Přípravy mezinárodní výstavy Expo v japonské Ósace se blíží do finále. V sobotu bude slavnostní zahájení a v neděli se brány otevřou návštěvníkům. Pořadatelé jsou přesvědčeni, že všechno jde podle plánu, přestože stavby pavilonů provázely prodlevy a rostoucí náklady. Potíže se nevyhnuly ani tomu českému.
Přípravy na Expo 2025 provázely potíže, prodražila se i stavba českého pavilonu
Zatímco mnoho zemí ukazuje moderní technologie a inovace, umělou inteligenci, humanoidní roboty, český pavilon sází na to, co se v Japonsku osvědčilo a je dobře známé už dlouho – na sklo a Alfonse Muchu.
Mise navazuje na československý úspěch na Expo v Ósace v roce 1970. Tentokrát je hlavní ozdobou přímo pavilon – dřevěná konstrukce se skleněnou fasádou a spirálovou cestou místo hlavního sálu. „Tvar spirály má symbolizovat společenský nebo osobnostní rozvoj, cestu nahoru za vzděláním, vitalitou, sebevzděláním a společenský vývoj,“ přibližuje architekt a autor pavilonu Michal Gabaš.
Za osm měsíců ho postavila japonská firma z českého dřeva a skla. „Bylo hodně požadavků na požární bezpečnost, kdy jsme museli dřevo obalit sádrokartonem a stropy natírat protipožárním nátěrem. Požadavky byly dost extrémní. V Evropě se s tím nepotkáte,“ vysvětluje Gabaš.
Kvůli nárokům úřadů stavbu provázela nejistota, protahovala se a prodražovala. „Víme orientačně, že se budeme pohybovat někde do 250 milionů korun,“ sdělil generální komisař české účasti na Expo Ondřej Soška. Stát řeší, jestli se bude rozpočet navyšovat a o kolik. „S dodavatelem jednáme. Je to složitější věc, jsou tam nějaké vícepráce. Samozřejmě dodržíme všechny závazky,“ ujistil ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.).
Hlavním prvkem interiéru pavilonu je cesta se skleněnými sochami designéra Ronyho Plesla, která čerpá z filozofie umění Alfonse Muchy. Vše doprovodí kulturní program včetně hudby a divadla.