Praha v listopadu seškrtá autobusy. Na všechny nezbývají řidiči

Pražskému dopravnímu podniku chybějí řidiči, a tak omezí provoz autobusů. Na osmnácti linkách se od počátku listopadu prodlouží intervaly, případně i zkrátí trasa. Další omezení provozu přinese počátek příštího roku.

Omezení provozu některých linek naplánovala společnost ROPID, která v Praze objednává veřejnou dopravu, na listopad s tím, že začnou platit postupně v průběhu měsíce.

Příčinu škrtů vedení města nezastírá. „Ani nám se nevyhýbá nedostatek řidičů autobusů, jejichž práce je zvláště v Praze velmi náročná. To všechno dohromady nás přivedlo k rozhodnutí, že nebudeme řidiče přetěžovat neúměrnými přesčasy, ale mírně prodloužíme jízdní řády tam, kde jsou spoje velmi málo obsazené,“ připustil náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Podle ředitele ROPIDu Petra Tomčíka jsou změny připraveny „tak, aby se dotkly jen minimálního počtu cestujících a přitom se snížil počet řidičů, kteří jsou každý den potřeba“. Dotknou se osmnácti autobusových linek obsluhovaných dopravním podnikem, mírné zlepšení přinese listopad jen na linku 181, kde budou jezdit kloubové autobusy – to ovšem za cenu výrazného seškrtání provozu souběžné linky 182.

Hlavně prodloužení intervalů

Podstatná část úpravy se týká provozu mimo špičku a znamená vesměs prodloužení intervalů z 20 na 30 minut. Mezi osekanými jsou i frekventované linky 131, 176 či 193, které budou mimo špičku jezdit ve dvanáctiminutových intervalech místo nynějších desetiminutových. Na provoz ve špičce pracovních dnů potom dopravní plánovači zacílili u pozůstatku někdejší bohnické rychlíkové linky 200.

Ta kdysi jezdívala z Florence do Bohnic s jedinou zastávkou na Štvanici a suplovala metro, které tehdy ještě nejezdilo. S prodloužením podzemní dráhy byla linka sice zkrácena a přibyly jí zastávky, zůstaly jí však špičkové intervaly, které frekvenci metra připomínají. Během listopadu ale ráno vzrostou intervaly ze 2 na 3 minuty, v odpolední špičce ze 3 minut na necelé čtyři.

Dvě linky přijdou o část své trasy. Autobusy 102 budou mít v Bohnicích zkrácenou trasu, linka 216 bude na cestě z Baby končit již u střešovické vozovny a na Petřiny budou muset cestující dojet tramvají. Některých dalších linek se dotkne omezení v části jejich trasy. Například každý druhý autobus 170 bude jezdit pouze z Jižního Města do Braníka a na Barrandov budou pokračovat jen ty zbylé.

Mnoho nezbude z linky 182, která v současnosti jezdí v ranní a odpolední špičce pracovních dnů z Proseka na Opatov. Nově by měla jezdit už jenom ráno.

  • 102 (Šimůnkova – Staré Bohnice): zkrácení do trasy Šimůnkova – Sídliště Bohnice
  • 109 (Palmovka – VÚ Běchovice): večerní intervaly prodlouženy na 30 minut
  • 123 (Na Knížecí – Šmukýřka): dopoledne zkrácení do trasy Šmukýřka–Kavalírka
  • 131 (Hradčanská–Bořislavka): dopolední intervaly prodlouženy na 12 minut
  • 151 (Českomoravská–Novoborská): odpolední intervaly prodlouženy na 30 minut
  • 157 (Kačerov – Násirovo náměstí): zrušení vybraných spojů ve špičkách
  • 165 (Sídliště Zbraslav – Háje): každý druhý spoj zkrácen do trasy Háje–Modřany
  • 168 (Nové Butovice – Bílá Hora): zrušení špičkových posilových spojů Nové Butovice – Nemocnice Na Homolce
  • 170 (Jižní Město – Pražská čtvrť): v ranní špičce každý druhý spoj zkrácen do trasy Jižní Město – Nádraží Braník
  • 175 (Florenc – Háje): dopolední intervaly prodlouženy na 30 minut
  • 176 (Karlovo náměstí – Stadion Strahov): dopolední intervaly prodlouženy na 12 minut
  • 181 (Černý Most – Opatov): nasazení kloubových autobusů jako náhrada linky 182
  • 182 (Poliklinika Prosek – Opatov): zrušena většina spojů, provoz zachován pouze v ranní špičce
  • 183 (Vozovna Kobylisy – Háje): dopolední intervaly prodlouženy na 30 minut
  • 185 (Palmovka – Vinořský hřbitov): část spojů zkrácena do trasy Bakovská–Letňany
  • 193 (Nádraží Vršovice – Šeberák): dopolední intervaly prodlouženy na 12 minut
  • 200 (Kobylisy – Sídliště Bohnice): špičkové intervaly prodlouženy ráno na 2,5 minuty, odpoledne na 3,75 minuty
  • 216 (Sídliště Baba – Poliklinika Petřiny): zkrácena do trasy Sídliště Baba – Vozovna Střešovice
  • 241 (Smíchovské nádraží – Lipence): zrušení části špičkových posilových spojů Smíchovské nádraží – Sídliště Zbraslav

Listopadem to neskončí

Další omezení provozu plánuje ROPID na leden a únor – opět kvůli řidičům. Ubude asi devět procent autobusových spojů. „Budu upřímný, musíme nechat řidiče autobusů trochu vydechnout od nekonečných přesčasů, a tak se intervaly mírně prodlouží,“ řekl Martin Šubrt z vedení ROPIDu. Útlum se nebude týkat tramvají ani metra.

Že bude právě v lednu a únoru jezdit méně spojů než obvykle, zdůvodnil organizátor dopravy tím, že je v těchto měsících nejmenší poptávka po dopravě. Ve srovnání s prosincem, kdy lidé vyrážejí na adventní nákupy, jezdí v lednu a únoru jen v metru každý pracovní den o 200 tisíc cestujících méně. Vzhledem k celkovému počtu cestujících – který se pohybuje nad milionem – je to asi šestnáctiprocentní úbytek. Jediné dva měsíce, kdy je cestujících ještě méně, jsou červenec a srpen, kdy ale bývá provoz MHD dramaticky omezen. Na druhé straně listopad, kdy omezování provozu začne, je po prosinci druhým dopravně nejvytíženějším měsícem roku. 

Na prosinec slibuje ROPID alespoň dílčí zintenzivnění. Častěji začnou jezdit autobusy do starých Letňan a část Prahy 5 bude obsluhovat nová midibusová linka s trasou U Zvonu – Nad Konvářkou.