Srážku vlaků u Tlumačova na Zlínsku způsobilo pochybení dozorce výhybek

Srážku dvou nákladních vlaků u Tlumačova na Zlínsku z letošního února způsobilo pochybení dozorce výhybek. Vyplývá to ze závěrečné zprávy o výsledcích šetření mimořádné události, kterou zveřejnila Drážní inspekce. Na ukončení zjišťování příčin nehody, která si vyžádala škodu přesahující 14,7 milionu korun a jedno zranění, upozornil server Zdopravy.cz.

Nehoda na dvoukolejné trati 330 spojující Přerov s Břeclaví se stala 5. února okolo 01:30. Projíždějící nákladní vlak mezi Tlumačovem a Otrokovicemi narazil do zadní části stojícího nákladního vlaku, jehož dva párové vozy následně vykolejily. Stojící souprava přepravovala osobní vozy. Jeden převážený osobní automobil z vlaku vypadl. Vlaky se srazily v době plánované výluky, kdy bylo vypnuto traťové i staniční zabezpečovací zařízení.

Podle Drážní inspekce dozorce výhybek nesledoval v souvislosti s příjezdem prvního vlaku postavení vlakové cesty a její volnost a nepřesvědčil se, že vlak dorazil do stanice Otrokovice celý. Přesto informaci o vjezdu celého vlaku do stanice Otrokovice telefonicky potvrdil výpravčí.

Sdělil tak nepravdivou informaci, protože vlak stále stál na trati u vjezdu před stanicí Otrokovice. Výpravčí to však nevěděla a splnila všechny podmínky pro nahlášení uvolnění traťového oddílu mezi stanicemi Tlumačov a Otrokovice zadní dopravně, tedy dispečerovi v Přerově. Následně do stojícího vlaku narazil přijíždějící nákladní vlak.

„Předání bezpečnostní informace (zprávy) zadní dopravně, že celý vlak uvolnil prostorový oddíl (udělení odhlášky), na základě obsahu obdržené předchozí bezpečnostní informace (potvrzení vjezdu celého vlaku do železniční stanice), který byl v rozporu s objektivní skutečností,“ uvedla Drážní inspekce k bezprostřední příčině nehody.

K nehodě přispěl i nedostatek pracovníků

Ke srážce vlaků podle Drážní inspekce přispělo personální opatření, které oslabilo stanovený počet výpravčích v době dalšího rozšíření výluky staničního a traťového zabezpečovacího zařízení. Ve zprávě upozornila také na časovou tíseň v situaci, kdy výpravčí musela v době provádění posunů, jízd vlaků a přijímání dopravních opatření pro rozšíření už probíhající výluky plnit úkoly a povinnosti stanovené pro dvě pozice výpravčích.

Už krátce po nehodě mluvčí Správy železnic Nela Friebová uvedla, že řízení provozu v dotčeném úseku bylo v době výluky z Centrálního dispečerského stanoviště Přerov převedeno na místní řízení z otrokovické stanice pomocí výpravčích a dozorců výhybek. „Dosavadní šetření ukazuje na selhání komunikace mezi dopravními zaměstnanci Správy železnic při plánovaném vypnutí zabezpečovacího zařízení,“ uvedla tehdy mluvčí.

V souvislosti s nehodou byla trať na železničním koridoru zastavena na více než 24 hodin, od rána 6. února jezdily vlaky po jedné ze dvou traťových kolejí. Obnovit provoz po obou kolejích se podařilo tentýž den odpoledne.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 6 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 20 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...