Italské společnosti Grandi Stazioni zůstanou peníze, které jí zaplatil český stát za technické zhodnocení hlavního nádraží v Praze. Správa železnic, jejímž prostřednictvím stát nádraží vlastní, neuspěla u soudu s žalobou o navrácení zaplacené půlmiliardy korun. Rozsudek je pravomocný, i když Správa železnic zvažuje dovolání k Nejvyššímu soudu. Grandi Stazioni v minulosti rekonstruovala novou odbavovací halu hlavního nádraží, ale pak nabrala zpoždění oprava jeho historické budovy. Nakonec firma přišla o dlouhodobý pronájem, který měl být odměnou za provedené investice.
Grandi Stazioni má nárok na půlmiliardu za opravu hlavního nádraží, kterou chtěl stát zpět, rozhodl soud
Půl miliardy korun dostala Grandi Stazioni poté, co s ní Správa železnic ukončila spolupráci, která podle původní dohody měla vést k mnohaletému pronájmu prostor nádraží.
Podle Hospodářských novin, které na soudní spor upozornily, později správa usoudila, že peníze za technické zhodnocení rekonstruovaných prostor italské firmě nenáleží, a podala žalobu, kterou se domáhala jejich vrácení. Neuspěla. Prvoinstanční rozsudek z loňského prosince potvrdilo nyní i odvolání u Městského soudu v Praze. Podle soudkyně ze smlouvy jasně vyplývá, že má Grandi Stazioni nárok na náhradu škody, konstatovala proto, že nemá důvod nic měnit na prvoinstančním verdiktu.
Není však jisté, zda tímto pravomocným rozsudkem spor skončí. Správa železnic by se mohla obrátit na Nejvyšší soud, avizoval její advokát Jiří Dukát. „Vyčkáme zaslání rozsudku, probereme to s klientem a zvážíme další postup v této věci,“ řekl.
Právní zástupce Grandi Stazioni Daniel Weinhold ocenil, že městský soud potvrdil, že společnost má nárok na peníze za opravu hlavního nádraží. Připomněl však, že stále není rozhodnuto, zda je 500 milionů konečná částka. Grandi Stazioni si totiž nárokuje ještě 200 milionů navíc.
S tím sice zprvu u soudů neuspěla, i když i tehdy z verdiktu vyplynulo, že 500 milionů – následně neúspěšně rozporovaných Správou železnic – bylo vyplaceno oprávněně. Nakonec ale zrušil původní rozsudky Nejvyšší soud, takže se spor vrátil na začátek k Obvodnímu soudu pro Prahu 1.
Grandi Stazioni podala i další žaloby, s nimiž neuspěla. Žalobu na určení vlastnictví historické části nádraží Fantovy budovy zamítl v říjnu 2018 odvolací soud. Další zamítnutá žaloba se týkala náhrady škody 1,2 miliardy korun, kterou Italové požadují za neprodloužení nájmu.
Italská firma se na rekonstrukci hlavního nádraží dohodla v roce 2003 s Českými drahami, kterým tehdy nádražní prostory patřily. Ve druhé polovině první dekády tohoto století opravila novou odbavovací halu, do které ústí podchody z nástupišť, výstupy z metra i hlavní vchod z Vrchlického sadů. Podle smlouvy měla ale následovat také rekonstrukce secesní Fantovy budovy, která stojí mezi kolejištěm a silniční magistrálou. K její opravě přistupovala firma velmi zdrženlivě a nabírala zpoždění.
V polovině roku 2016 převzala nádraží od drah dnešní Správa železnic (tehdy Správa železniční dopravní cesty) a na podzim toho roku neprodloužila pronájem hlavního nádraží italské firmě na slíbených třicet let. Odkazovala na smluvní podmínku, že bude historická nádražní budova opravena do 16. října 2016.