Pražské letiště hledá kvůli pandemii další úspory, na začátku prosince omezí noční provoz

9 minut
Studio 6: Pražské letiště v době pandemie
Zdroj: ČT24

Letiště Václava Havla v Praze patří kvůli pandemii koronaviru k nejpostiženějším letištím v Evropě. Aktuálně se z něho létá do zhruba čtyř desítek destinací, loni jich bylo sto dvacet. Letiště od začátku prosince plánuje omezit svůj noční provoz, aby ušetřilo náklady nejenom na personál, ale i na nevyužitou infrastrukturu, uvedla ve Studiu 6 jeho mluvčí Kateřina Pavlíková.

Letiště Václava Havla odbavilo od ledna do konce září letošního roku zhruba 3,8 milionu cestujících, což předststavuje podle Pavlíkové v porovnání s předchozím rokem pokles o 75 procent. „Jen za září jsme odbavili 240 tisíc cestujících, vloni to bylo o 87 procent více,“ uvedla mluvčí.

Kvůli různým omezením, která souvisí s pandemií, letiště už v květnu zrušilo 450 pracovních míst a hledá další možné úspory. „Plánujeme například od prvního prosince omezit provoz v noci tak, abychom ušetřili náklady nejenom na personál, ale i na nevyužitou infrastrukturu. Revidujeme různé plány. Ale věříme, že díky tomu, že jsme měli dobré výsledky v předchozích letech, a díky rozhodování managementu tuto krizi přečkáme,“ dodává Pavlíková.

Vzhledem k aktuálním vládním opatřením zůstávají zatím zavřené obchody, restaurace a kavárny na letišti, jen některé z nich nabízejí takzvaný okénkový prodej. Podobné je to u služeb. „VIP salónky nebo ubytování v letištním hotelu jsou také dočasně omezeny. Ale věříme, že jakmile opatření skončí, tak tyto služby opět nabídneme,“ uvedla mluvčí.

Aktuálně se létá do zhruba čtyř desítek destinací. Tento týden je největší poptávka po letech do Amsterdamu a Paříže, ale lidé míří také do Frankfurtu či Londýna. Velká města totiž slouží jako přestupní body na další lety nejen po Evropě, ale do celého světa.

V září se do oblíbených destinací podle mluvčí zařadila také tři místa v Tunisku. „To souviselo to s tím, že se obnovila přímá linka do těch destinací a uvolnila se jednotlivá opatření,“ vysvětluje.

Letiště dále evidovalo nárůst zájmu během podzimních prázdnin, kdy cestovní kanceláře nabízely lety na dovolenou. „Vycestování z Česka je povolené, důležité je zjišťovat si aktuální informace o vstupu do jednotlivých zemí,“ připomíná mluvčí.

Zájem je o lety do Egypta či Tuniska

Z oblíbených destinací létají nyní stále přímé linky do Egypta. V říjnu se obnovila linka do Hurghady. Dále se létá také do zmíněného Tuniska i na Kanárské ostrovy. Roli hraje zejména to, zda jsou v cílových destinacích povinné testy na covid. Například v Egyptě jsou, v Tunisku ne. Cestující se ale mohou nechat otestovat i přímo na letišti. A podle Pavlíkové mají o tuto službu také zájem, letiště uvažuje o rozšíření některých kapacit.

„Je to komerční služba, kterou provozuje akreditovaná laboratoř, jedno testovací místo je ve veřejné části, je určené primárně právě cestujícím, ať už na odletu či příletu, druhé je v neveřejné části na příletu na terminálu 1,“ upřesnila. Tato odběrná místa mohou využít i zájemci zvenčí, nicméně by se měli nejprve předem telefonicky informovat o jejich dostupnosti. „Zjistit si, zda je volná kapacita, ale není to určené pro zájemce s žádankami od lékaře či od hygieny,“ dodala mluvčí.

Cestující pak nabádá k tomu, aby na letišti dodržovali obecná pravidla, tedy nošení roušek, využívání dezinfekce, rozestupy a hygienu rukou. „Doporučujeme také zjišťovat si aktuální informace, protože se velmi často mění, aby pak nebyli lidé překvapeni. A dále doporučujeme využívat on-line odbavení, přes aplikace nebo samoodbavení přímo na letišti,“ doplnila.

Letišti by podle mluvčí nejvíce pomohlo, kdyby byl v rámci EU nebo Schengenského prostoru zaveden jednotný postup cestování. „Jednotná pravidla, jednoduché, dostupnější a levnější testy, což by lidem cestování usnadnilo. To by vedlo ke zvýšení poptávky po cestování a po létání,“ doplnila Pavlíková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...