Noční zákaz vjezdu do části pražského Starého Města platil jen jednu noc. Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nechal v pátek dopravní značky přeškrtnout, dokud zákaz vydaný Prahou 1 nepřezkoumá městský odbor dopravy. Magistrát ale podle večerních informací Deníku N žádnou žádost o zneplatnění na Technickou správu komunikací (TSK) neposlal. Předseda dopravního výboru pražského zastupitelstva Martin Sedeke (ODS) řekl, že považuje osazení značek za nezákonné, městská část podle něj účelově využila silniční zákon. Radnice zákaz vysvětlila tím, že chce zabránit hlučnému nočnímu ježdění staroměstskými uličkami pro zábavu.
Zákazy vjezdu na Starém Městě platily jedinou noc. Primátor je nechal škrtnout, magistrát prověří zákonnost
Značky zákaz vjezdu všech motorových vozidel s platností od 22 do 6 hodin – s výjimkou pro dopravní obsluhu, ale nikoli taxi – se v některých staroměstských ulicích objevily ve čtvrtek bez jakéhokoli avíza. Primátor Bohuslav Svoboda řekl, že o tom předem nevěděl ani on.
Den po jejich osazení Svoboda oznámil, že přestanou platit – alespoň na čas. „Nechám zřízené značky zneplatnit a tento problém se předá dopravnímu odboru hlavního města. A dokud nebudu mít jejich stanovisko uzavřené, prodiskutované i na úrovni hlavního města i městské části, tak toto rozhodnutí bude platit,“ řekl primátor. Dodal, že zákazy vjezdu budou přeškrtnuté „do té doby, než rozhodneme jinak“.
Instalaci značek má na starosti městská firma Technická správa komunikací (TSK). Její mluvčí Barbora Lišková odpoledne potvrdila, že firma značky přelepí. „Z pokynu nadřazeného silničního správního úřadu jsme zahájili zneplatnění značení po dobu přezkumu,“ řekla.
Magistrát ale takové tvrzení odmítá. „Žádnou žádost o zneplatnění jsme na TSK neposlali. Jestli někdo něco zneplatnil, tak určitě ne na základě našeho papíru. A jestli někdo něco zneplatnil, tak na vlastní zodpovědnost,“ řekl Deníku N ředitel odboru pozemních komunikací a drah Aleš Krejča. O žádném rozhodnutí, které by umožňovalo značky přelepit, neví ani radnice Prahy 1. „Radnice Prahy 1 doposud neobdržela rozhodnutí o pozastavení. Zatím stále čekáme na vyjádření, proč jsou značky přelepené,“ sdělil Deníku N radní Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).
Lišková uvedla, že přeškrtávání zákazových značek začalo ve tři hodiny odpoledne s tím, že do šesti večer bude hotové. V noci na sobotu tedy již opatření nebude účinné. Mluvčí městské policie Irena Seifertová potvrdila, že po zneplatnění logicky nebude možné provádět kontroly ze strany strážníků a policistů.
Podle předsedy dopravního výboru Sedekeho učinilo město první kroky již v pátek ráno. „Byl stažen spis ze silničního správního úřadu Prahy 1, protože hlavní město má přezkumovou pravomoc nad tímto rozhodnutím. V tuto chvíli je tak zahájen přezkum, zdali je toto rozhodnutí v souladu se zákonem,“ řekl Sedeke.
Mluvčí magistrátu Vít Hofman upřesnil, že si úřad zatím od radnice Prahy 1 spis vyžádal. „Jakmile nám dorazí, tak zahájíme přezkumné řízení,“ řekl. Starostka městské části Terezie Radoměřská (TOP 09) očekává, že se situaci podaří brzy vyřešit. „Doufám tedy, že se věc na dlouho nepozdrží a naši občané se budou moci těšit ze zlepšení dodržování nočního klidu,“ zdůraznila.
Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) řekl, že je z kroku magistrátu nešťastný. „Praha 1 není disneyland, ale je to normální městská čtvrť, kde se občané chtějí vyspat,“ prohlásil.
Sedeke nicméně poznamenal, že sám považuje postup městské části za nezákonný. „Osobně se domnívám, že tam došlo k účelovému využití určité části silničního zákona. A jsem tedy přesvědčen, že takovéto rozhodnutí je nezákonné,“ uvedl.
Praha 1 zdůvodnila potřebu zakázat v noci vjezd lidem, kteří v lokalitě nebydlí, případně ji nezásobují či neprovádějí údržbu a kteří obtěžují hlukem v ulicích. Terčem zákazu jsou podle radního Ryvoly především mladíci, kteří jezdili v okolí Dlouhé ulice v silných vozech či tam pořádali závody.
Ryvola odmítl, že by bylo osazení značek nezákonné. Ujistil, že se zákazy souhlasila policie. „Máme všechny souhlasy, máme dokonce i souhlas správy Magistrátu hlavního města Prahy,“ dodal. Radnice také konzultovala omezení s městskou policií, která měla po osazení značek zahájit kontroly jejich dodržování. Radní připustil jediný nedostatek – že měl o tom, že se značky objeví, informovat dříve.