Nové české lano budou používat námořníci po celém světě. Je osmkrát pevnější než ocelové a plave

3 minuty
Lanex vyvinul nový typ lana pro kotvení námořních lodí
Zdroj: ČT24

Společnost Lanex z Bolatic na Opavsku, která vyrábí lana a produkty z technického textilu, vyvinula nový typ lana určeného pro námořní dopravu. V pondělí podnik provedl poslední trhací zkoušky. Lano z polyetylenu je osmkrát pevnější než ocelové, sloužit by mohlo ke kotvení námořních lodí. Firma by chtěla zpočátku prodat zhruba 150 tun lana ročně.

Firma nové lano vyvíjela zhruba rok a investovala do toho milion eur, tedy 26 milionů korun. Polovinu nákladů zaplatily evropské dotace. „Museli jsme koupit výrobní stroje na přípravu materiálu, pletení lana a následnou termofixaci, kterou provádíme pro zvýšení pevnosti lana,“ řekl ředitel společnosti Martin Václavek.

Podle něj nové lano nahrazuje mnohem větší průměry lan, které se dosud užívaly. „Například průměr lana 80 milimetrů je nahrazen lanem o průměru 34 milimetrů,“ doplnil. Velkou výhodou nového typu lana oproti ocelovým lanům je podle něj to, že ve vodě plave.  

Vydrží zatížení do 88 tun

V pondělí firma provedla poslední trhací zkoušky, které měly prokázat, že lano splňuje minimální pevnost předepsanou normou. V tomto případě lano musí vydržet zatížení 86 tun. „Lano se nejdříve cykluje, to znamená, že se třikrát napíná na padesát procent minimální pevnosti,“ popsala postup ředitelka kvality Alena Zvěřinová. Lano vyrobené z polyetylenu prasklo až při zatížení 88 tun.

Závěrečnou zkoušku firma potřebuje k tomu, aby mohla obdržet certifikát, díky kterému bude moci lano prodávat. „Máme zákazníky, kteří čekají právě na tato lana. Jsou to zákazníci z oblasti námořní dopravy, kterým v současné době dodáváme jiné typy lan,“ řekl Václavek. Lano určené pro kotvení námořních lodí bude firma dodávat většinou do Německa, Belgie, Nizozemska a Francie.

Už v této chvíli o lano projevilo zájem patnáct stávajících odběratelů, víme ale o dalších zhruba osmdesáti potenciálních zákaznících. Obdobná lana totiž vyrábí maximálně deset firem na celém světě.
Martin Václavek
ředitel společnosti Lanex

Lana pro lodní průmysl vyrábí firma od roku 1984. Pro vývoj nových typů má výzkumnou laboratoř a samostatné vývojové oddělení. Lanex má 460 zaměstnanců. Jeho hlavní závod je v Bolaticích, dceřiná firma Lanex Kanat se nachází v Rusku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 3 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 2 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 2 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 3 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 18 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 18 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...