Pruhy pro auta a cyklisty někdy budí zmatení. Současné vozy se svou šířkou se tam legálně nemusí vejít

5 minut
Události: Zmatky v jízdních pruzích
Zdroj: ČT24

V tuzemských městech přibývá vyhrazených pruhů pro cyklisty. Mají pobídnout lidi k tomu, aby místo za volant sedli raději za řídítka. BESIP ale upozorňuje, že značení je někdy chaotické. Jezdci na kole i řidiči se pak můžou dostat do rizikových situací.

Těžko srozumitelné značky se objevily třeba na výjezdu podél Vltavy z pražského centra na jih. „Je tam namalováno něco bílého, ale nikomu není jasné, co to je,“ myslí si Petr Vomáčka z BESIPu.

Podle vyjádření pražského magistrátu to má být cyklopruh, nebo takzvaný ochranný jízdní pruh. Jenže tam, kde je, musí mít přilehlý pruh pro auta aspoň dva a půl metru. A to pruh na zmíněném místě na první pohled nemá. Navíc chybí jakékoli další označení – svislé, vodorovné.

Když nejede žádný vůz, lze pruh pro auta změřit. Od jednoho kraje ke druhému je to 190 centimetrů. Žádné prodávané auto se sem legálně nevejde. Magistrát nicméně tvrdí, že to má být pokrok ve zrychlení a zefektivnění dopravy.

„Protože po nových úpravách je možné, aby vedle sebe jel cyklista a dvě vozidla v jízdních pruzích. Kdežto podle soudních znalců by doposud kvůli bezpečnosti vedle sebe mohl jet jen jeden cyklista a jedno vozidlo,“ sděluje mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Poslední auto, které by se do tohoto pravého pruhu legálně vešlo, je ale Škoda Felicia. Ta se dvacet let nevyrábí. „To musím oponovat, protože veškeré pruhy splňují všechny normy a jsou tak bezpečné,“ namítá Hofman.

Vedle je cyklostezka

Referent BESIPu to ale vidí trochu jinak. „V tomto případě bych reagoval zajetím do levého pruhu, protože se do toho pravého pruhu nevejdu. Myslel bych si, že ten pravý pruh je jenom pro motorkáře, pro někoho, kdo se tam vejde,“ uvádí Vomáčka.

Byla by to malichernost, kdyby se ovšem právě na zmíněném místě netvořily i v prázdninovém provozu odpoledne kolony. Hned vedle přitom vede na odděleném pásu poměrně využívaná cyklostezka. „Je v současné době velmi přetížená. Dochází tam ke střetům mezi cyklisty, pejskaři, bruslaři, rodinami s kočárky, a proto je třeba najít nějakou alternativní trasu,“ tvrdí Hofman.

Současné vedení Prahy se v cyklostezkách zhlédlo, jenom vloni na ně vyčlenilo 170 milionů korun. To je pro představu asi půlka celého rozpočtu malého okresního města nebo tří menších prvoligových fotbalových klubů. Výsledkem je spousta cyklopruhů. Některé občas někdo využije, u jiných čekal štáb ČT na cyklistu marně desítky minut.

V Praze a středních Čechách žije asi čtvrtina obyvatel Česka. Ti, co jezdí autem, zužování pruhů postřehnou ještě tam, kde se pracuje. Levý jízdní pruh s omezením na dva metry šířky, a to včetně zrcátek, je úplné novum. Ale takové značení dodržuje jen málokdo.

Auta jsou stále mohutnější

Tomu, že je ve městech i na silnicích čím dál těsněji, nahrávají i automobilky. Prakticky každá nová generace téhož modelu je o pár centimetrů širší než předchůdce. V druhé polovině minulého století měla většina běžných vozů bez zrcátek šířku kolem 160 centimetrů včetně těch v tehdejším Československu nejprodávanějších.

Škoda 120 a Favorit měřily 161, respektive 162 centimetrů. Další centimetr přidala Felicia a stejně tak Fabia. Jenže tou dobou už zákazníci chtěli větší auta a výrobci se přizpůsobili.

Při porovnání dvanácti nejprodávanějších aut v každém kulatém roce v letech 2000 až 2020 se posun potvrdil – ze 166 centimetrů na 181 centimetrů. V poslední dekádě mohutní vozy i do výšky. Ještě v roce 2010 se do dvanáctky nejžádanějších dostalo jen jediné SUV, teď jich je pět. To klade daleko větší nároky právě na šířku jízdních pruhů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Čechoslovačky chtěly bojovat i na Západě. Vlastní armáda o ně ale nestála

I ženy chtěly bojovat - ale nezáleželo to pouze na jejich odhodlání. Pokud se Čechoslovačky chtěly zapojit do zahraničního odboje na Západě, musely se kromě svého odhodlání vybavit i silou čelit mnohým překážkám. Navzdory prvotním plánům se totiž nesměly do války zapojit v československé armádě, ale pouze v britských jednotkách jako cizinky. Více než dvě stě žen ochotných pomáhat v boji s Hitlerem přitom plnilo důležité úkoly - sloužily mimo jiné jako elektrikářky, opravářky optických přístrojů, šifrantky i baličky padáků. Ani válečné hrdinství jim ale uznání nepřineslo.
před 12 mminutami

Řeporyjský starosta Novotný musí Okamurovi zaplatit čtyřicet tisíc korun

Starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný z ODS musí předsedovi SPD Tomio Okamurovi zaplatit čtyřicet tisíc korun za to, že ho veřejně vulgárně urážel. Pravomocně o tom rozhodl Městský soud v Praze. Podle části rozsudku, která se už dříve stala pravomocnou, se místopředsedovi poslanecké sněmovny musí také omluvit.
před 21 mminutami

Všudypřítomný protein je trend, může ale škodit

Všude samý protein, chce se říct při pohledu na regály obchodů. Obaly jogurtů, těstovin, sýrů, cukrovinek i nápojů lákají na proteiny, tedy bílkoviny, které zajišťují svalový růst, podílí se na imunitě, regeneraci či hormonální činnosti. Touhu po zdravé výživě však pohání i marketingové triky. „Utrácíme za něco, co ve skutečnosti nepotřebujeme,“ řekl ČT24 nutriční expert Martin Jelínek.
před 1 hhodinou

ÚS odmítl stížnost Stačilo! na liberecké krajské volby

Koalice Stačilo! nedosáhla přepočtu všech hlasů v loňských krajských volbách v Libereckém kraji. Získala 4,99 procenta hlasů, v zastupitelstvu tedy není. Na základě úspěšné první ústavní stížnosti liberecký soud na přelomu roku přepočítal hlasy v pěti okrscích, zjistil několik pochybení, ani to však koalici nepomohlo. Druhou stížnost nyní Ústavní soud (ÚS) odmítl a usnesení zpřístupnil ve své databázi.
před 1 hhodinou

Soud zrušil rozhodnutí o konci šéfky SÚKL. Válek ji odvolal po auditu

Bývalá ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) Kateřina Podrazilová uspěla s žalobou proti způsobu, jakým přišla o místo, informují iRozhlas a Radiožurnál. Městský soud v Praze zrušil rozhodnutí nejvyššího státního tajemníka, který dal razítko na ukončení jejího služebního poměru. Podrazilová řídila SÚKL 90 dní ke konci roku 2023, ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) ji odvolal poté, co seznámila kolegy z vedení ústavu s výsledky auditu.
před 2 hhodinami

Reportéři ČT: Podezřelé fotbalové sázky se soustředí do třetí ligy

Podezřením na ovlivňování fotbalových zápasů kvůli sázkám je nejvíce zasažená třetí liga, a to hlavně na Moravě. Naznačují to statistiky, které se podařilo získat Reportérům ČT. V nelegálním byznysu jde podle odborníků o miliony.
před 2 hhodinami

Na handbiku až do Kyrgyzstánu. Cesta Čechů upozorňuje na téma poškození míchy

Expedici přes dvanáct států na handbiku od března do srpna podniká vozíčkář Aleš Černohous spolu s cestovatelkou a sportovkyní Šárkou Jelínkovou, která jej doprovází na kole. Jejich plán zní projet napříč Evropou a Asií až do Kyrgyzstánu. Chtějí upozornit na problematiku poškození míchy a na to, že si s ní lékařská věda stále neví dobře rady. „Reagují na nás hlavně řidiči. Troubí a mávají. Občas se s námi chtějí fotit,“ popisuje pozitivní reakce z cesty Černohous.
před 4 hhodinami

Rostou investice do energeticky úsporných projektů

V Česku rostou investice do energeticky úsporných projektů, loni se jich dokončilo rekordní množství celkem za téměř tři miliardy korun. Na taková opatření navíc objednavatel obvykle nemusí vynaložit žádné finance, protože vše splácí z dosažených úspor. Například ve Středočeském kraji má takzvaný EPC projekt v příštích deseti letech na energiích ušetřit skoro půl miliardy. Součástí úsporných opatření v kraji jsou třeba výměny zdrojů tepla, rozvodů nebo zateplení.
před 6 hhodinami
Načítání...