vlny sledující dění kolem Československého rozhlasu v době okupace 1968, Havelka premiéruje tragikomedii Zahradníkův rok s Oldřichem Kaiserem v hlavní roli.

České tvůrce hraných filmů doplňuje ve zvláštním uvedení ještě debut Marie-Magdaleny Kochové Ta druhá o fenoménu takzvaných skleněných dětí, tedy dětí vyrůstajících se sourozencem, který má speciální potřeby.

Současnou dokumentární tvorbu přiblíží sonda do české a slovenské architektury druhé poloviny minulého století Architektura ČSSR 58–89; portrét fotografky Libuše Jarcovjákové Ještě nejsem, kým chci být a příběh kapely Tata Bojs ve snímku Tatabojs.doc.

Na většině zmíněných snímků se podílela Česká televize.

KVIFF představil letošní program (zdroj: ČT24)

Vhled do války

V hlavním programu Varů – tedy v hlavní soutěži, sekci Proxima a ve zvláštním uvedení – se uvedení dočká celkem přes třicet filmů hraných i dokumentárních. Debuty tvoří polovinu z nich.

„Je mimořádně vzrušující, že tito talentovaní filmaři a filmařky na úsvitu svých kariér budou v karlovarském programu ‚doprovázeni‘ renomovanými tvůrci (a jejich zbrusu novými snímky) jako Mark Cousins, Oleh Sencov, Noaz Deshe, Antonin Peretjatko, Beata Parkanová nebo Burak Çevik,“ uvedl umělecký ředitel Varů Karel Och. 

Například někdejší vězeň Kremlu Sencov momentálně bojuje v ukrajinské armádě a jeho soutěžní snímek je vhledem do válečné reality. Název filmu Real byl zároveň názvem akce, při níž se režisér snažil zorganizovat evakuaci své jednotky.

Festival už dříve oznámil, že ocení herce Ivana Trojana a poctu vzdá také castingové režisérce Francine Maislerové. Zahájení letošního ročníku je v plánu na 28. června, ceny, včetně té hlavní – Křišťálového glóbu – si vítězové převezmou 6. července.