V Litoměřicích vzniklo nové přístaviště pro malé lodě

V Litoměřicích byla dokončena modernizace přístaviště osobní lodní dopravy za 36,2 milionu korun bez DPH. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl, že v letošním roce budou zahájeny práce na dalších patnácti přístavištích pro rekreační plavbu na Labi. Přístaviště v Litoměřicích vybudované Ředitelstvím vodních cest ČR (ŘVC ČR) je vybaveno přípojkami k elektřině a pitné vodě, podobně jako jiná nová přístaviště, například v Děčíně. Národní kontrolní úřad ale před časem kritizoval, že se projekty na podporu rekreační plavby protahují a prodražují.

„Tato krásná vodní cesta je příležitostí, aby se zde rekreace na vodě zařadila mezi oblíbené aktivity cestovního ruchu, jako je na Baťově kanále a na Vltavě,“ prohlásil Kupka. Ředitel ŘVC ČR Lubomír Fojtů připomněl historii plavby na Labi v Litoměřicích. „Zboží dopravované na lodích muselo být nabízeno na městských trzích. Dokonce již roku 1057 je zaznamenáno právo cla z vodní dopravy,“ podotkl Fojtů.

Původní konstrukci z málo stabilních plastových modulů v litoměřickém přístavišti nahradila robustní konstrukce 58 metrů dlouhého mola s železobetonovými plováky a dřevěnou pochozí palubou. Do původního kolmého stání bylo v prostoru bočního ramena řeky obtížné zaplout, proto je teď stání až pro čtrnáct rekreačních plavidel šikmé.   

Novinkou jsou přípojky elektrické energie a pitné vody ke každé lodi a pohodlný bezbariérový přístup po lávce. Při kolísání hladiny v Labi se molo pohybuje nahoru a dolů v rozsahu až šest metrů, řekl Roman Krupička za zhotovitele, kterým je firma LABSKÁ. Piloty mola jsou dostatečně vysoké, aby i při povodni stejného rozsahu, jako byla v roce 2002, udržely molo bezpečně na místě, dodal. 

Přístaviště osobních lodí na Lodním náměstí v Litoměřicích získalo nejen atraktivní provedení pro cestující připlouvající do města, ale jedna ze dvou plošin byla také výškově upravena pro nástup i do menších osobních lodí.

Kritika NKÚ

Přístaviště v Litoměřicích se ale dostalo do kritické zprávy Národního kontrolního úřadu. Vadily mu průtahy. Stavba dostala souhlas ministerstva v roce 2010. Měla stát dva miliony. Při vydání stavebního povolení se cena odhadovala na dvanáct milionů, v době vyhlášení zadávacího řízení pak na dvacet milionů a nakonec stála ještě víc.

„Bylo potřeba vytvořit koncepci, která se rozcházela s původními plány. Třeba tady v Litoměřicích, to je velké město, prostě je potřeba, aby přístaviště bylo větší,“ řekl Fojtů.

„Příčiny je třeba hledat třeba v nedůsledném přístupu úředníků, také je potřeba vědět, že ani politici v tomto směru nenachystali zákony,“ dodal ministr.

V současnosti se na Labi pracuje na výstavbě pěti veřejných přístavišť pro malá plavidla a čtyř přístavišť pro osobní lodě. Fojtů zmínil například výstavbu v Ústí nad Labem - Brné či ve Štětí na Litoměřicku. „Na dalších čtyřech přístavištích pro rekreační plavbu se rozběhnou práce během prvního pololetí tohoto roku,“ doplnil ředitel. Přístaviště se staví také na Vltavě. V Roudnici nad Labem vznikne servisní centrum, kde budou lodě moci také tankovat.