Na českých železnicích se v tomto týdnu očekává velké množství změn. Na drahách začíná i končí hned několik výluk, Správa železnic proto žádá cestující o trpělivost při možných zpožděních a dalších komplikacích. Upozorňuje také na větší pozornost vůči jízdním řádům.
České železnice se chystají na letní změny. Dopravci i Správa železnic doporučují zvýšenou pozornost
Jednou ze stanic, jíž se nadcházející reorganizace dotknou, je zastávka Kladno-město. Provoz tam skončí už v sobotu prvního července. Provoz by se měl zastavit nejméně na třináct měsíců, stará budova totiž půjde k zemi. Stanici využívají hlavně lidé, kteří cestují směrem do Prahy nebo do Kralup.
Správa železnic tam chce postavit novou dvojkolejnou trať, která by se měla stát součástí takzvané rychlodráhy. Jenže ta si kromě čtyř miliard korun vyžádá i dlouhé zastavení provozu. Skoro na celý červenec bude kladenské nádraží odříznuté nejen směrem dál, ale i na Prahu.
„Ten víkend bude jistě přelomový. Místo vlaků budou dopravci vypravovat náhradní autobusy, bude záležet na preferencích jedinců,“ říká k avizovaným změnám v Kladně mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Změny prakticky v celém Česku
Jedním z častých důvodů omezení na tratích jsou stavební práce, které často právě končí nebo začínají v pololetí. Dvě s největším dopadem jsou ty z obou stran Kladna, k tomu prvních deset dnů v červenci nepojedou ani vlaky z Pardubic do Hradce Králové. A naopak několik zásadních výluk končí, na koridoru z Prahy do Českých Budějovic nebo i na Moravu.
Díky konci výluky u Chocně se navíc vrátí dálkové vlaky do Vídně a Bratislavy na trať přes Českou Třebovou, teď jezdí už přes rok přes Vysočinu. Jenže nový jízdní řád bude dokonce o několik minut pomalejší než před opravou tratě za sedm miliard. „Na tom úseku šlo primárně o stabilizaci koridorové trati jako takové, zvýšení kapacity a propustnosti,“ upřesnil mluvčí Gavenda.
„Mě to nijak netěší,“ hodnotí nadcházející komplikace na železnicích ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Byl bych raději, kdybychom i tady dokázali časy zkracovat. Ale to, na co míříme, je i s malým prodloužením času zvýšit tu spolehlivost. Pokud je pobyt ve stanici jenom minutu a cestující nestihnou vystoupit a nastoupit, tak je problém v tom jízdním řádu,“ dodává.
Hlavní změny na českých tratích připadají na druhou polovinu tohoto týdne. Dopravci i Správa železnic proto doporučují cestujícím, aby věnovali zvýšenou pozornost hledání spojení a ověření odjezdových časů.