Až o stovkách dalších kilometrů silnic se uvažovalo, že na nich bude také zavedeno mýto. Tři ministři dopravy převraceli v minulosti toto téma naruby a zase zpět. Do toho pak přišel letos koronavirus, a tak byl nyní termín pro rozhodnutí odložen zřejmě o několik čtvrtletí.
Co s kamiony mimo zpoplatněné úseky? Varianta dalšího rozšíření mýta se zatím odkládá
Letos v lednu se mýto rozšířilo o asi devět set kilometrů. Mnozí starostové se začali obávat kamionů jedoucích mimo nově zpoplatněné silnice a skrze obce.
Někdejší ministr dopravy Dan Ťok (ve funkci za ANO od prosince 2014 do dubna 2019) sice už nebyl v té době šéfem resortu, ale v minulosti řešil podobné téma. Jako východisko viděl nulovou sazbu pro vybrané úseky.
Kremlík: Další zpoplatnění
Jeho nástupce Vladimír Kremlík (ve funkci za ANO od dubna 2019 do ledna 2020) jeho ideu odmítl a nabídl v podstatě opačné řešení. Tedy zpoplatnění nových úseků.
„Pokud by samozřejmě docházelo k tomu, že by se kamiony vyhýbaly zpoplatněným úsekům, chceme je také zpoplatnit,“ říkal v říjnu minulého roku.
Sledování vybraných úseků mělo trvat půl roku. Některé obce se do něj na začátku letošního roku pustily samy. Například jihomoravský Kyjov. Obával se vyššího kamionového provozu na silnici, která vede souběžně s nově zpoplatněnou směrem na Slovensko.
Havlíček: Pro rozhodnutí nám chybí dostatek dat
Do toho však přišel koronavirus a zavedení nouzového stavu. „Potřebujeme mít maximální množství dat a já se obávám, že to druhé čtvrtletí nám to dost zásadně shodilo. To rozhodnutí by paradoxně bylo v neprospěch postižených obcí,“ uvedl k tomu další ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO ve funkci letos od ledna). Vyhodnocení tak chce posunout o další jedno, možná dvě čtvrtletí.
K dispozici jsou tak jen některá data. Například ta, podle nichž projelo loni v listopadu Kyjovem 170 tisíc aut měsíčně a zhruba každé čtvrté bylo nákladní. Letos v červnu to podle sčítání bylo o tři tisíce aut víc. „Po době nouzového stavu je jednoznačné, že došlo k navýšení tranzitní dopravy. Proto žádáme ministerstvo dopravy, aby dostálo úkolům, ke kterým se zavázalo,“ řekl starosta Kyjova František Lukl (Sedmadvacítka nezávislých).
Ministerstvo: Sběr dat pokračuje
Nárůstu dopravy se obávali i v Cehnicích na Strakonicku, kudy prochází tah na Domažlice a Klatovy. Nákladních aut tam mírně přibylo.
Podle místních se to ale špatně posuzuje, protože nikdo neví, jak koronavirová krize dopravu ovlivnila. Ministestvo dopravy tedy vyčkává, až bude k dispozici více relevantních dat.