Cyklistů na silnicích přibývá, s tím ale roste i riziko nebezpečných situací. Počet těžkých nehod cyklistů stoupá, loni při nich v Česku zemřelo 43 osob, meziročně o tři více. Většina veřejnosti přitom podle průzkumu vnímá vztah cyklistů a motoristů jako nepřátelský a hlavní příčinou nehod je podle nich nedostatek respektu z obou stran.
Stoupá počet těžkých nehod cyklistů. BESIP a iniciativa Dám respekt spustí varovnou kampaň
BESIP proto s iniciativou Dám respekt spustí společnou preventivní kampaň. Na středeční tiskové konferenci ji představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ řekl vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.
Připomněl, že zatímco u ostatních nehod se postupně snižuje počet obětí a případů těžkých zranění, u cyklistů je vývoj opačný.
Podle průzkumu agentury Kantar, kterého se během březnového týdne zúčastnilo 1020 respondentů, jezdí alespoň příležitostně na bicyklu kolem 76 procent Čechů. Bezpečně se ovšem na silnicích cítí pouze třetina z nich. Motoristům nejčastěji vyčítají velkou rychlost či nedostatečný prostor při předjíždění.
Naopak motoristům nejčastěji vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe nebo nerespektují zákaz jízdy po chodníku. Téměř 70 procent lidí pak ve výzkumu vidí hlavní problém v nedostatku respektu z obou stran.
Je potřeba začít u sebe
Právě na to se bude chtít zaměřit kampaň BESIPu a iniciativy Dám respekt bývalého profesionálního cyklisty Romana Kreuzigera. „Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaná i nepsaná pravidla,“ řekl Kreuziger.
Kampaň bude zahrnovat preventivní aktivity v podobě televizních a rádiových spotů, kontaktních akcí s veřejností, komunikaci na sociálních sítích či odborné kulaté stoly. Stát podle Kupky letos na kampaň vynaloží kolem 25 milionů korun.
Většina obětí neměla přilbu
Policie v loňském roce zaevidovala celkem 3994 nehod cyklistů. Zhruba polovinu z nich tvoří takzvané samonehody cyklistů, tedy bez dalších účastníků provozu. U zbylé poloviny jde nejčastěji o střet cyklistů a motoristů, přičemž podíl viníků je v tomto případě podle statistik rozdělen rovnoměrně mezi obě skupiny.
Nejčastějšími příčinami jsou podle BESIPu dlouhodobě nedání přednosti v jízdě, jízda nepřiměřenou rychlostí a nesprávný způsob jízdy. Přes 72 procent cyklistů, kteří vloni na silnicích zemřeli, nemělo na hlavě přilbu. Každý pátý pak jel pod vlivem alkoholu, nejčastěji pak muži.
Jednou z letošních novinek, které mají snížit riziko střetů vozidel a motoristů, je novela zákona, která nařizuje řidičům aut předjíždět cyklisty ve vzdálenosti minimálně 1,5 metru. Při nedodržení této vzdálenosti hrozí řidiči pokuta až 2 tisíc korun.